Verhoog je prijs voor meer plezier

Door Erno Hannink | 03 - Aandacht voor je bedrijf

jan 24

Stephen Shapiro verwijst naar een interessant onderzoek van Stanford Graduate School of Business. Volgens het onderzoek zijn er biologisch redenen dat prijs effect heeft op de perceptie.

In het onderzoek kregen de proefpersonen wijnen te proeven waarbij ze de prijs van te voren kregen te horen. Met MRI scans werd gekeken naar de hersenen. Wat blijkt, dezelfde wijn met een hoger prijskaartje, smaakt beter.

Baba Shiv, an associate professor at the Stanford Graduate School of Business, and one of the authors of the study:

We have known for a long time that people’s perceptions are affected by marketing, but now we know that the brain itself is modulated by price.

Baba Shiv

Wow, als je dus het product of je dienst duurder maakt voelt het bij de klant beter….

In een eerder artikel vertelt Stephen Shapiro over hoe je een verkoop kunt mislopen door een te lage prijs te bieden. Hij beschrijft zijn eigen ervaring in de begin periode als spreker. Een sprekersbureau heeft een presentatie voor hem en vraagt hem zijn prijs. In een lawaaiige omgeving antwoord hij via zijn mobiele telefoon: 3.500.

Een dag later belt zijn contact bij het sprekersbureau terug en vraagt voor de zekerheid nog eens naar de prijs:

“Was that Thirty Five THOUSAND dollars or Thirty Five THOUSAND pounds ($70,000)? I stumbled for a moment, debating how to answer. I then sheepishly responded, Thirty Five HUNDRED DOLLARS.”

Stephen Shapiro

Zijn contact bedankt voor de reactie en hangt op. Later hoort Shapiro dat er een andere spreker was gehuurd en deze heeft US$ 35.000 ontvangen voor deze presentatie.
In de reacties op dit artikel vind je op Shapiro’s blog nog meer vergelijkbare voorbeelden.

Denk dus goed na over welke prijs je vraagt. Ga zeker niet te laag zitten, de klant kan dan gaan twijfelen aan de kwaliteit.

Bron: Stephen Shapiro Increase the Price – Increase the Pleasure en How to Lose a Sale¦by Charging Too Little

Follow

About the Author

Er komen constant moeilijke beslissingen op je af. Je wordt continu in de onderneming gezogen. Je hebt weinig mensen die echt met je kunnen sparren en snappen hoeveel bordjes je als ondernemer probeert draaiende te houden. Erno houdt je bij de les, ik loods je door de prioriteiten en help je stap voor stap om de juiste beslissingen te nemen om uiteindelijke een gezonde groeimotor te bouwen zodat je bedrijf vanzelf loopt. Ik breng ervaring mee van meer dan 1000 klanten die exact met dezelfde vragen zitten. De ondernemers die ik help met lastige beslissingen, bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.

Comments are closed