Het verkoopgesprek omdraaien geeft duidelijkheid bij de klant

Door Erno Hannink | 03 - Aandacht voor je bedrijf

sep 05

De afgelopen maanden staan er meer verkoopgesprekken in mijn agenda en ze gaan lang niet allemaal zoals ik dat wil. Lees hoe ik dit ga veranderen.

Vanochtend kreeg ik een tip die ik direct ga toepassen. De voorwaarde voor deze tip is, je moet de potentiële klant kennen voordat je op verkoopgesprek gaat.

verkoopgesprek

De tip van Pieter van Osch:

Draai het om!

Vorige week en gisteren had ik een verkoopgesprek waar het zo ging:

Verkoopgesprek op dit moment

  1. Vragen stellen waardoor ik het probleem van de klant probeer duidelijk te krijgen, bij mijzelf en bij de klant.
  2. Geloofwaardigheid opbouwen. Dit doe ik door al een paar goede ideeën uit te werken met de klant.
  3. En dan is er te weinig tijd om het aanbod goed te doen en toe te lichten. En een Ja krijgen.

De tip die ik vanochtend van Pieter kreeg en die ik direct wil uitproberen in mijn volgende verkoopgesprekken is: het gesprek omdraaien.

Vernieuwd verkoopgesprek

  1. Noem je prijs. Doe het aanbod.
  2. Leg uit waarom jouw aanbod het waard is.
  3. Geef drie gouden tips waarmee de klant direct aan de slag kan. Waardoor ze denken, “Wow, dit kan ik direct toepassen.”

Die laatste stap, de gouden tips, onderbouwen je geloofwaardigheid.

Een belangrijke voorwaarde voor deze vernieuwde werkwijze is dat ik de klant en haar probleem goed ken voor dit gesprek.

Voorbereiding

De eerste stap, vragen stellen – in de methode van dit moment -, moet al afgerond zijn voor het verkoopgesprek.
Zo vraagt Pieter, wanneer nodig om het probleem helder te krijgen, om een telefoongesprek van 10 minuten voor het verkoopgesprek.

Andere informatie haal ik natuurlijk uit de sociale media, website etc.

Een goed verkoopgesprek vraagt dus veel voorbereiding. Geen uit-de-losse-pols-gesprek waar je aan het einde nog net een aanbod doet.

Bij een volgend, goed voorbereid, verkoopgesprek geef ik de klant dus ook de gelegenheid direct ja te zeggen op het aanbod.

Een goed leermoment voor mij vandaag die ik graag met je deel.

Credit foto: Allen Sima

Jouw tip voor het verkoopgesprek

Heb jij een gouden tip voor een verkoopgesprek die direct effect had in jouw gesprekken? Deel ze hieronder in de reacties.

Follow

About the Author

Er komen constant moeilijke beslissingen op je af. Je wordt continu in de onderneming gezogen. Je hebt weinig mensen die echt met je kunnen sparren en snappen hoeveel bordjes je als ondernemer probeert draaiende te houden. Erno houdt je bij de les, ik loods je door de prioriteiten en help je stap voor stap om de juiste beslissingen te nemen om uiteindelijke een gezonde groeimotor te bouwen zodat je bedrijf vanzelf loopt. Ik breng ervaring mee van meer dan 1000 klanten die exact met dezelfde vragen zitten. De ondernemers die ik help met lastige beslissingen, bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.

Comments are closed