Het verkoopgesprek omdraaien geeft duidelijkheid bij de klant

Door Erno Hannink | 03 - Aandacht voor je bedrijf

sep 05

De afgelopen maanden staan er meer verkoopgesprekken in mijn agenda en ze gaan lang niet allemaal zoals ik dat wil. Lees hoe ik dit ga veranderen.

Vanochtend kreeg ik een tip die ik direct ga toepassen. De voorwaarde voor deze tip is, je moet de potentiële klant kennen voordat je op verkoopgesprek gaat.

verkoopgesprek

De tip van Pieter van Osch:

Draai het om!

Vorige week en gisteren had ik een verkoopgesprek waar het zo ging:

Verkoopgesprek op dit moment

  1. Vragen stellen waardoor ik het probleem van de klant probeer duidelijk te krijgen, bij mijzelf en bij de klant.
  2. Geloofwaardigheid opbouwen. Dit doe ik door al een paar goede ideeën uit te werken met de klant.
  3. En dan is er te weinig tijd om het aanbod goed te doen en toe te lichten. En een Ja krijgen.

De tip die ik vanochtend van Pieter kreeg en die ik direct wil uitproberen in mijn volgende verkoopgesprekken is: het gesprek omdraaien.

Vernieuwd verkoopgesprek

  1. Noem je prijs. Doe het aanbod.
  2. Leg uit waarom jouw aanbod het waard is.
  3. Geef drie gouden tips waarmee de klant direct aan de slag kan. Waardoor ze denken, “Wow, dit kan ik direct toepassen.”

Die laatste stap, de gouden tips, onderbouwen je geloofwaardigheid.

Een belangrijke voorwaarde voor deze vernieuwde werkwijze is dat ik de klant en haar probleem goed ken voor dit gesprek.

Voorbereiding

De eerste stap, vragen stellen – in de methode van dit moment -, moet al afgerond zijn voor het verkoopgesprek.
Zo vraagt Pieter, wanneer nodig om het probleem helder te krijgen, om een telefoongesprek van 10 minuten voor het verkoopgesprek.

Andere informatie haal ik natuurlijk uit de sociale media, website etc.

Een goed verkoopgesprek vraagt dus veel voorbereiding. Geen uit-de-losse-pols-gesprek waar je aan het einde nog net een aanbod doet.

Bij een volgend, goed voorbereid, verkoopgesprek geef ik de klant dus ook de gelegenheid direct ja te zeggen op het aanbod.

Een goed leermoment voor mij vandaag die ik graag met je deel.

Credit foto: Allen Sima

Jouw tip voor het verkoopgesprek

Heb jij een gouden tip voor een verkoopgesprek die direct effect had in jouw gesprekken? Deel ze hieronder in de reacties.

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Erno is een businesscoach die je helpt met beslissingen nemen, maar je ook uit je tunnelvisie haalt en je een breder perspectief laat zien. Een gesprek met Erno leidt altijd tot scherpe, nieuwe inzichten. Wil je brandjes blijven blussen of ga je doen wat het belangrijkste is voor je bedrijf? Erno houdt je bij de les, loodst je door de prioriteiten en helpt je om stap voor stap de juiste beslissingen te nemen om een gezonde groeimotor te bouwen, zodat de onderneming vanzelf loopt met je team, de juiste klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee hij klanten helpt: – Beslis hulp nuBetere beslissingen actie groepFocus en stok achter de deur. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.

Comments are closed