De afgelopen maanden staan er meer verkoopgesprekken in mijn agenda en ze gaan lang niet allemaal zoals ik dat wil. Lees hoe ik dit ga veranderen.
Vanochtend kreeg ik een tip die ik direct ga toepassen. De voorwaarde voor deze tip is, je moet de potentiële klant kennen voordat je op verkoopgesprek gaat.
De tip van Pieter van Osch:
Draai het om!
Vorige week en gisteren had ik een verkoopgesprek waar het zo ging:
De tip die ik vanochtend van Pieter kreeg en die ik direct wil uitproberen in mijn volgende verkoopgesprekken is: het gesprek omdraaien.
Die laatste stap, de gouden tips, onderbouwen je geloofwaardigheid.
Een belangrijke voorwaarde voor deze vernieuwde werkwijze is dat ik de klant en haar probleem goed ken voor dit gesprek.
De eerste stap, vragen stellen – in de methode van dit moment -, moet al afgerond zijn voor het verkoopgesprek.
Zo vraagt Pieter, wanneer nodig om het probleem helder te krijgen, om een telefoongesprek van 10 minuten voor het verkoopgesprek.
Andere informatie haal ik natuurlijk uit de sociale media, website etc.
Een goed verkoopgesprek vraagt dus veel voorbereiding. Geen uit-de-losse-pols-gesprek waar je aan het einde nog net een aanbod doet.
Bij een volgend, goed voorbereid, verkoopgesprek geef ik de klant dus ook de gelegenheid direct ja te zeggen op het aanbod.
Een goed leermoment voor mij vandaag die ik graag met je deel.
Credit foto: Allen Sima
Heb jij een gouden tip voor een verkoopgesprek die direct effect had in jouw gesprekken? Deel ze hieronder in de reacties.
Erno is een businesscoach die je helpt met beslissingen nemen, maar je ook uit je tunnelvisie haalt en je een breder perspectief laat zien. Een gesprek met Erno leidt altijd tot scherpe, nieuwe inzichten. Wil je brandjes blijven blussen of ga je doen wat het belangrijkste is voor je bedrijf? Erno houdt je bij de les, loodst je door de prioriteiten en helpt je om stap voor stap de juiste beslissingen te nemen om een gezonde groeimotor te bouwen, zodat de onderneming vanzelf loopt met je team, de juiste klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee hij klanten helpt: – Beslis hulp nu – Betere beslissingen actie groep – Focus en stok achter de deur. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.
Eenvoudige videomarketing met deze 7 handvatten
Ik vind social media helemaal niet leuk