Verlaag de drempel voor potentiele klanten – een Google Talk chatback badge

‘Ping’ zegt de computer. Oh, wacht er is iemand die met me wil praten. In Google Chrome schakel ik naar de tab van Gmail. Daar staat een klein scherm klaar.

“Guest has joinded” staat er in het Guest Chat scherm. Dan zie ik “Guest is typing…”. Ik wacht op wat er getypt wordt.
“Hallo Erno.” [Guest]
Gtalk in Gmail

Dan schrijf ik terug “Hallo. Wie ben je?” [Erno]
“Oh, jij ziet niet wie ik ben? Ik zie wel wie jij bent. Mijn naam is Marian Boor.” [Guest]
“Hallo Marian” [Erno]

“Ik heb een probleem met mijn huidige site misschien kun jij me helpen?” [Guest]
“Het contactformulier komt niet aan. Als mensen iets invullen krijg ik daar nooit een mail van.” [Guest]
“Dat is lastig. Hoe kwam je daar achter dan?” [Erno]

“Sommige mensen sturen me een mail met dezelfde vraag en melden dat ze dit ook al hadden verstuurd via het contactformulier.” [Guest]
“Wat is je site?” [Erno]
“www.marianboor.nl” [Guest]

“Ik heb even gekeken naar je site. Wie heef de site gebouwd? Kun je daar navragen of ze dat kunnen oplossen?” [Erno]
“Dat is een klein bureau. Als ik ze vraag dingen aan de site te veranderen duurt het altijd enorm lang voordat ik een reactie krijg.” [Guest]
“Ik zal ze eens vragen naar het formulier te kijken want dit is wel echt vervelend. Ik mis klanten.” [Guest]

“Verder wil ik graag een blog. Hoe doe ik dat?” [Guest]
“Je huidige site werkt met een CMS een Content Management Systeem. Kun je de bouwer vragen of er ook een blog optie is?” [Erno]
“Anders kun je naast je site een blog starten op www.wordpress.com” [Erno]
“Op mijn site vind je er meer informatie over https://decideforimpact.com/maak-jouw-blog-in-minder-dan-5-minuten/” [Erno]

“Dank je wel Erno! Ik ga er naar kijken hoe ik het beste een blog kan starten.” [Guest]
“Graag gedaan Marian. Veel plezier bij het starten van je blog.” [Erno]
“Tot ziens” [Guest]

Een klein uur later zie ik een bericht in mijn inbox. Een nieuwe aanmelding voor de nieuwsbrief, van Marian. Mooi!

Twee maanden later:
De telefoon gaat. “Hallo, met Marian Boor. Ik heb je artikelen over WordPress gelezen en je producten bekeken. Dank je wel ook voor je nieuwsbrief. Veel informatie geef je op je site weg zeg.
Ik ben ontevreden over mijn huidige site, er komen te weinig bezoekers en ik heb je producten bekeken en ik weet eigenlijk al wat ik wil.”
“Dat is mooi”, zeg ik als ze even op adem komt.

“Wat is je huidige website?”
“www.marianboor.nl”
In de browser open ik een nieuwe tab en ga ik naar haar website. “Die heb ik eerder gezien” bedenk ik me.
“Ik heb al eerder met je gesproken”, zegt Marian. Alsof ze mijn gedachten kan lezen. “Via je website. Je hielp me toen op weg over hoe ik een blog kon beginnen.”

Het gesprek gaat verder en Marian is klant geworden aan het einde van dit telefoongesprek.
(Noot: Voor het verhaal heb ik de naam aangepast.)

De chat optie op de site zorgt een of twee keer per week voor een contactmoment. Iemand die het makkelijker vindt om snel wat in de chat te typen. Iemand die de chat wil testen (“Oh het werkt echt.”). Een klant met een korte vraag.

De drempel om via de chat contact met me op te nemen lijkt lager. Het heeft mij al vele gesprekken opgeleverd. Het kan een van de vele contactmomenten zijn die er aan bijdragen dat een bezoeker aan je website uiteindelijk klant wordt.
Gtalk op je website

Wil jij ook deze Gtalk chatback badge in de zijkant van je WordPress website?
Je hebt wel een Google account nodig. Heb je een Gmail adres? Dan heb je een Google account. Heb je er nog geen? Start dan bij de introductie van Gmail. Het is gratis en heeft veel mogelijkheden, zoals altijd en overal toegang tot je email.

10 stappen om de Google Talk chatbak te installeren

  1. Login op Gmail, www.gmail.com
  2. Ga naar http://www.google.com/talk/service/badge/New
  3. Pas met ‘edit’ eventueel dingen aan als je naam Gtalk chat badge aanpassen
  4. Click update badge
  5. Selecteer alle code in de box, zoiets:
    <iframe src="http://www.google.com/talk/service/badge/Show?tk=z01q6amlqvpq2o...cqa3gheh&amp;w=200&amp;h=60" frameborder="0" allowtransparency="true" width="200" height="60"></iframe>
  6. Kopieer de code bijvoorbeeld met [Ctrl][c]
  7. Ga naar het Weergave – Widgets deel in het beheer deel van je site http://jouwsite.nl/wp-admin/widgets.php
  8. Plaats een tekstwidget in je sidebar
  9. Plak de code in het tekstblok [Ctrl][v]
  10. Opslaan

Klaar!

Opmerking, alleen als je Gmail open hebt staan in je browser en op beschikbaar staat kunnen mensen een gesprek met je beginnen. Bij mij staat die bijna altijd open.

Veel plezier met de chats via je site. Laat de verrassende gesprekken maar komen.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.

8 reacties

  1. Zoals altijd, weer een plezier om te lezen. Dit maakt het nu wel heel erg makkelijk om een chatfunctie aan de site te hangen. Toch eens serieus naar kijken.

    1. Richard bevestigt op Google+

      Wij hebben dagelijks (meerdere) contacten via de chat, en uit de meeste van die chats volgt een bestelling.

  2. Chatback wordt al een tijdje niet meer door google ondersteund. Waardeloos dat de site nog wel up is.

Reacties zijn gesloten.