Verschil tussen Facebook en LinkedIn voor B2C en B2B

Door Erno Hannink | d. Narrow Networking

jun 24

Voor je bedrijf wil je aan de slag met Social Media, verbinden met je doelgroep en ze aantrekken via het internet. Waar moet je zijn, op Facebook of LinkedIn?

Bestaat je doelgroep vooral uit andere bedrijven of consumenten? In de presentatie Social Media voor de ondernemer zitten een paar interessante grafieken die je kunnen helpen bij de keuze voor LinkedIn of Facebook.

Gemiddelde leeftijd:
LinkedIn: 39
Facebook: 34



Als ondernemer is het goed om in LinkedIn aanwezig te zijn. Je ontmoet collega’s, bijna 2 miljoen Nederlanders op LinkedIn met een zakelijke doelstelling. Je ontmoet ex-collega’s, studiegenoten, concurrenten, partners…

Of je er klanten ontmoet in LinkedIn hangt vooral af van je doelgroep. Levert jouw bedrijf aan andere bedrijven dan is LinkedIn een uitermate geschikt middel. De gemiddelde leeftijd en de genoten opleiding is wat hoger. Is dit je doelgroep wordt dan actief op LinkedIn.

Zijn jouw klanten vooral consumenten, denk dan aan Facebook. Ondertussen vind je ruim 2,5 miljoen Nederlanders op Facebook.

Als je internationaal denkt dan is Facebook zeker de plek om te zijn. In 72 verschillende talen is Facebook beschikbaar en 450+ miljoen mensen in dit netwerk. Facebook wordt steeds belangrijker. Je bedrijf mag hier niet ontbreken als jij vooral levert aan consumenten.

Wat te doen voor je bedrijf

  • In LinkedIn maak je naast een goed persoonlijk profiel ook een profiel aan voor je bedrijf.
  • Verder neem je de links op naar de site en blog van je bedrijf.
  • Zorg voor een goede headline waaruit mensen direct kunnen aflezen of zij bij jou goed zijn.
  • Je communiceert via Answers, Groepen en Status Update.
  • In Facebook begin je ook met een persoonlijk profiel.
  • Daarna maak je een pagina aan voor je bedrijf.
  • Als je 25 fans hebt voor deze pagina kun je een mooie URL maken voor deze pagina. Bijvoorbeeld facebook.com/ErnoHanninkNL
  • Je communiceert vooral met je (potentiele) klanten via de pagina van je bedrijf.

In beide netwerken geldt hetzelfde: Eerst geven dan krijgen. Begin dus met geven aan je doelgroep en je zult verwijzingen, ‘likes’, aanbevelingen, antwoorden krijgen.

Conclusie:

Ondernemer B2B: LinkedIn meeste aandacht geven
Ondernemer B2C: Facebook meeste aandacht geven

Hulp nodig?
27 tips voor een perfecte profielpagina in LinkedIn om klanten te krijgen
Facebook en klanten krijgen voor zelfstandige professionals

Follow

About the Author

Er komen constant moeilijke beslissingen op je af. Je wordt continu in de onderneming gezogen. Je hebt weinig mensen die echt met je kunnen sparren en snappen hoeveel bordjes je als ondernemer probeert draaiende te houden. Erno houdt je bij de les, ik loods je door de prioriteiten en help je stap voor stap om de juiste beslissingen te nemen om uiteindelijke een gezonde groeimotor te bouwen zodat je bedrijf vanzelf loopt. Ik breng ervaring mee van meer dan 1000 klanten die exact met dezelfde vragen zitten. De ondernemers die ik help met lastige beslissingen, bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.

Comments are closed