Waar vind ik een verkoper?

Door Erno Hannink | Keuzes

feb 11
waar-vind-ik-een-verkoper

Wat is het juiste moment om op zoek te gaan naar een verkoper? Wanneer je je realiseert dat verkoopgesprekken niet horen bij het allerbelangrijkste wat je te doen hebt.

Voor veel ondernemers met een team van ongeveer tien medewerkers betekent dit dat ze op dit moment zelf de beste verkoper zijn van het product en het bedrijf. Het allerbelangrijkste dat ze te doen hebben is het intern en extern uitdragen van de missie. De gedrevenheid om de missie te realiseren zit bij hen diep vanbinnen. Zij weten wat ze kunnen realiseren met hun team.

In gesprekken met ondernemers heb ik gemerkt dat ze vaak het liefste zo snel mogelijk een verkoper aantrekken. “Ik ben geen harde verkoper,” is de reactie die ik krijg op mijn waaromvraag.

Je bent geen harde verkoper. Wat houdt dat in? Door dit te onderzoeken heb ik geleerd dat het beeld dat mensen hebben bij de harde verkoper is dat: 

  • Je allerlei mensen op een koude manier benadert. 
  • Je te maken krijgt met veel afwijzingen. 
  • Je gebruikmaakt van bellijsten en mensen belt die waarschijnlijk nog niet eerder van jou gehoord hebben.
  • Het aanbod een centrale rol speelt en niet de persoon die tegenover je zit.
  • Je zoveel mogelijk gaat verkopen, omdat je dan gaat groeien.

De verkoper moet gaan zorgen voor de harde groei die tot nu toe is uitgebleven.

Het belangrijkste in de verkoop van diensten in de zakelijke omgeving zijn de relaties. Of je nu een (harde) verkoper bent of de ondernemer zelf, je hebt tijd en geduld nodig om relaties op te bouwen.

Een verkoper kan zich volledig concentreren op het opbouwen van relaties terwijl jij dit moet doen naast al je andere werkzaamheden en acties. Door deze focus ga je op termijn meer verkopen, maar dit vraagt wel een investering van jou. De groei komt niet direct.

Wanneer je een verkoper inhuurt, blijf dan zelf ook verkopen. Hierdoor blijf je omzet aantrekken tijdens de maanden waarin de verkoper relaties opbouwt met nieuwe contacten.

De verkoper in jezelf vinden

Met jouw passie en ambitie voor je missie ben je als ondernemer voor mij altijd de beste verkoper voor je bedrijf. De verkoper vind je in jezelf, wanneer je ontdekt dat verkopen vooral inhoudt dat je relaties onderhoudt. Luister naar je klanten en relaties, stel vragen en luister.

Ontdek in deze gesprekken hoe jij met je team mensen het beste gaat helpen.

Maak ruimte in je agenda om afspraken te maken en plan gesprekken met klanten en relaties, telkens weer, juist wanneer het al druk is met opdrachten.

Follow

About the Author

Er komen constant moeilijke beslissingen op je af. Je wordt continu in de onderneming gezogen. Je hebt weinig mensen die echt met je kunnen sparren en snappen hoeveel bordjes je als ondernemer probeert draaiende te houden. Erno houdt je bij de les, ik loods je door de prioriteiten en help je stap voor stap om de juiste beslissingen te nemen om uiteindelijke een gezonde groeimotor te bouwen zodat je bedrijf vanzelf loopt. Ik breng ervaring mee van meer dan 1000 klanten die exact met dezelfde vragen zitten. De ondernemers die ik help met lastige beslissingen, bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.