Is dit jouw vliegwiel voor betere beslissingen?

Door Erno Hannink | Keuzes

feb 18
is-dit-jouw-vliegwiel-voor-betere_beslissingen

In mijn onderzoek naar betere beslissingen kwam ik tot onderstaand inzicht. Een vliegwiel waarin we telkens beter worden door betere beslissingen te nemen.

Het vliegwiel van betere beslissingen:

  1. Worsteling
  2. Onderzoek
  3. Beslissing
  4. Actie
  5. Groeien

1 Worsteling

Je ervaart een worsteling bij jezelf. Het loopt niet zoals je wil. Je zit nog in de oude fase maar merkt dat er iets moet veranderen om door te groeien naar de nieuwe gewenste fase.

2 Onderzoek

Een belangrijke fase in het vliegwiel van betere beslissingen is dat je goed onderzoek doet. Je kijkt naar de omstandigheden van je worstelingen. 

  • Wat zijn de mogelijke oplossingen?
  • Wat zijn goede uitkomsten?
  • Wat gebeurt er wanneer het niet loopt zoals je verwacht? Schets de meest slechte situatie.
  • Hoe verliepen jouw vorige beslissingen op dit gebied en wat was het resultaat?
  • Wie heeft er eerder met dit bijltje gehakt? Wie heeft het punt al bereikt waar jij naartoe wilt? Maak een afspraak en leer van ze.

Gebruik de PMIXA methode voor goed onderzoek, afgeleid van de gekleurde petten van Edward de Bono.

  • P = PLUS = Wat is er goed aan? Denk aan de plussen van de beslissing.
  • M = MIN = Wat is er niet goed aan? Denk aan de minnen van de beslissing.
  • I = INTERESTING = Wat komt er allemaal in mij op? Denk bijvoorbeeld aan alternatieven
  • X = Expectations = Welke verwachtingen heb ik van een positieve uitkomst van mijn beslissing?
  • A = Actions = Welke actie(s) ga ik ondernemen?

3 Beslissing nemen en delen

Je hebt grondig onderzoek gedaan en het is tijd om de beslissing te nemen. Leg je beslissing vast in een beslislogboek zodat je over enkele maanden een evaluatie kunt doen van deze beslissing.

Maak je keuze bekend, deel deze met je kernteam en de rest van je bedrijf. Deel het met je klanten en leveranciers, wanneer nodig. Schrijf erover op je website.

Het delen van je beslissing helpt om de volgende stap te zetten, actie.

4 Actie

De actie is het doorvoeren van je beslissing voor jezelf en in je bedrijf.

Tijd om de beslissing in gang te zetten. Vanaf nu ga je werken met de genomen beslissing in je achterhoofd. Je komt er niet op terug, maar zet door, ook als het lastig wordt. Het onderzoek in stap 2 heeft laten zien dat dit de beste beslissing is.

5 Groeien

Doorzetten en focus houden op de gemaakte keuzes is belangrijk. Langzaam maar zeker vormt de gemaakte keuze nieuwe gewoontes. Gewoontes waardoor je niet meer hoeft te bouwen op wilskracht en je als vanzelf doorgaat.

Gefeliciteerd! Je bent gegroeid naar de volgende fase.

En nu geen worsteling meer?

Wanneer je vanuit je huidige situatie kijkt naar de toekomstige nieuwe situatie lijkt dat daar alles beter is en dat je dan voorlopig verder kunt zonder gedoe. Dan heb ik slecht nieuws voor je.

Tijdens het groeien ontstaat er weer een nieuwe worsteling. Dan gebruik je de ervaringen die je hebt opgedaan in vorige beslissingen om de nieuwe worsteling aan te gaan. Je begint weer bovenaan in het vliegwiel.

Telkens loopt het vliegwiel iets harder waardoor je sneller betere beslissingen neemt en de groei doormaakt die je nodig hebt.

In de tussentijd bestaat de kans dat het misgaat

De zogenaamde tussentijd, is de tijd tussen het oude en het nieuwe niveau. In deze tussentijd leer je het meeste. Het is tegelijk de tijd waarin we de meeste weerstand in onszelf en van anderen ervaren. Het is de fase die pijn doet want je zit niet meer in je comfortzone.

Will je blijven groeien, jezelf en je bedrijf ontwikkelen dan is het belangrijk dat je doorzet in deze tussentijd. Maak de tussentijd langer zodat je beslissingen beter worden en meer leert om te groeien.

Wil je voorkomen dat het misgaat, let dan op de volgende momenten:

  • De worsteling – je herkent de worsteling niet en je merkt niet dat je in een tunnelvisie zit. Je grijpt de worsteling dus niet aan om te groeien. Schakel hulp in van iemand die wat afstand heeft, zij ziet veel sneller de worsteling en heeft geen emotionele binding met de historie hoe je hier gekomen bent. Dat betekent dat ze je sneller kan helpen om aan de slag te gaan met de worsteling.
  • Het onderzoek – het onderzoek om een betere beslissing te nemen wordt niet grondig gedaan met vaak een focus op de goede uitkomsten en te weinig aandacht voor het negatieve scenario. Gebruik de hulp uit stap 1, experts en ervaringsdeskundigen om tot nieuwe inzichten te komen.
  • De beslissing – uitstelgedrag, de beslissing wordt maar niet gemaakt. Een coach, mentor of mastermind helpt je om de keuze te maken. Overwin je uitstelgedrag zo. 
  • De actie – de genomen beslissing wordt onvolledig doorgevoerd. Er wordt actie ondernomen maar niet voldoende. Oude systemen worden in stand gehouden. Je hangt nog in je oude gewoontes. Een coach, mentor of mastermind helpt je om dit te doorbreken. Je hebt iemand nodig die hard kan zijn en jouw excuses niet accepteert.

Het proces is belangrijker dan het resultaat

Dit is een proces waardoor je in staat bent om te leren van je beslissingen en te groeien. Het is niet erg dat niet alle beslissingen die je zo neemt tot het verwachte resultaat leiden. Het is wel erg wanneer je een onverwacht goed resultaat hebt na een beslissing zonder een goed proces. Dan is het herhalen van deze goede beslissing lastig.

Ik ben benieuwd of dit model voor jouw werkt. Laat het me weten wanneer je het toepast en wat het resultaat voor je is.

Noot: het idee van om dit in de vorm van een vliegwiel op te zetten komt via Jim Collins – Turning the Flywheel.

Follow

About the Author

Er komen constant moeilijke beslissingen op je af. Je wordt continu in de onderneming gezogen. Je hebt weinig mensen die echt met je kunnen sparren en snappen hoeveel bordjes je als ondernemer probeert draaiende te houden. Erno houdt je bij de les, ik loods je door de prioriteiten en help je stap voor stap om de juiste beslissingen te nemen om uiteindelijke een gezonde groeimotor te bouwen zodat je bedrijf vanzelf loopt. Ik breng ervaring mee van meer dan 1000 klanten die exact met dezelfde vragen zitten. De ondernemers die ik help met lastige beslissingen, bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.