Volg de positieve berichten

Door Erno Hannink | Keuzes

aug 13

De media vaart wel bij negatieve berichtgeving. Ze trekken de aandacht van potentiële lezers en kijkers met koppen die negatief en/of spectaculair zijn.

Als mens en zeker als ondernemer heeft het niet veel zin om negatieve berichtgeving te volgen. Het heeft een negatief effect op mijn gemoedstoestand en het leidt af van het werk dat ik te doen heb.

Tijdens de periodes waarin het minder gaat met de economie, jouw markt of met de aandelen bijvoorbeeld, betekent dat er ook weer nieuwe kansen zijn.

Het grootste deel van de media leeft van advertentie-inkomsten. Zij hebben aandacht nodig van mensen voor meer inkomsten. De koppen en artikelen die zij produceren moeten aandacht en bezoekers opleveren. Schreeuwende en negatieve koppen trekken nu eenmaal de meeste aandacht. Mijn brein reageert daar primair en snel op.

Geen nieuws

Al heel wat jaren volg ik geen nieuws meer, ik lees geen kranten, kijk geen nieuws op de televisie en luister niet naar nieuwsuitzendingen. Dit zorgt voor veel minder onrust bij mij en het bespaart me tijd.

Wanneer ik verlamd of gedeprimeerd raak door het negatieve nieuws dan heeft dat een negatief effect op mijn bedrijf.

Als ondernemer heb je een verantwoordelijkheid. De inkomsten van je bedrijf hebben een directe relatie met je inkomen en het inkomen van je medewerkers. Daar leeft jouw gezin en de gezinnen van je medewerkers van.

Mijn klanten zijn niet geïnteresseerd in een negatief ingestelde partner. Ze willen weten hoe ze dit kunnen omzetten in kansen voor zichzelf en hun eigen omgeving.

Wanneer je de dingen die op je afkomen negatief benaderd en er negatief over communiceert, dan trek je negatief ingestelde mensen aan.

Wanneer je de kansen haalt uit een bedreiging die op ons afkomt dan trek je positieve mensen aan. Ondernemers en klanten die willen weten hoe ze deze kansen kunnen gebruiken.

Door ondernemers te volgen op de social media kanalen die een optimistische kijk hebben en vooral kansen zien, blijf ik optimistisch en positief. 

Dat ik geen kranten lees of het nieuws niet volg wil niet zeggen dat ik niet geïnformeerd ben. Onder andere via Youtube, boeken, podcast afleveringen en gesprekken met experts onderzoek ik bepaalde onderwerpen juist dieper.

Wanneer situaties echt ernstig zijn hoor ik die snel genoeg via andere kanalen of familie en vrienden.

Ik werk alleen maar met ondernemers die ambitieus zijn en altijd kansen zien.

Met wie werk jij liever, optimistische of pessimistische mensen?

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid zodat ze door het groeiplafond breken zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 8 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno