Voor, maar daarmee niet tegen

Door Erno Hannink | Keuzes

jan 15
voor-maar-daarmee-niet-tegen

Polarisatie: omdat je voor een bepaald standpunt bent, ben je dus tegen het andere standpunt. Dat maakt de mensen die voor het andere standpunt zijn slecht.

Polarisatie, we laten ons ertoe manipuleren, onder andere met nieuws dat niet klopt: #fakenews. Polarisatie maakt dat we niet meer luisteren naar elkaar, omdat we vooral duidelijk willen maken waarom wij voor ons standpunt zijn. We overtuigen de ander niet met nog meer argumenten voor ons standpunt.

Een paar voorbeelden van polarisatie waar ik mezelf over verwonder.

Voetbalfans

Regelmatig ga ik met mijn zoon naar een voetbalwedstrijd van BVB in Dortmund. Wanneer de fans van de tegenstander juichen voor een doelpunt van hun ploeg zie ik fans van BVB boos reageren. Ze zijn tegen de fans van het andere team, maken obscene gebaren en zeggen dingen die ze normaal niet zouden zeggen (denk ik).

Wanneer ik in het stadion naar een wedstrijd kijk van BVB, ben ik voor BVB, maar niet tegen de tegenstander of tegen de scheidsrechter.

Voor mij is dit ook vreemd gedrag. Je hebt immers twee teams nodig om een wedstrijd te spelen. Een vol uitvak met supporters die zijn meegereisd met hun club maken de sfeer leuker rondom de wedstrijd.

Plantaardig eten

Wanneer ik voor plantaardig eten ben, ben ik daarmee niet tegen mensen die dit niet doen.

Ik hoor dat mensen regelmatig niet zeggen dat ze plantaardig eten omdat ze anders boze reacties krijgen. Of nog vreemder: veganisten die boos worden op andere plantaardige eters omdat ze het in hun ogen niet ver genoeg doorvoeren.

Vooral dat laatste is vreemd, want samen werk je aan een duurzamere en betere wereld. Beiden draag je bij.

Politiek

De politieke arena zit vol met polarisatie. We zetten mensen weg als extremisten zodat we niet meer naar ze hoeven te luisteren. Uiteindelijk wil iedereen een betere maatschappij. Je hebt verschillende visies op hoe die eruitziet en die visies kunnen naast elkaar bestaan.

Afgelopen week keek ik naar The Great Hack op Netflix, een documentaire over privacy, Facebook en Cambridge Analytica. Over hoe data verzameld door Facebook moedwillig werden gebruikt om mensen te beïnvloeden tijdens campagnes.

In de documentaire zie je hoe je met het bestoken van de juiste mensen met selectieve informatie een verkiezing kunt beïnvloeden. Hierbij wordt vooral gebruikgemaakt van polarisatie. De twee keuzes waar de verkiezing om gaat worden lijnrecht tegenover elkaar gezet.

Ik ben voor, maar daarmee niet tegen.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 8-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij beslissingen voor meer resultaat zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Drie keer per jaar organiseer ik het 4B evenement, voor ondernemers die met andere ondernemers willen sparren over onderwerpen als focus, missie, winst, communicatie, marketing, medewerkers en meer. Erno is auteur van 10 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) de RSS feed of via LinkedIn.