Waarom doe ik wat ik doe?

Door Erno Hannink | Keuzes

feb 10
waarom-doe-ik-wat-ik-doe

Ik geniet van verhalen van ondernemers. Waar dit vandaan komt weet ik niet zeker, maar de basis voor luisteren naar verhalen is in mijn jeugd gelegd.

In mijn jeugd gaf de kinderarts mijn moeder het advies ervoor te zorgen dat mijn zus en ik meer slaap zouden krijgen en vroeger naar bed zouden. Terwijl de kinderen van mijn leeftijd nog buiten speelden lagen wij in bed. In plaats van dat we nog even televisie mochten kijken las mijn moeder allerlei verhalen voor. Mogelijk ligt hier de bron van mijn interesse in verhalen luisteren. Ik luister ze, want zelf lees ik geen fictieboeken.

Al heel lang luister ik liever naar verhalen dan dat ik ze zelf vertel. Ik geef liever de ander het podium om haar verhaal te delen. Het is niet dat ik niet kan vertellen op het podium of zelf geen verhalen heb, maar ik vind het mooier om de ondernemersverhalen van anderen te horen. Ik word blij van rustig luisteren en oprechte aandacht geven.

Geen wonder

  • Geen wonder dus dat ik evenementen organiseerde zoals WordCampNL en de Social Media Club. Het gaf mij telkens weer de mogelijkheid om ondernemende mensen een podium te geven en samen met de deelnemers te luisteren naar de verhalen.
  • Geen wonder dus dat ik het 4B-evenement ben gestart om ondernemers samen te brengen en verhalen te delen. Je worsteling delen en hulp krijgen van de andere deelnemers.
  • Geen wonder dus dat ik de podcast een heerlijke manier vind om inhoud te maken en delen. Zo luister ik naar de verhalen in verschillende podcasts terwijl ik onderweg ben. In mijn eigen podcast stel ik vragen aan ondernemers om te leren en de dingen die ik leer weer te delen via de podcastplatformen.
  • Geen wonder dus dat ik bij netwerken, evenementen en feestjes vooral naar mensen luister en zelf niet direct het middelpunt zoek. Je vindt mij vooral aan de periferie van het evenement of feestje, daar ben ik aan het observeren en luisteren.
  • Geen wonder dat ik graag kijk naar videokanalen die regelmatig een video delen van ondernemende mensen. Het totale verhaal en het onderweg leren van de ondernemer trekken mij.

Verhalen en betere beslissingen

Met de verhalen die ik hoor en lees ontwikkel ik mezelf, en ik gebruik deze inzichten in de coachingsgesprekken met mijn klanten. Tijdens deze gesprekken stel ik veel vragen om nog meer te leren. Ik leer over de successen en de worstelingen van de klanten.

Door mijn manier van vragen stellen vertellen ze alles. Ik krijg bijna altijd antwoord, ook als het gaat over dingen die een ondernemer met (bijna) niemand anders deelt. Hierdoor vind ik haakjes in het verhaal waar ik gevraagd en ongevraagd mijn inzichten en ervaringen aan kan ophangen. Dit geeft de ondernemer nieuwe inzichten en ideeën om een betere beslissing te nemen en om aan de slag te gaan met de worsteling.

In de gesprekken vind ik telkens weer nieuwe aanknopingspunten om de ander een breder perspectief te laten ontdekken. Ik geef de ander altijd weer andere ideeën en inzichten om tegen haar worsteling aan te kijken, zodat ze betere beslissingen kan nemen.

Zoals Johanna het tegen mij zei:

“Jij helpt mensen met beslissingen nemen, maar je haalt ze ook uit een tunnelvisie en laat ze een breder perspectief zien. Een gesprek met jou leidt altijd tot scherpe, nieuwe inzichten.”

Ik lees, leer, deel en adem beslissingen voor ondernemers, ik kan het niet helpen, het gaat als vanzelf voor mij.

Dat is waar ik het allemaal voor doe, ondernemers helpen om betere beslissingen te nemen. Ik geniet van de verhalen en ik vind het heerlijk om te zien dat ondernemers nieuwe inzichten krijgen en hiermee samen met hun team of andere ondernemers mooie dingen doen.

Vraag voor jou

Wat denk jij: kan ik mijn missie delen door vooral anderen het podium te geven of moet ik er ook voor kiezen om het deel van ‘zelf het podium pakken’ te ontwikkelen?

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 8-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij beslissingen voor meer resultaat zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Drie keer per jaar organiseer ik het 4B evenement, voor ondernemers die met andere ondernemers willen sparren over onderwerpen als focus, missie, winst, communicatie, marketing, medewerkers en meer. Erno is auteur van 10 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) de RSS feed of via LinkedIn.