Met winst groeit je positieve impact | impactbeslissingen

Bekijk online
Winst is de zuurstof voor positieve impact

Zonder winst kan een bedrijf niet overleven, of toch wel? Wanneer een bedrijf evenveel kosten heeft als omzet dan maakt het geen winst, maar kun je wel bestaan. 

Wanneer je werkt met (te) weinig winst dan heb je geen ruimte om te investeren in je bedrijf. Bedrijven die ieder jaar langzaam groeien in omzet hebben bijvoorbeeld het probleem van te weinig winst voor groei in positieve impact.

Krijgt winst daarom voorrang op impact? Nee en ja.

“Breng winst en purpose in een dynamisch evenwicht en laat beide hand in hand groeien”, zegt Pieter van Osch. “Bijvoorbeeld: kies elk kwartaal een perspectief: profit of purpose. Om het volgende kwartaal het andere perspectief te kiezen.”

Hieronder lees je drie beslissingen die je helpen in de groei van positieve impact en winst.

De automatische beslissing
Neem de juiste automatische beslissingen met impactgewoontes.

Door iets 100 keer te doen zonder je druk te maken over inkomen en groei, word je beter in dit onderwerp zonder dat je de druk voelt van het resultaat. 

Wanneer je iets 100 keer doet, is dat voldoende om de beslissing in je brein te versnellen. De actiewordteen gewoonte. Wanneer je het 100 dagen achter elkaar doet gaat dit sneller dan wanneer je dit eens per week doet.

Wil je nieuwe klanten? Praat met 100 mensen voordat je je druk maakt over omzet, volgers, abonnees of aanmeldingen. Test, probeer uit, experimenteer zonder je druk te maken over de resultaten.
 
Wil je een boek schrijven? Schrijf eerst 100 artikelen zonder je druk te maken over het boek.

De wet van 100 keer

Kortetermijnbeslissing
Neem goede kortetermijnbeslissingen met impactrichtlijnen.

Wanneer je niet veel te verliezen hebt, een beslissing eenvoudig kunt terugdraaien of kan aanpassen zonder veel kosten, besteed dan zo min mogelijk tijd aan de beslissing.
 
Hoe kleiner het effect van een slecht resultaat van de beslissing, des te sneller kun je beslissen. Een aantal voorbeelden:
– beslissingen die niet kritiek zijn;
– beslissingen die je eenvoudig kunt aanpassen;
– beslissingen waar je eenvoudig een tweede optie van kunt kopen.

Train jezelf om deze beslissingen snel te nemen zonder er lang over na te denken. Je wilt een gewoonte maken van snel besluiten bij niet-kritische beslissingen op onderwerpen waar een verkeerd resultaat geen ramp is. Hierdoor krijg je meer ruimte voor de langetermijnbeslissingen.

 Wat heb je te verliezen?

Langetermijnbeslissing
Neem goede langetermijnbeslissingen met een impactbeslissingsproces.

De dood krijgt in onze Nederlandse cultuur weinig aandacht in het dagelijkse leven en dit zie je terug bij ondernemers. De mensen waarmee ik werk en heb gewerkt zijn wel bezig met het pensioen. Ze hebben een bepaald bedrag in hun hoofd en proberen dat te bereiken voor de ‘pensioenleeftijd’. Maar ze zijn niet bezig met de voortgang van de visie en het bedrijf.

Je hebt met jouw bedrijf een positieve impact op de planeet en de samenleving. Wat gebeurt er met die impact wanneer jij niet meer betrokken bent bij je bedrijf? Wil je dat het bedrijf deze visie doorzet wanneer je er niet meer bent?

Wanneer je een positieve impact wilt maken is het goed om te kijken naar de volgende generaties en om nu al te werken aan de overdracht van de visie van je bedrijf. Welke maatregelen kun je nu nemen om de langetermijnvoortzetting van het bedrijf zo goed mogelijk te organiseren? 

 Wie neemt het bedrijf over wanneer jij er niet meer bent?

Beste podcastaflevering van de afgelopen maand

Ik heb genoten van het fanatisme van Rob van den Dool om de wereld te verduurzamen als ondernemer, stap voor stap met aandacht voor de hele keten en winst. Zonder winst kunnen we niet overleven. Hij schetst het beeld van een goede huisvader, “Thuis zorg je voor je kinderen, het huishouden en verantwoord eten. Waarom zouden we dan een andere pet opzetten als we op kantoor komen?”

 Luister naar Rob van den Dool – Activist die de keten verandert

Boekentip voor de maand

Een aantal belangrijke dingen die ik geleerd heb uit Hidden Champions van de 21e eeuw van Hermann Simon:Leg een visie vast met een groots doelFocus op het ene product in die ene marktBouw verder aan het directe contact met klantenMaak plannen voor de lange termijn, 100 jaar als horizon.

Luister naar Hidden Champions van de 21e eeuw #boekencast afl. 25


Dank je wel voor het lezen.

Heb je een vraag voor mij? Stel hem gerust.
Je kunt eenvoudig reageren op deze e-mail.


Een fijne Koningsdag en graag tot snel,
Erno



PS Afgelopen donderdag publiceerde ik aflevering 300 in de Erno Hannink Show. Driehonderd! In deze speciale aflevering verzamelde ik fragmenten voor je uit de gesprekken waarin ik het meeste leerde van de laatste 100 afleveringen. Tom van der Lubbe over deze aflevering:
Een verzameling pareltjes…

Luister hier naar deze bijzondere aflevering.

PPS Dank je wel voor tot het einde lezen van deze nieuwsbrief. Nu heb ik een vraag voor je. Het tweede kwartaal van 2021 is onderweg, werk je dit kwartaal vooral aan de profit of aan de purpose?

Laat het me weten. Klik op beantwoorden / reageren op deze e-mail, schrijf “Profit” of “Purpose” en klik op verstuur. Ik ben benieuwd.