Waarom wil je publiceren als ondernemer

Door Erno Hannink | Keuzes

mei 13
effect van publiceren

Voor iemand die iedere werkdag tijd vrijmaakt om te schrijven en een artikel te publiceren lijkt dit heel logisch. Regelmatig publiceren als ondernemer levert veel op.

Nu ik bijna dertien jaar werk met ondernemers en regelmatig gebruikmaak van een website, blog, podcast of vlog weet ik ook dat het lastig is voor ondernemers om regelmatig te publiceren.

Publiceren zit niet in je systeem, het is geen gewoonte. Je doet het op dit moment niet of veel te weinig, waardoor het geen proces wordt voor jou. Het blijft lastig om een vorm van regelmaat op te bouwen.

Dit is logisch, want je werkt vooral in je bedrijf, voor klanten en voor je mensen. Dit is waarmee je iedere dag direct geconfronteerd wordt. Een merkbaar effect van publiceren laat een tijd op zich wachten. Ons brein geeft graag voorrang en aandacht aan zaken die direct een goed gevoel opleveren boven iets wat op de langere termijn iets oplevert.

Wil je naar een beter bedrijf toewerken? Dan is het slim voor jou als ondernemer om je expertise te delen en dingen te publiceren op je website. Dit draag je niet over aan je medewerkers. Dit doe je zelf. Jij als ondernemer wilt veel meer jouw visie en expertise in beeld brengen.

Goed om te onthouden is dat je in het begin geen grote doelen wilt hebben wat betreft aantallen bezoekers of lezers. Focus op het proces van publiceren. Het gaat er niet om hoeveel mensen je teksten lezen, maar om of de juiste mensen ze lezen.

Lange termijn vs korte termijn

“Het verkeer naar de website verarmt,” was de reactie van een klant, nadat we een klein jaar geleden haar website volledig hadden herzien. De website heeft nu vooral pagina’s waarop de focus ligt op producten die belangrijk zijn voor de doelklant, geschreven vanuit de doelklant.

Er komt minder verkeer op de website, dat klopt, maar het grootste deel van het verkeer op de vorige versie had geen toegevoegde waarde. Er waren voornamelijk mensen die de site bezochten op basis van bekende merknamen, omdat ze klanten waren van dat bekende bedrijf. Er waren wel veel bezoekers, maar heel weinig potentiële klanten.

Tegelijkertijd zijn we al een jaar bezig om meer te publiceren op de blog van dit bedrijf. Dit blijft moeilijk voor de klant. We hebben geprobeerd regelmatig artikelen te publiceren, maar dat lukte niet. We hebben enkele video’s gemaakt, maar ook hier ontbreekt het ritme.

Het probleem is dat bij de meeste ondernemers het langetermijndoel continu wordt opgeofferd voor kortetermijnurgentie. Klanten die bellen met vragen die moeten worden beantwoord en projecten die moeten worden gestart, uitgevoerd en afgerond. Dat is waar de omzet nu wordt gerealiseerd.

De lange termijn is in een vast ritme artikelen en/of video’s maken en publiceren. Het compoundeffect (rente-op-rente) gaat ervoor zorgen dat je op de lange termijn als expert wordt gezien en gevraagd.

Dit maakt het makkelijker om klanten aan te trekken. Potentiële klanten kiezen eerder voor jouw bedrijf omdat ze al vertrouwen in je hebben gekregen door alles wat ze van je hebben gelezen en gevolgd. De potentiële klant ziet vaker jouw oplossing als dé oplossing voor haar probleem. Hierdoor kun je meer vragen voor je oplossing.

Hiervoor moet je wel een proces ontwikkelen waarbij je de lange termijn in je dagelijkse bezigheden prioriteit geeft. Het beste begin je de dag met publiceren, zodat het geen sluitpost wordt van de dag en daardoor telkens wordt doorgeschoven naar morgen.

Expertise delen

Belangrijk is dat je heel duidelijk weet waarom je zichtbaar wilt worden met jouw expertise en bij wie je zichtbaar wilt worden.

Waarom wil je zichtbaar worden?

Je wilt vindbaar zijn voor jouw doelklant: iemand die jij nog niet kent, de potentiële klant die jou hard nodig heeft, de ondernemer die graag met jou wil werken.

Wanneer via-via aanvragen uit jouw bekende netwerken opdrogen en er steeds minder potentiële klanten op je afkomen, ben je te laat met de verandering. Het liefste wil je dat je dan al een tijd hebt gebouwd aan het zichtbaar maken van je expertise, zodat klanten via nieuwe kanalen op je af komen.

Publiceren op jullie eigen website zorgt ervoor dat je meer bezoekers krijgt. Wanneer je artikelen, video’s of audio publiceert die jouw doelklant raakt, komen ook de juiste bezoekers op je website.

Door de juiste bezoekers te trekken met duurzame artikelen, die lange tijd waardevol blijven voor jouw doelklant, word je ook steeds beter gevonden. Wanneer je vaker de juiste bezoekers krijgt, reageren de zoekmachines daarop door je beter zichtbaar te maken.

Zichtbaar zijn bij de juiste mensen

De juiste mensen, wie zijn dat? Dat bepaal jij als ondernemer. Jij bepaalt met wie je wilt werken in je bedrijf. Welke klanten jij het beste helpt.

Met hyperspecialisatie wordt duidelijk:

  • Wie je doelklant is.
  • Wat haar belangrijkste probleem is.
  • Wat de beste oplossing is voor dat probleem.

Vooral het belangrijkste probleem van je doelklant gaat je helpen om waardevolle artikelen, video’s of audio-opnamen te publiceren. Deze dingen zijn niet waardevol voor zo veel mogelijk mensen, maar wel heel waardevol voor jouw doelklant.

Door vooral met mensen te spreken die lijken op mijn doelklant kom ik iedere week nieuwe elementen, worstelingen, uitdagingen en succesfactoren tegen waarover ik kan schrijven. Door de extreme focus, de hyperspecialisatie, is de bron voor nieuwe artikelen voor ernohannink.nl oneindig.

Het enige wat ik hoef te doen is deze onderwerpen noteren aan het einde van een gesprek. Wanneer ik iedere ochtend ga zitten om te schrijven loop ik door de lijst met onderwerpen, selecteer ik een van de onderwerpen en schrijf ik er een artikel over.

Het effect van publiceren

In de afgelopen jaren heb ik vooral over online marketing geschreven. Artikelen over hoe je als ondernemer Facebook en LinkedIn gebruikt worden dagelijks het meeste bezocht op mijn website, maar niet door mijn doelklant.

Mijn doelklant zoekt zelf niet uit hoe ze LinkedIn of Facebook moet inrichten. Daar huurt ze iemand voor in, of ze vraagt een medewerker het voor haar te doen.

Nu ik sinds vorig jaar wekelijks en sinds 12 februari iedere werkdag een artikel publiceer voor mijn doelklant zie ik langzaam maar zeker meer bezoekers voor deze onderwerpen. De juiste bezoekers, die lijken op mijn doelklant.

Hoe weet ik dat? Door de aanvragen die ik krijg via mijn website. Hier zie ik langzaam maar zeker een verschuiving.

Een bijzondere ervaring is ook dat ondernemers die een aanvraag doen, zichzelf soms kwalificeren. Ze leggen uit waarom ze als klant bij mij passen. Een bijzondere situatie waarbij ik de keuze kan maken of ik met deze klant wil werken of niet. Voldoet ze aan de regels die ik heb opgesteld voor nieuwe klanten?  

Zelfontwikkeling

Als ondernemer wil je publiceren omdat je:

  • Meer mensen bekend maakt met jouw visie en oplossing
  • De juiste klanten aantrekt
  • Als expert wordt gezien op de markt

Wat misschien nog wel een belangrijkere reden is om te publiceren, is jouw ontwikkeling. Om te publiceren heb je telkens weer onderwerpen nodig. Deze onderwerpen haal je uit gesprekken met (potentiële) klanten, ondernemers en experts.

In gesprekken met klanten hoor ik steeds beter waar mijn klanten mee worstelen. Het zijn zaken waar vergelijkbare ondernemers ook mee worstelen. Ik vraag door en onderzoek.

Om meer te leren over de vragen van mijn klanten en over het nemen van betere beslissingen lees ik boeken en kijk ik video’s over deze onderwerpen. Wanneer ik een idee heb voor een klant ga ik op zoek naar mogelijke oplossingen, artikelen, boeken of andere publicaties over dit probleem.

Door regelmatig te publiceren ben ik continu bezig om mijzelf te ontwikkelen met betrekking tot bepaalde onderwerpen. Door te publiceren moet ik terug naar de ‘beginnersmindset’, omdat ik de onderwerpen waarover ik schrijf begrijpelijk moet kunnen uitleggen aan mijn lezers.

Alles wat ik in dit proces leer neem ik mee in mijn gesprekken met klanten. Hierdoor krijgen zij ideeën en inspiratie om aan de slag te gaan met het voorliggende probleem. Dat maakt mij waardevoller voor klanten. Dit levert blije klanten op en daar word ik weer vrolijk van.

Regelmatig publiceren vraagt een verandering van jouw gewoontes. Het vraagt geduld in het begin, als nog niemand reageert en er weinig lezers zijn. Maar als het eenmaal loopt merk je pas hoeveel het oplevert voor jou en je bedrijf.

Wat is jouw nieuwste publicatie? Deel de link hieronder.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid zodat ze door het groeiplafond breken zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 8 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno