Wanneer heb je marketing nodig deel 2

Door Erno Hannink | default

sep 29

Wanneer je product, dienst of bedrijf niet uit zichzelf zo opvalt dat anderen zeggen: daar moet je geweest zijn, dat mag je niet gemist hebben of het is bijzonder, dan heb je veel marketing nodig.

“When others say it is the most beautiful thing, the largest, the smallest,

everything else requires lots of marketing.”

Tijdens onze vakantie in Duitsland schreef ik al eerder over welke bedrijven veel marketing nodig hebben. Hier nog enkele voorbeelden van redenen waarom je minder reclame hoeft te maken wanneer je een bezienswaardigheid bent, omdat anderen dit voor jou doen.

Mooiste melkhuisje

In Dresden zijn er veel bezienswaardigheden rondom het oude en het nieuwe centrum. In het boekje dat we kochten over Dresden stond een wandelroute waarlangs de meeste bezienswaardigheden te zien waren.

Tijdens die route kwamen we langs het mooiste melkhuisje. Op de foto’s in het boekje krijg je een voorproefje dat ervoor zorgde dat ik het huisje graag wilde bekijken. We waren niet de enige. Het is zelfs vastgelegd door het Guinness World Book of Records, dus dan moet het ook wel echt met mooiste melkhuisje ter wereld zijn.

En ja, Pfunds Molkerei is echt bijzonder. De winkel werd in 1880 geopend en hier kon de gegoede burgerij terecht voor een koel glas melk.

Grootste monument voor gevallenen

Wanneer je leest over de bezienswaardigheden in Leipzig die je niet mag missen komt het monument voor de gevallenen telkens weer naar voren. Het ligt een eindje buiten het centrum.

Dit monument mag dan wat ons betreft lelijk zijn, maar het is het grootste herdenkingsmonument van Duitsland. Mede door de hoogte en de ligging heb je mooi uitzicht over de stad. We gingen met de tram en namen een kijkje bij het monument.

Het is een herinnering aan de slag om Leipzig (the Battle of the Nations) in 1813, waarbij 120.000 mensen omkwamen.

Kleinste huisje

Op het kaartje met bezienswaardigheden van het mooie plaatsje Wernigerode staat uiteraard het oude centrum met het stadhuis, de bron en het kasteel. Verder vind je er ook het kleinste vakwerkhuisje ter wereld.

Dat hier een gezin met zeven kinderen in kon leven kan ik me nu niet meer voor te stellen.

De keuken is beneden, het leefgedeelte op de eerste verdieping, en slapen doe je nu op de bovenste verdieping. Je kunt er overnachten.

Doordat dit het kleinste vakwerkhuis ter wereld is staat het vermeld op de kaart met bezienswaardigheden en rijden de koetsen en bussen langs je huisje. Er komen iedere dag mensen langs je huisje om een foto te maken.

Voor mensen die tijd hebben

Tegenover dit kleinste huisje zit een restaurant, ‘Neben den Baum’. Ze schenken ook koffie en thee voor mensen die tijd hebben. Je kunt onder de boom plaatsnemen of in het kleine restaurant.

Ze maken niet veel reclame, maar hebben een warme bediening. Het duurt even voordat je de thee krijgt, want ze maken het in hun eigen keuken, in het huis dat bij het restaurant/atelier/winkeltje hoort.

Hier kom je niet voor de snelle hap, maar neem je de tijd. Je komt vanzelf tot rust. 

Opvallend

Wanneer je iets unieks hebt, iets wat niemand anders heeft, dan trek je daarmee klanten en bezoekers aan. De kleinste, de grootste, de mooiste is uniek en heeft daarmee een aantrekkingskracht op bezoekers en daardoor klanten.

Het grootste deel van de bezoekers aan het mooiste winkeltje kocht er niets, ze maakten enkele foto’s en vertrokken weer. Een deel van de bezoekers koopt iets, drinkt er een glas melk, koopt chocolade of een souvenir. De grote stroom bezoekers zorgt voor drukte, waardoor er ook meer klanten zijn.

Wat maakt jouw bedrijf, locatie of pand uniek? 

Gebruik in je marketing het feit dat je de mooiste, de grootste of juist de kleinste hebt.

Follow

About the Author

Er komen constant moeilijke beslissingen op je af. Je wordt continu in de onderneming gezogen. Je hebt weinig mensen die echt met je kunnen sparren en snappen hoeveel bordjes je als ondernemer probeert draaiende te houden. Erno houdt je bij de les, ik loods je door de prioriteiten en help je stap voor stap om de juiste beslissingen te nemen om uiteindelijke een gezonde groeimotor te bouwen zodat je bedrijf vanzelf loopt. Ik breng ervaring mee van meer dan 1000 klanten die exact met dezelfde vragen zitten. De ondernemers die ik help met lastige beslissingen, bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.