Wat als mijn nieuwe product niet verkoopt?

wat-als-mijn-nieuw-product-niet-verkoopt
wat-als-mijn-nieuw-product-niet-verkoopt

Op zoek naar mijn angsten en wat ik eraan kan doen stelde ik mezelf de vraag: “Waar ben ik bang voor?” Na wat gedraai bleek dat een van de dingen waar ik bang voor ben is dat ik lauwe reacties krijg op het nieuwe product dat ik wil introduceren.

De eerste reacties van de mensen die ik het uitgewerkte idee heb laten lezen zijn goed, maar ik moet het nieuwe product nu echt gaan voorstellen aan potentiële klanten in mijn netwerk.

De naam van het nieuwe product is ‘Nieuw product en snel’ en zoals de naam al zegt, is het de bedoeling dat dit product klanten helpt een nieuw product te ontwikkelen, en wel snel. Dit doe ik samen met de ondernemer en een klein team van medewerkers.

Hieronder zie je het proces dat moet worden doorlopen om binnen vier week een nieuw product te ontwikkelen en de eerste producten te verkopen:

  1. Het beste idee selecteren.
  2. Het product ontwikkelen tot een minimale versie.
  3. Het product testen met een aantal potentiële gebruikers.
  4. De eerste producten verkopen.

Dit alles kan dus binnen 4 weken. 

Het uitgangspunt is dat de ondernemer veel ideeën heeft die al lang in haar hoofd zitten, maar die ze nog niet heeft weten om te zetten in producten die ze kan verkopen aan klanten. Dit is de ervaring die ik heb met meerdere klanten.

Door ons te richten op het beste idee van de ondernemer en het team, een bewezen proces te gebruiken om dit idee om te zetten in een product en gedisciplineerd te werk te gaan, realiseren we in een korte periode de eerste verkopen.

Dat is tenminste het plan.

Nu wil ik dit plan omzetten in werkelijkheid en ‘Nieuw product en snel’ introduceren bij een aantal mensen.

Ik ben gespannen omdat ik niet weet hoe de mensen zullen reageren. Ben ik in staat om dit product te verkopen? Zijn deze mensen enthousiast na het proces? Hebben ze dan ook een product dat ze kunnen verkopen? Zet de eerste e-mail aan tot een gesprek? Converteert de verkooppagina? Zoveel vragen. Zoveel momenten dat het mis kan gaan. Dit alles levert angstos.

Het is geen verlammende angst, maar wel angst die zorgt voor uitstelgedrag. Vandaag wordt er echter niet langer uitgesteld. Vandaag wordt de verkooppagina afgerond en wordt er een e-mail gestuurd naar de eerste mensen die ik daarna kan bellen.

Er komt geen grootse lancering, maar ik introduceer ‘Nieuw product en snel’ bij een beperkt aantal mensen om te ontdekken wat zij ervan vinden en wat ik nog moet verbeteren. Eat your own dog food. Oftewel: ik volg mijn eigen proces voor het maken en verkopen van het nieuwe product.

Ik vind het het lastigst om over de drempel te stappen en mijn product voor te stellen aan nieuwe mensen. Wat als niemand het wil hebben? Deze worsteling zie ik ook bij de klanten, vooral bij de medewerkers die in het team zitten dat werkt aan het nieuwe product. Voor een paar medewerkers was het eerste keer dat ze een product direct aan de klant verkochten. Met wat begeleiding hebben we toch de eerste verkopen gerealiseerd.

Vragen om uitstellen te stoppen

Enkele vragen om mijzelf over de drempel te helpen:

  • Wat is het ergste dat er kan gebeuren?
  • Wat kan ik doen wanneer dat gebeurt?
  • Wat kan ik nog meer doen?
  • Kan ik terug naar de oude situatie?

Mijn antwoorden op deze vragen helpen een beetje om me gerust te stellen.

  • Het ergste wat er kan gebeuren is dat niemand het een interessant product vindt en niemand het dus koopt.
  • Wanneer dit gebeurt kan ik het product aanpassen en verbeteren om te zien of er wel reacties komen.
  • Door vragen te stellen kan ik leren wat ik moet veranderen voor meer positieve reacties.
  • Wanneer echt niemand er iets in ziet kan ik een ander product lanceren.
  • Het positieve effect is dat ik contact heb gehad met een aantal ondernemers en van ze heb geleerd wat ze wel nodig hebben nu.
  • Mocht het echt niets zijn, dan kan ik de verkooppagina van het product sluiten. Ik heb alleen tijd in het product geïnvesteerd.

Welke vragen stel jij jezelf om door te zetten en het uitstelgedrag te doorbreken?

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.