Wat kan ik bereiken? – Rosanne van Staalduinen

wat-kan-ik-bereiken-rosanne-van-staalduinen
wat-kan-ik-bereiken-rosanne-van-staalduinen

 Vandaag het gesprek met Rosanne van Staalduinen.

Rosanne is creatief strateeg bij Buro Staal. Ze houdt zich vooral bezig met projectmanagement en de strategische kant van de websites en webshops die Buro Staal bouwt. In 2011 is ze als ondernemer begonnen, inmiddels bestaat haar bedrijf uit 4 personen.

Met Rosanne heb ik het over de keuzes die ze maakte om van werknemer volledig te gaan ondernemen. Om later te gaan samenwerken met een partner die elkaar aanvullen en werknemers aannemen. We hebben het over de keuze waar ze nu voorstaat, weer een nieuwe werknemer aantrekken en hoe ze die beslissing uitvoert.

Het overleg en de afstemming met haar partner in het bedrijf over de keuzes die ze maken. Een mooie samenwerking en telkens een stap zetten in de groei van het bedrijf.

Veel plezier met de inzichten van Rosanne.

Laten we beginnen…

Uitspraken uit het gesprek

  • Eigenlijk wilde ze journalistiek studeren in Utrecht, maar dat leek heel ver weg. In Rotterdam was de studie geschiedenis met richting media en de master media en journalistiek. Ze leerde hier over het ontstaan van de media, tv en kranten en de opkomst van de nieuwe media. Tegenwoordig werkt ze in de toekomst van de media.
  • In het jaar van de master moesten ze een zelf een krant samenstellen, echt de journalistieke in was de meerwaarde van de master. Toen ze klaar was met de studie is ze nooit de journalistiek in gegaan. Ze wilde meer de marketing kant op. Niet zo handig om daarna nog naar de HBO te gaan, na een jaar gestopt. Wel propedeuse gehaald en aansluitend NIMA-communicatie A gedaan. Uiteindelijk doet ze er helemaal niets meer mee.
  • Baan zoeken maar de crisis was begonnen. Ze kon aan de slag als commercieel medewerker binnendienst. Belofte was niet nagekomen om meer richting de marketing en communicatie te gaan. Na anderhalf jaar verdeelde ze zich enorm. Van het commerciële stuk heeft ze niet echt iets geleerd waar ze nu nog iets aan heeft.
  • Bij het impresariaat vooral geleerd hoe ze haar eigen bedrijf niet wilde doen.
  • In het bedrijf mensen boven zich en voelde zich nooit serieus genomen. Toen wilde ze wel iets voor zichzelf doen, maar wat? Begon te bladeren in NNa gids die in de bus lag. Ze zocht naar iets wat ze leuk vindt, waar zit toekomst in en wat kan ik vanuit huis doen. In de gids zag ze de opleiding tot webdesigner. “Hoe gaaf is dat als je zelf je website kunt maken.” Achteraf een hele slechte opleiding met verouderde technieken.
  • Veel websites gebouwd met content management systeem en ze is zich daarin gaan verdiepen. Het eerste jaar heeft ze gewerkt met Joomla, niet handig en klanten werden er naar van. Toen kwam ze bij WordPress uit en dat was liefde op het eerste gezicht. Sinds 2012 werkt ze met WordPress.
  • WordCamp NL 2020 komt eraan. In 2018 en 2019 in de organisatie van WordCamp EU. Als je in de organisatie zit mag je niet spreken. Nu niet meer in de organisatie dus gaat ze een workshop doen, in juni in Porto. In november WordCampNL.
  • Lorelle VanFossen en Liz Strauss spraken beide op de eerste WordCamp NL. Sliepen een week bij mij thuis. Geweldige ervaring de community rondom WordPress.
  • Deze community heeft ervoor gezorgd dat ze bij WordPress gebleven is. Haar bijdrage aan WordCamp is een soort van terugbetalen van wat zij heeft gekregen met haar bedrijf door WordPress. Ze kan ook eenvoudig vragen stellen aan andere ondernemers in de community.
  • Bijna 40% van de website wereldwijd worden met WordPress gebouwd nu. WordCamp EU 2000 mensen WordCamp Asia 1600 mensen, hier zou Rosanne spreken, is niet doorgegaan door het Corona virus.
  • Overgang van haar baan naar eigen bedrijf: Meer opdrachten, van 40 uur naar 32 iets meer tijd voor eigen bedrijf. Na half jaar was het zo druk dat het steeds lastiger was om te combineren. Ik wilde weten wat het zou kunnen worden, hoe groot zou het kunnen worden en wat ik zou kunnen bereiken.
  • Ik kan dit niet meer combineren, in Londen weekend met haar moeder. “Ik kap ermee, ik stop met mijn werk.” Haar ouders “Kun je er wel droog brood mee verdienen?” Ze hadden ook vertrouwen in haar. Maandag na dat weekend weer op haar werk en direct de baan opgezegd. Ze werd daarna nog 6 maanden ingehuurd door dezelfde werkgever omdat er nog geen vervanging was. Toen ze eenmaal de knoop had doorgehakt ging het keer tien. Het aantal opdrachten groeide heel hard.
  • Hulp in schakelen. Meer vragen die ze zelf niet kan. Logo ontwerp, vormgever uit het dorp. Samen in één kantoor. Meer klanten die ze over en weer met elkaar delen. Niet veel later besloten ze om samen verder te gaan als één bedrijf. Ze had een gevoel van kwetsbaar als vrouw alleen. VOF een half jaar goed uitzoeken en alles op papier te krijgen voor het samengaan. Vormgever: “Je mag de naam houden, maar ik ga het logo aanpassen.”
  • Belangrijke keuzes sinds het begin. Eerste: volledig op storten en er volledig voor te gaan. Tweede: om het niet meer alleen te doen. Ik had een leuke bankrekening, maar ik ging niet meer sporten en niet meer naar verjaardagen want ik moest werken. Het moest af. Ik kwam in een isolement terecht omdat het af moest. Eerst compagnon en daarna weer personeel. Belangrijkste, maar ook een hele moeilijke.
  • Leergierig en ambitie. Als ze de ruimte ziet om te groeien dan pakt ze die kans. Nieuwe dingen leren. Betere websites opleveren om meer groei voor de klant te bereiken.
  • Lastige keuzes. Negen van de tien keer weet ze eigenlijk wel wat ze wil. Dan moet ze alleen het nog doen. Veel op gevoel, intuïtie. Eigenlijk moet het weer, iemand aannemen. Plannetje gemaakt om de komende maanden kijken of het echt nodig is en kan. Ze zetten nu geld opzij of ze het kunnen betalen.
  • Iedere vrijdagochtend om 9.00 overleg als partners. Notulen en er staan actiepunten in. Ze nemen de financien en sales door. Ze lopen door de planning. Hoe gaat het met de medewerkers. Duurt 60-90 minuten. Dan staat alles weer op scherp.
  • Webshops met WooCommerce komen meer op. Ze doen geen social media, geen advertenties. Alles moet gekoppeld zijn aan de website. Belangrijke keuze wat ze doen en wat niet. Een stopbord. Dat gaan we gewoon niet doen.
  • Business coaching vanaf het moment dat ze de VOF zijn gestart. Eerste business coach om doelen te stellen. Na een jaar verder met een growth hacker, processen opbouwen, wekelijks overleg, focus kiezen en personeel aannemen. In sept 2019 een nieuwe business coach, een driedaagse gedaan en werken nu met haar samen.
  • Belangrijkste wat de business coach doet is een schop onder de kont. Zij hebben gezorgd voor de continuïteit en om door te groeien. Meer een strategie nu en om je er aan te houden. Zouden we niet staan waar we nu staan.
  • In 2019 belangrijkste beslissing voor de toekomst was om een developer aan te nemen. Ze zaten tegen het plafond van de moeilijkheid van de projecten. Met deze developer is het plafond wel 30 meter hoger geworden. Een andere ondernemer in de WordPress community, een ondernemer met 25 mensen waar ze terecht kan met vragen.
  • Tarieven ook voor bestaande klanten verhoogd. Klanten van het eerste uur die blijven, maar ook afhakers omdat de prijzen hoger werden voor het onderhoud. Gat tussen oude en nieuwe klanten, dit in stapjes opgehoogd. Valkuil af en toe te lief. Daar helpt een business coach bij, doe niet zo lief, doe het gewoon en morgen wil ik het zien.
  • Met projecten werken ze in een sprints. De klant betaald een prijs per sprint.
  • Een grote keuze waar ze nu voor staan is iemand aan nemen. Heb je er genoeg geld voor? Heb je er genoeg opdrachten voor? Eind 2018 twee mensen aangenomen. Nu weer spannend om de volgende aan te nemen. Moeten we dit doen? Hoe dan? De angst komen vooral van de financiën.
  • Ze hebben een buffer waarmee ze twee maanden alles zouden kunnen betalen. Een half jaar je broek ophouden willen ze graag naar toe, dus moeten ze weer sparen.
  • Ze zitten vol tot eind mei begin maart. Wachtlijst van tweeënhalve maand in de website. Support tussendoor van klanten, daar zoeken ze iemand voor om al de support te doen. Dan kan zij meer uitdagende projecten oppakken en klanten helpen meer uit de website te halen. Als ze er tijd in stopt dan kan ze € 5000 laaghangend fruit binnenhalen. Een nieuwe medewerker kost afgerond € 3000, dus eenvoudig € 2000 extra resultaat.
  • Idee uit Profit First van Mike voor een nieuwe medewerker. Maak een extra bankrekening. Zet daar het salaris op van de nieuwe medewerker. Wanneer je dit voor een half hebt staan, dan ervoor gaan. Hiervoor hebben ze nu gekozen.
  • Meer omzet halen uit je bestaande klanten dan nieuwe klanten binnenhalen.
  • Boeken – Profit First en het Clockwork effect – Mike Michalowicz. Serie van Lars Kepler.

Met de Corona ontwikkelingen na ons gesprek zijn ondertussen ook WordCamp Antwerpen en Europa geannuleerd.

Luister ook naar de gesprekken met Femke Hogema, zij haalde Profit First naar Nederland:

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.