De waterlijn voor snelle beslissingen in je team

Door Erno Hannink | Korte termijn beslissingen

apr 13

Laat zoveel mogelijk beslissingen over aan je team. Bij beslissingen boven de waterlijn kunnen ze zelf snel beslissen, bij beslissingen beneden de waterlijn hebben ze een ondersteuning nodig van ten minste één andere persoon. Wat is de waterlijn en hoe helpt die om sneller impactbeslissingen te nemen?

In het boek Hidden Champions van de 21e eeuw las ik voor het eerst over de waterlijn.

“Gore limits them with the warning not to bore holes below the waterline. Gore strives to be both tough about the principles and flexible about the details.”

Hidden Champions van de 21e eeuw – Hermann Simon

In het boek Krijgslessen voor managers laat Jan Jaap Brouwer ook zien dat het belangrijk is dat je principes hebt (een doctrine) en een duidelijke richting, met oog op het doel, maar dat je flexibel bent in de details. Je laat de details over aan de mensen aan het front.

Dit betekent dat je zoveel mogelijk kortetermijnbeslissingen overlaat aan de mensen die dicht bij de klant zitten. Hoe meer beslissingen zij nemen, des te minder ben jij bezig met deze beslissingen, des te sneller ga je vooruit. Maar, hoe zorg je ervoor dat ze niet het bedrijf in gevaar brengen met een bepaalde beslissing?

W.L. Gore (van Gore Tex) noemt dit de waterlijn (waterline).

“Waterline: We are all shareholders, and we will consult with the appropriate Associates before taking an action ‘below the waterline’ that could cause serious damage to the long-term success or reputation of our Enterprise.”

Gore.com beliefs and principles

Beslissingen onder de waterlijn en daaropvolgende acties zijn beslissingen en acties die een serieuze bedreiging kunnen vormen voor het langetermijnsucces of de reputatie van het bedrijf.

Edwin van der Geest schrijft

“Decisions ‘above the waterline’ can be made much faster”

Snelle beslissingen betekenen bijvoorbeeld een snelle reactie naar de klant en sneller ontwikkelen, wat zorgt voor enthousiaste klanten, omdat je sneller reageert dan de concurrentie. Dit betekent dat jij als leider vooral vertrouwen moet ontwikkelen en laten zien in je medewerkers.

Hoe bepaal je de waterlijn voor jouw bedrijf?

Stap 1: In gesprekken met je team zoek je samen uit wat de waterlijn is van jullie bedrijf. De financieel verantwoordelijke kan bijvoorbeeld tot een bedrag komen tot wanneer iedereen in je team zelf beslissingen kan nemen over aankopen of acties om klanten te helpen. Zo heeft iedere medewerker bij Zappos een bepaald budget ter beschikking om klanten te helpen voor een optimale klanttevredenheid. 

Stap 2: Nu zorg je ervoor dat iedereen in het bedrijf weet wat de waterlijn is. 

  • Welke beslissingen ben je bevoegd om te nemen zonder overleg, oftewel welke beslissingen liggen boven de waterlijn? 
  • Voor welke beslissingen heb je iemand nodig die ook positief is over je beslissing, oftewel welke beslissingen liggen onder de waterlijn? 

“As a leader or manager in your organization, one of your jobs should be to decide, and to help those who work for you understand, where exactly the water line is. Then, empower others to make decisions that are “above the water line” decisions, but to involve you in “below the water line” decisions. This is the essence of healthy delegation.”

Matt Kouri

Stap 3: Evalueer de beslissingen met het beslissingenboek en gebruik de waterlijn bij je analyse. Zo ontdek je of de waterlijn goed is of duidelijker moet worden, bijvoorbeeld bij beslissingen die de reputatie van je bedrijf in gevaar brengen.

Met de evaluatie kijk je telkens of je de waterlijn kunt verlagen om zo meer autonomie bij iedereen te ontwikkelen en daarmee het plezier in het werk te verhogen. In het boek Drive van Daniel Pink zie je dat autonomie een belangrijk onderdeel is in het plezier en de motivatie van de medewerkers.

Als je medewerkers bepaalde beslissingen zelf kunnen nemen, maakt dat de boel voor jou eenvoudiger, krijg je tevreden klanten en gelukkige werknemers. Wat wil je nog meer?

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.