Hoe krijg jij een website die jouw klant wel verder helpt?

Door Erno Hannink | Keuzes

mrt 19
website verbeteren

Jouw huidige website werkt niet.
Wat bedoel ik met werkt niet?

  • Hij trekt te weinig bezoekers;
  • Je krijgt geen aanvragen van de juiste klanten;
  • Je krijgt geen bestellingen.

Waarom werkt jullie website niet?

  • De website gaat vooral over jouw bedrijf.
  • Er staan foto’s op van jou, je medewerkers, of het pand waar je werkt.
  • De teksten gaan over wie jullie zijn, welke oplossingen jullie bieden, wie jullie klanten zijn.
  • Regelmatig worden er stockfoto’s gebruikt.

Ik hoor je denken: het is toch de bedoeling dat de klant kennis met me maakt? Hij of zij moet mij toch leren kennen om te weten of er een klik is?

Dat klopt. Deze klik ontstaat echter heel moeizaam via een website.
De klik ontstaat pas in een ontmoeting.
Hierna bevestigt de website dat wat hij of zij voelde tijdens de ontmoeting strookt met wat er op de website staat.

Een klik krijgen via een website, met foto’s en teksten, is heel lastig. Ga maar eens bij jezelf na wanneer jij voor het laatst via een website een klik kreeg met een persoon.

Klik via video of audio

Dit lukt beter wanneer je videomateriaal gebruikt. Dan bedoel ik niet een bedrijfsvideo, maar een serie persoonlijke video’s waarin je radicaal transparant en eerlijk bent. In een serie van video’s (een vlog) word je meegenomen in wat iemand doet, wie zij ontmoet, wat haar waarden zijn. Je krijgt hierdoor een goed beeld van iemands persoonlijkheid.

Dit effect kun je ook bewerkstelligen door middel van een podcast. Als je iemands stem hoort, kun je met haar ook een klik krijgen. Dat gebeurt niet meteen na één podcastaflevering, maar wel als je vaker naar iemand luistert. Je leert wat voor vragen ze stelt, wat ze wil leren, wat haar waarden zijn, of ze gevoel voor humor heeft en nog veel meer. Ook hier geldt weer, wanneer ze radicaal open en eerlijk zijn. Dan leer je haar echt kennen en krijg je de klik zonder haar te ontmoeten.

Zo heb ik een klik gekregen met mensen als Casey Neistat en Gary Vaynerchuk door de video’s die zij maken en delen.

Zo heb ik nog een paar mensen waar ik regelmatig videos van zie:

Wat opvalt is de dat de video’s kwalitatief goed zijn, dat er regelmatig nieuwe video’s uitkomen en dat de video’s een diepere kijk geven in het leven van zowel de ondernemer als de persoon.

Een klik met de klant bewerkstelligen via een website, dat lukt maar weinig mensen. Mensen zoals James Altucher, die via de artikelen van zijn blog als het ware bloedt op het papier. Ook voor hem geldt: die klik voel je niet al na één artikel. Na het lezen van meerdere van zijn artikelen begin je echter een band met hem te ontwikkelen.

Jij hoopt dat iemand in je doelgroep je website bezoekt en direct contact met je opneemt, maar dat gaat gewoonweg niet gebeuren.

Laat ik eerlijk zijn, dat lukt mij ook niet. Een potentiele klant heeft mij veel vaker gezien. Berichten van mij gelezen op LinkedIn, ze heeft enkele aflevering in de podcast geluistert, een video gezien. Ze volgt al een tijdje mijn e-mails en heeft een boek gelezen.

Is er voor jouw potentiële klant op dit moment een reden om vaker terug te komen op je website? Publiceer je bijvoorbeeld regelmatig iets nieuws, waardoor iemand geneigd is je website vaker te bezoeken?

Wil je dat de website in korte tijd jouw doelklant aanspreekt?

Zorg er dan voor dat jouw website volledig over jullie doelklant gaat. Dat de teksten en foto’s die erop staan vooral gericht zijn op het probleem dat je doelklant heeft en op hoe ze dat probleem kan oplossen.

Laat zien hoe ze een eerste kleine stap kan zetten richting de oplossing. Iets wat snel resultaat oplevert, waardoor ze kan zien dat jij er verstand van hebt. Waardoor ze vertrouwen in je krijgt, niet door teksten over jou, maar door resultaten die ze zelf hebben ervaren.

Duik diep in het probleem van de klant. Laat haar aan alle kanten zien, proeven en ervaren dat jullie alles afweten van dit probleem. Dat jullie de potentiële klant begrijpen.

Jouw klanten kunnen ook over hun ervaringen met je bedrijf vertellen, in tekst, audio en/of video. Vraag ze dan niet wat ze van jou vinden, maar vraag ze wat het probleem was en wat er veranderde toen het probleem was opgelost.

  • Maak de doelklant vertrouwd met de oplossingen voor haar probleem.
  • Geef haar de verschillende mogelijkheden.
  • Vertel eerlijk over de voor- en nadelen van deze oplossingen.
  • Leg uit wat de allerbeste oplossing is (die jullie uiteraard aanbieden).

Zorg ervoor dat er iets is waardoor ze vaker terug willen komen op jullie website, dat er regelmatig iets waardevols voor jouw doelklant wordt gepubliceerd. Dat moeten geen nieuwtjes zijn uit de branche, of nieuwtjes over jullie bedrijf, want die nodigen de klant niet uit om je website opnieuw te bezoeken. Vraag je dus bij het publiceren van een nieuw stukje telkens weer af: wat is waardevol voor de klant?

Een volgende vraag die je je moet stellen is: waar haal ik de inspiratie vandaan voor dit soort berichten?

De inspiratie haal je uit:

  • De gesprekken met de klant.
  • Ontmoetingen met potentiële klanten.
  • Dingen die jij nog steeds leert over je vakgebied.
  • Dingen die deelnemers zeggen tijdens een sessie.
  • De vragen die ze hebben.
  • De dingen die je hebt verteld waarbij duidelijk een lampje ging branden bij een klant.

Enkele eenvoudig aanpassingen die je zo snel mogelijk moet laten doen

  • Verwijder alle sliders van jullie website (een slider zorgt ervoor dat er telkens automatisch een nieuwe foto in beeld komt). Sliders leiden enorm af en hebben als gevolg dat de bezoeker de teksten waar het echt om draait niet leest.
  • Zet jullie contactgegevens duidelijk in beeld op iedere pagina.
  • Maak de tekst groter.
Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid. Mijn unieke eigenschap is om lastige vragen te stellen en je richting actie te duwen. Erno is auteur van 8 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno