Je weet het eigenlijk al, maar je doet het niet

Je weet het eigenlijk al, maar je doet het niet
Je weet het eigenlijk al, maar je doet het niet

Als ik met een ondernemer praat over haar bedrijf, stel ik vooral vragen, heel veel vragen. Ik ben op zoek naar de worstelingen die ze heeft waarmee ik haar kan helpen.

Ik stel vragen. De ondernemer vertelt en ik stel nog meer vragen. Opnieuw luister ik naar de antwoorden. Ik luister vooral ook naar wat er niet verteld wordt. Komt iets vaker terug in het gesprek? Gebruikt ze een bepaalde toon of emotie bij onderwerpen? Wat valt mij op?

Langzaam maar zeker ontstaat er een beeld. Dan kom ik met suggesties voor hoe ze dingen kan veranderen om haar probleem op te lossen. De ondernemer reageert en ik luister weer. Is ze bereid om te leren? Staat ze open voor verandering?

Wanneer het gesprek zijn einde nadert hoor ik heel vaak de volgende reactie: 

“Ik weet het eigenlijk allemaal allang.”

Natuurlijk weet je het al. Je hebt waarschijnlijk al vaker gehoord van andere ondernemers of in boeken gelezen wat goed is voor je bedrijf. Het probleem is dat je er te weinig mee doet. Jij verandert te langzaam om je organisatie te laten groeien.

Je weet bijvoorbeeld allang dat je:

  • Afscheid moet nemen van die ene collega.
  • Moet stoppen met die ene klant.
  • Minder moet werken.
  • Duidelijke keuzes moet maken voor het type klanten dat je wel of niet wilt helpen.
  • Moet kiezen met welke producten je gaat stoppen.
  • Nooit de tijd krijgt om jouw idee op te pakken als je blijft werken in de operatie.
  • De verkoop veel gestructureerder moet aanpakken.

De punten die we bespreken hebben meestal een historie bij jou, er zit een emotie achter voor jou. Daar heb ik geen last van. Ik neem geen ballast mee uit jouw verleden in mijn keuzes.

Wanneer jij vertelt dat je minder wilt werken en je mij laat zien welke van je producten het meeste opleveren, dan kan ik je helpen om te bepalen welke producten je niet meer moet verkopen en welke juist wel. Dan kan ik je vertellen dat de prijs van dat product weleens omhoog mag.

Ik laat je zien hoe je kunt schuiven in de organisatie met de invulling van de functies waardoor je collega’s beter tot hun recht komen. Ik leg je uit waarom het belangrijk is dat je in het voortraject, bij het aantrekken van nieuwe collega’s, meer tijd moet steken, zodat je aan de achterkant minder troep hoeft op te ruimen.

Dat dit voor jou niet eenvoudig is begrijp ik helemaal. Je wist het allemaal allang en toch heb je niet doorgepakt de afgelopen jaren.

Dat is waar een buitenstaander, bijvoorbeeld een businesscoach, je bij helpt. Ze helpt je de keuzes te maken waar jij al een tijd tegenaan hikt. Ze helpt je om de keuzes nu echt door te voeren. Ze volgt deze keuzes met je op en geeft je af en toe een schop onder de kont.

Dure schop onder de kont

Het is toch te gek voor woorden dat je iemand moet betalen om jou een schop onder de kont te geven? Samen met je partner kun je dit toch best zelf?

De unieke worstelingen van de ondernemer naar boven halen en samen kijken wat mogelijke oplossingen zijn, dat is waar ik bij help. Hierdoor zie ik aan het einde van het gesprek de opluchting bij de ondernemer.

Wat denk jij?

Is het voor jou belangrijk om de keuzes waarvan je allang weet dat je ze moet maken nu ook echt te maken? Is het handig om af en toe een (gevoelige) schop onder de kont te krijgen zodat je de keuzes nu doorvoert?

Maak een afspraak met mij als dit je bekend voorkomt en je nu echt iets wilt veranderen.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.