Dit wil je weten voordat je een online cursus maakt

Door Erno Hannink | Keuzes

jul 19
online cursus

De kern van dit verhaal: maak een online cursus alleen wanneer je klanten erom vragen of wanneer je de aanvragen niet meer aankunt.

In de afgelopen jaren heb ik heel veel online gewerkt. Online cursussen en workshops zijn een mooie manier om meerdere klanten tegelijk op afstand te helpen.

  • Je hebt geen fysieke ruimte nodig.
  • De deelnemers hoeven niet te reizen.
  • Ze kunnen de opnames zo vaak opnieuw bekijken als ze willen.

Zo had ik een online forum met allerlei lesmateriaal (The Vault) en heb ik verschillende online programma’s, trainingen en webinars verkocht met 6 tot 150 deelnemers. In de afgelopen twee jaar heb ik weer helemaal het live ontmoeten ontdekt.

Allereerst was daar Bas met Home of Happy Brands, die regelmatig een avond hadden waarop de deelnemers kennismaakten met de identiteit van zijn bedrijf. Tijdens deze avond gaf ik een korte presentatie over je identiteit en online. Hier heb ik veel kunnen experimenteren met de deelnemers door ze meer te betrekken bij de presentatie.

Vorig jaar had ik deze presentatie uitgebouwd tot een eigen workshop om ondernemers mee te nemen in hyperspecialisatie en direct met deze inzichten de websites van de deelnemers samen met ze door te nemen.   

Aandacht is het nieuwe goud, zegt Danielle Braun, en dat heb ik zelf ook ervaren de afgelopen jaren. Waar ik nu veel ondernemers hoor over het opzetten van een online training, heb ik juist alle online trainingen en programma’s uit mijn aanbod verwijderd.

Alle afspraken zijn weer persoonlijk en gebaseerd op ontmoeten. Ik merk dat de mensen met wie ik praat dat ook prettig vinden. Het is fijn om de ruimte te nemen om een echt gesprek te voeren en naar elkaar te luisteren.

Hard werken in een training of workshop

De trainingen en workshops die ik enkele jaren geleden gaf over social media en online marketing waren vooral hard werken voor mijzelf.

Er zat enorm veel tijd in de voorbereiding, omdat ik allerlei presentaties moest maken. Vervolgens moest ik tijdens de workshop opnieuw hard aan het werk, om de deelnemers te overladen met informatie. Dit deed ik ook in de online workshops.

Bij een online training worden er vaak video’s gebruikt. Deze moeten ook allemaal worden opgenomen. Daarna moet er een website worden ingericht, met goed afgeschermde pagina’s waar alleen de deelnemers toegang hebben. Je moet de betaling goed organiseren. Doe je dit vaker, dan wordt het steeds eenvoudiger, maar de eerste keer is het veel werk.

In een gesprek op Twitter hadden twee ondernemers het er ook over dat workshops hard werken zijn. Ze zijn zelf vooral kapot aan het einde van de workshopdag, al vinden ze het leuk om te doen.

Aan het einde van een een-op-eentraining met een trainer, ergens in 2014, vertelde ze me dat het heel waardevol was en dat ze veel geleerd had. Maar het was ook te veel en ze zag mij vooral hard werken. Ik vroeg haar hoe ik dit kon veranderen. Haar antwoord: door vooral de deelnemers aan het werk te zetten.

Dat ben ik vanaf dat moment steeds meer gaan doen. Ik gaf minder informatie en zette steeds meer de deelnemers aan het werk met opdrachten voor hun eigen bedrijf. Ook gaf ik ze live advies door vragen te stellen aan de deelnemers zonder dia’s te gebruiken.

Op deze manier vereiste de workshop nauwelijks voorbereiding, en tijdens de workshop waren we samen aan het werk. De deelnemers vonden het heel waardevol, omdat het over hun eigen online marketing ging. Ik ging steeds minder hard werken in de workshops en kwam met meer energie van een middag terug.

Resultaten van online programma’s vallen tegen

In de online programma’s die ik gaf en in andere programma’s waar ik als deelnemer bij betrokken was viel het me op dat een groot deel van de deelnemers steeds minder lessen bekeek. De eerste paar lessen werden wel bezocht en bekeken, maar hoe verder we kwamen, hoe minder deelnemers nog actief meededen.

In een webinar vertelde Seth Godin, een bekende marketeer en auteur, al eens over hoeveel deelnemers zijn online training actief bleven volgen na de eerste lessen: 8%. Dit is een heel hoge score wanneer je hem vergelijkt met die van online cursussen op Udemy en vergelijkbare platforms.

Dit was dan ook de reden voor Seth om de AltMBA te starten, waarin het vooral gaat om samenwerken. Niet werken in anonimiteit, in je eigen kantoor, in je eentje, maar in groepen.

Het voordeel van een online programma of training is dat je hem kunt volgen wanneer en waar je maar wilt. Dat is ook gelijk de moeilijkheid voor de deelnemers. Er zijn zoveel andere dingen die je kunt doen wanneer er geen druk is van een deadline of een toets. Daarnaast ben je alleen, en wanneer de stof lastig wordt is het eenvoudig om af te haken.

Lanceren

Eenmaal een online training maken en vanaf dat moment betalende deelnemers krijgen, dat is de ultieme droom. Het liefst zou je zo’n passief inkomen willen (de mythe).

Maar de deelnemers komen niet vanzelf. Het is belangrijk dat je jouw programma telkens weer onder de aandacht brengt van potentiële deelnemers. De beste manier om dit te doen is door je cursus telkens weer lanceren.

Met een lancering heb je een kortstondig moment waarop je veel aandacht kunt krijgen voor jouw product, daarna sluit je de toegang weer. Dit geeft een deadline voor potentiële deelnemers om de keuze te maken om nu mee te doen.

De meest succesvolle online lanceringen, zoals die van Marie Forleo en haar B-school, werken met affiliatie. Anderen marketeers, zoals Amy Porterfield, promoten hun producten met allerlei bonussen. Dat kan ook, want mensen als Amy krijgen meestal 50% van de verkoopprijs.

Wanneer je berichten voorbij ziet komen over een miljoenenlancering van een product, onthoud dan wat daarachter zit:

  • 50% van de omzet wordt afgedragen aan de affiliates.
  • Er worden kosten gemaakt om te adverteren.
  • Het is extreem hard werken tijdens de lancering, omdat er veel vragen op je af komen.

Een schatting is dat er 10% overblijft aan resultaat na een grote lancering.

De ondernemers die het meeste verdiend hebben aan de B-school van Marie Forleo hebben vooral klanten gevonden onder de deelnemers aan de online Facebookgroep van het programma.

Kortingen en deadlines, waarom werken zulke dingen?

Het zijn triggers waar ons brein op reageert. Je mag ze niet missen. Misschien komen ze niet weer, misschien is dit echt de laatste keer.

Er is een einddatum waarvoor je moet reageren. Dit geeft de maker de kans om je meerdere keren te herinneren aan die datum.

Het zou heel irritant zijn om zo vaak een e-mail te ontvangen over een product als er geen deadline of speciaal aanbod aan gekoppeld zou zijn.

Het werkt echt.

Iedere trainer en opleiding werkt aan online programma’s 

Het is mooi om te ervaren dat veel trainers en ondernemers nu online programma’s ontwikkelen, maar dat ik er veel over hoor, maakt de programma’s nog geen succes voor die ondernemers.

Een combinatie van offline leren en online leren, ook wel blended leren genoemd, is het meest succesvol.

Flipping the Classroom was de eerste methode waarbij ik het succesvol zag toegepast, op de basisschool. Een lerares besloot om de lessen op te nemen op video. De leerlingen moesten de lessen thuis kijken en konden in de klas vooral vragen stellen.

Hiermee kon de lerares veel beter inspelen op de verschillen in studietempo in de klas. Dit is op een school waar leerlingen moeten studeren. Ze zitten er verplicht.

De mensen die jij traint hebben heel veel andere dingen die ze ‘s avonds of in het weekend kunnen doen wanneer ze vrij zijn van hun werk. Jouw lessen volgen heeft vaak niet de hoogste prioriteit.

Wil je dat de deelnemers echt iets opsteken van jouw opleiding? Dan voeg je dit allemaal toe:

  • Je vraagt een flink bedrag voor je opleiding.
  • De deelnemers moeten op een bepaald tijdstip aanwezig zijn op een bepaalde locatie.
  • Ze moeten opdrachten samen uitvoeren met anderen.

Afgelopen week sprak ik met Nathan, en die vertelde dat hij bezig was om een online programma te maken van een bepaalde training. Daarop gaf ik hem bovenstaande argumenten en inzichten om nog eens over na te denken voordat hij veel tijd en energie ging stoppen in het maken van een programma.

En toen sprak ik de VideoVakVrouw

Al een tijd had ik Elisabeth, een contact van me, niet gesproken. Het werd dus hoog tijd om eens bij te praten. Bij de Veldkeuken in de Amelisweerd heeft ze mij bijgepraat over haar ontwikkelingen van de laatste paar jaar.

Als videovakvrouw helpt ze ondernemers om video’s te maken (bijvoorbeeld een goede voorstelvideo voor op hun website). Ze vertelde hoe ze begonnen was met een online training, die ze later heeft uitgebreid met een offline moment.

Omdat ze gefrustreerd raakte van het feit dat ze telkens ondernemers moest trainen in de basis van het video maken heeft ze een online basiscursus gemaakt, de tiendaagse. Na deze cursus zijn de deelnemers klaar voor een vervolg in een groepsprogramma voor mensen die de basis begrijpen.

Enkele maanden geleden heeft Elisabeth de volledig vernieuwde tiendaagse challenge niet weggeven, maar verkocht. Er deden bijna 350(!) mensen mee aan deze betaalde uitdaging. Aansluitend heeft ze selectief ruim tien mensen gebeld, die allemaal besloten mee te doen aan het uitgebreide programma.

Het voordeel is dat de mensen die nu meedoen een basisniveau hebben dat zij van de deelnemers verlangt. Daarnaast heeft ze een makkelijke manier gevonden om het groepsprogramma te vullen. Dit alles zonder grote lanceringen: de challenge heeft ze niet meer dan een week gepromoot in haar doelgroep.

LinkedIn is hierbij een belangrijk platform voor haar geworden. Steeds meer mensen zien haar wekelijkse video’s, die grappig, leuk en informatief zijn. Ideaal om te publiceren op een platform als LinkedIn, waarop de afgelopen maanden video veel aandacht heeft gekregen.

We hebben gelijk afgesproken dat we hier een podcastopname van gaan maken. Die komt na de zomer.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij beslissingen voor meer resultaat zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 10 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno Volg de nieuwste artikelen via de RSS feed of via LinkedIn.