Wie kan je helpen voor een betere beslissing?

Door Erno Hannink | Keuzes

jan 31
wie-kan-je-helpen-beter-beslissen

Er komt een kort berichtje via WhatsApp van Ron: “Kan ik je vandaag even bellen?” “Zeker,” stuur ik terug. We stemmen een tijdstip af en hij belt stipt op tijd. Hij begint zijn verhaal uit te leggen.

Hij werkt al een tijd met een bepaalde manier van klanten werven. Hierover sprak hij een keer met een andere ondernemer en samen kwamen ze tot het idee om dit om te zetten in een online training.

Het zou een mooie aanvulling op de omzet zijn, het is niet veel werk en hij kan klanten doorverwijzen, want hij wil zelf die training niet geven. Hij wil zich vooral bezighouden met de businesscoaching. Dat is het leukste, maar het is minder schaalbaar.

Het lijkt hem super en tegelijkertijd wil hij de focus niet verliezen. “Wat is jouw reactie op dit alles?” vraagt hij.

Hij heeft gemerkt dat hij in een soort denktrechter is uitgekomen en zoekt hulp van andere ondernemers uit zijn omgeving. Samen praten we erover en ik geef hem een aantal inzichten, waardoor er een nieuwe optie in beeld komt voor hem en hij een betere keuze kan maken.

De volgende dag vertelt hij me via WhatsApp dat hij mijn optie gaat onderzoeken.

“Dit overkomt me vaker: ik zie een kans en ik ben afgeleid van het belangrijkste wat ik te doen heb,” zegt hij.

Daarom hebben we weer afgesproken om elkaar op vaste momenten te zien en ideeën en plannen met elkaar door te nemen. Zo kan hij mij helpen om focus te houden en andersom.

Inzicht over hard werken

Een dag eerder sprak ik met Joanne. Ze vertelde over haar idee om een aantal nieuwe producten toe te voegen. Ze wil meer rust, minder last hebben van de stress die het werk haar oplevert. Daarvoor is ze op zoek naar allerlei processen waardoor het in de toekomst beter wordt.

Als ik naar haar luister, klinkt wat ze me vertelt vooral als harder werken op dit moment in de hoop dat het in de toekomst beter wordt. Ze legt uit dat het maken van de nieuwe programma’s en ze vervolgens promoten en vragen krijgen van (potentiële) klanten werk is dat ze kan organiseren.

Ze heeft allerlei freelancers om haar heen verzameld die haar moeten helpen om het werk voor klanten te doen. Ze heeft ook een manager die deze mensen weer aanstuurt.

Tijdens het gesprek laat ik haar zien dat ze heel hard aan het werk is om in de toekomst hopelijk meer rust te krijgen. Wat als je nu meer aandacht besteedt aan rust? Met je bedrijf groeien betekent niet dat harder werken de beste oplossing is.

Luister naar je bestaande klanten. Waar ben je het allerbeste in? Hoe heb je ze geholpen? Doe dat vooral. Daar worden mensen blij van en daar hoef je niets nieuws voor te ontwikkelen.

De volgende dag stuurde ze me een e-mail dat ze het programma gaat aanpassen, mede naar aanleiding van de testimonials van klanten. Ze had direct al een gevoel van meer rust.

We gaan samenwerken om elkaars kracht en expertise in te zetten bij klanten. Hierdoor gaan we elkaar vaker zien en elkaar helpen om de focus vast te houden.

Inzicht over waarde

Bert en zijn kernteam werken al jaren hetzelfde. Ze ontwerpen heel mooie dingen voor de communicatie van klanten en zijn creatief. Bovenal hebben ze aandacht voor de klant. Persoonlijke aandacht, waardoor ze dingen doen om de klant te helpen. Ze doen dit ook nog eens bewust voor een eerlijk tarief.

Ze vergeten wel eens wat dit waard is voor de klant. Ze denken aan de kosten per uur plus een ‘eerlijke’ marge. Het product dat ze steeds meer de start maken van de samenwerking met de klant, is vooral creativiteit. Ze hebben veel ruimte om te ontdekken wat dit waard is voor de klant in plaats van uit te gaan van een bepaald uurtarief.

Het team gaat het komende kwartaal aan de slag met de prijzen en opbrengsten van het werk dat ze doen. Ze gaan onderzoeken wat een betere prijs is voor het creatieve product en aan wie ze dit vooral gaan verkopen.

Iedere maand heb ik als businesscoach een gesprek met deze ondernemer. De afgelopen maanden hebben we een kernteam gevormd en ritme in het overleg gebracht. Hierdoor heeft de ondernemer meer ruimte en rust gekregen en neemt het kernteam de verantwoordelijkheid.

Waar kun je met je vragen terecht?

Als ondernemer is het lastig om met je ideeën de organisatie in te gaan. De collega’s werken met de klanten voor vandaag, jij bent bezig met de opdrachten voor morgen. Soms zijn er worstelingen die je ook liever niet deelt met de collega’s. De mensen in je directe omgeving kunnen je ook niet echt helpen. Wie zijn dan de mensen die je om hulp kunt vragen?

De lastige dingen in je eentje uitvinden omdat je ondernemer bent is niet de beste oplossing. Ga op zoek naar ondernemers die je vragen kunt stellen voor nieuw inzichten. Ondernemers die al voorbij het punt zijn waarop jij nu een worsteling ervaart. Waar vind je deze ondernemers? Denk aan:

  • Een workshop, training of cursus waar vooral ondernemers zijn;
  • Een netwerkevenement met vooral ondernemers;
  • Een mastermindgroep met ondernemers;
  • Een businesscoach;
  • Een klein netwerk op van ondernemers die niet je klant of leverancier zijn.

Ritme en hulp bij beslissingen

Het lastigste vind ik dat ik mezelf ertoe moet zetten om contact te zoeken met een van deze ondernemers op het moment dat ik een probleem heb. Dan zit ik midden in het probleem en probeer ik zelf de oplossing te vinden.

Wat mij hierbij helpt is het hebben van een vast ritme. Vaste afspraken met ondernemers om te bespreken waar ik mee bezig ben. Ondernemers die begrijpen wat ik doe en die mij op de vingers tikken als ik van mijn focus afwijk of een gouden tip geven voor mijn worsteling.

Zo bel ik iedere werkdag kort met Gwen, heb ik een keer per maand een afspraak met mijn mastermind en overleg ik eens per kwartaal met een andere businesscoach. Dit zijn ondernemers die me helpen om betere beslissingen te nemen.

Door het vaste ritme weten we van elkaar waar we mee bezig zijn. We kennen elkaar goed en herkennen ontwijkend gedrag. We hebben ervaringen als ondernemer die we graag met elkaar delen. Ze geven me een plek waar ik eerlijk en open kan zijn over de problemen die ik op dat moment ervaar.

Om anderen te helpen bij dit vaste ritme om betere beslissingen te nemen breng ik ondernemers drie keer per jaar samen, om van elkaar te leren, tijdens het 4B-evenement. Dit is een moment waarop ik bepaalde inzichten deel en de ondernemers met elkaar laat werken. Hiervoor kies ik onderwerpen waarmee ik ondernemers in de praktijk zie worstelen.

Het eerstvolgende 4B-evenement is op 21 februari 2020. Kom je ook?

Meld je aan of lees meer over het 4B-evenement.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 8-25 medewerkers. De ondernemers die ik help bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Ik ben er voor jou en breng zelfsturing in je team, met lastige vragen, bewezen processen, structuur en regelmaat. Ik luister naar je, geef directe terugkoppeling en nieuwe inzichten voor betere beslissingen. De drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Erno is auteur van 12 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) de RSS feed of via LinkedIn.