Wie wil ik zijn?

Door Erno Hannink | Keuzes

mei 24
Wie wil ik zijn?

Ik vind het spannend om dit te schrijven en met je te delen. Als ik dit deel, betekent dat dat mensen erop kunnen reageren, maar het is tijd om het openbaar te maken.

Een van de eerste elementen uit het boek van Atomic habits van James Clear is dat je de identiteit bepaalt van wie je wilt zijn. Als ondernemer bepaal je ook de identiteit van het bedrijf dat je wilt hebben.

Dit boek helpt je om gewoontes aan te leren die goed voor je zijn en om je slechte gewoontes te verminderen. De eerste stap is dus: bepaal wie je wilt zijn.

Ontspannen ondernemer

Ik wil een ontspannen ondernemer zijn. Voorbeelden van ondernemers die voor mijn gevoel ontspannen zijn:

Deze ondernemers zie ik op afstand, ik volg hun blogs en presentaties. Ze geven mij het beeld dat ze ervoor kiezen om op een bepaalde manier te ondernemen. Ze nemen bewust om de dingen te doen die ze zij het belangrijkste vinden. Ze delen hun expertise met de wereld.

Dit is hoe ik de ontspannen ondernemer voor me zie:

  • Heeft impact en maakt winst.
  • Onderneemt met plezier.
  • Maakt Hell Yeah-of nee-keuzes.
  • Laat haar team zelf beslissingen nemen.
  • Maakt ruimte voor relaties.
  • Heeft aandacht voor haar gezondheid en voor fit zijn.
  • Krijgt voldoende slaap.
  • Maakt ruimte om te ontspannen.

Impact hebben

Impact hebben is van nut zijn voor meer mensen. Volgens Derek Sivers zijn dit vier richtlijnen voor meer impact:

  1. Word beroemd.
  2. Word rijk.
  3. Verkondig je mening.
  4. Wees duur.

Neem bijvoorbeeld iemand als Mark Vletter van Voys, die nu in de top zeven van de meest vermogende jonge Noordelingen staat en hiermee impact heeft op verschillende vlakken.

Ruimte maken voor impact

In het begin van je carrière is het goed om veel dingen te ontdekken en tegen alles ja te zeggen. Het is telkens weer een ervaring en je weet van tevoren niet wat deze ervaringen gaan opleveren.

Wanneer je bedrijf eenmaal draait en de klanten en contacten op je af komen, dan wordt het tijd om je beslissingen te veranderen. Vanaf dat moment ga je voor Hell Yeah of nee (Sivers). Je tijd is vanaf nu het meest kostbare bezit. Die wil je goed besteden.

Wanneer iemand je vraagt voor een afspraak, gesprek, presentatie of samenwerking, of wanneer iemand op een andere manier jouw tijd vraagt, moet je kieskeuriger worden. Het is tijd om dit rigoureus te doen door een heel duidelijke keuze te maken.

Wanneer je het gevoel hebt dat het resultaat van een samenwerking supergaaf is en de samenwerking je energie gaat opleveren, zeg je JA!! In alle andere gevallen zeg je nee. Dit geldt voor potentiële klanten die op je af komen, medewerkers, partners, leveranciers, vrienden, familie. Iedereen.

Door veel meer nee te zeggen zorg je ervoor dat je tijd en ruimte overhoudt om JA!! te zeggen wanneer er iets bijzonders langskomt. Wanneer je aan te veel dingen werkt die leuk zijn, heb je geen ruimte om nog JA!! te zeggen tegen dingen die supergaaf zijn.

Beroemd worden

Als ontspannen ondernemer wil ik impact hebben. Meer ondernemers ontspannen door de rollercoasterfase helpen. Volgens Sivers is het dus tijd om beroemd te worden – beroemd bij ondernemers die tegen de overgang naar de rollercoasterfase aanlopen. Dat is een opdracht voor mezelf waarvan ik me ongemakkelijk ga voelen. Afgelopen week daagde een klant mij uit: “Wie het eerste bij Pauw aan tafel zit.” Ik voelde het gelijk in mijn buik.

“Zo beroemd hoeft natuurlijk ook weer niet”, krabbelde ik terug.

“Juist wel, je moet in de hoogste antenne zitten, zodat jouw doelgroep je ziet.”, ging hij verder.

Het is geen doel waar ik naar streef, maar een proces waar ik dagelijks aan werk. Op dit moment gebruik ik het volgende proces om beroemd te worden:

  • Dagelijks schrijven en publiceren voor mijn doelgroep op ernohannink.nl.
  • Boeken uitgeven en verspreiden.
  • Wekelijks een podcastaflevering publiceren met inzichten voor mijn doelgroep.
  • Wekelijks een video opnemen van mijn proces.

Dit is een geleidelijk proces en het draait vooral om doorzetten. Dan word ik steeds beter vindbaar en worden mijn publicaties over het onderwerp ‘betere beslissingen voor ondernemers in de overgang van de startup- naar de rollercosterfase’ steeds meer gelezen.

De volgende stappen op weg naar deze identiteit zijn:

  • Meer presentaties en workshops geven in mooie samenwerkingsverbanden.
  • Mijn mening naar buiten brengen.
  • Groepsprogramma’s maken voor ondernemers, zodat ik meer ondernemers kan helpen.

Het voordeel van mijn mening naar buiten brengen is dat mensen zich ertegen kunnen afzetten of zich erbij kunnen aansluiten. Wanneer mensen zich ertegen afzetten kunnen zij hun mening naar buiten brengen. Dat geeft mij ook de gelegenheid om nog meer voor mijn mening te staan, zodat nog meer ondernemers die twijfelen een keuze kunnen maken.

Het voordeel van het groepsprogramma is dat ondernemers elkaar gaan helpen en het programma makkelijker delen met nieuwe potentiële deelnemers.

Het groepsprogramma is een combinatie van:

  1. Een workshop – je zorgt voor nieuwe kennis en inzichten.
  2. Mastermind – je gaat sparren met anderen ondernemers.
  3. Accountability – je maakt afspraken met ondernemers uit het team. Zij herkennen uit eigen ervaring snel of je je houdt aan je afspraken.

Dit groepsprogramma vullen met de juiste ondernemers is de uitdaging voor de rest van 2019. Uiteraard op een ontspannen manier zonder het doel uit het oog te verliezen.

Naast dat ik een ontspannen ondernemer wil zijn, zijn er een aantal andere aspecten van mijn identiteit.

Een gezond persoon zijn

Hoe ouder je wordt, des te meer aandacht je krijgt voor je gezondheid. Mijn verwachting is dat ik nog ruim 30 jaar voor me heb. Dat is nog voldoende ruimte om ontspannen te ondernemen en beroemd te worden. Dat geeft ergens rust.

Deze 30 jaar wil ik zo vitaal mogelijk leven. Vandaar dat een gezond persoon zijn onderdeel is van mijn identiteit.

Wat doe ik om ontspannen en vitaal te zijn?

  • Voldoende slaap krijgen; ik wil minimaal zevenenhalf uur per nacht slapen, ten minste vijf dagen per week.
  • Dagelijks bewegen; ik zet minimaal 10.000 stappen per dag en ga regelmatig hardlopen.
  • Steeds minder dierlijke producten eten; hiervoor ga ik koken op vrijdag en zaterdag.
  • Mediteren; ik mediteer ten minste 10 minuten per dag en doe dat regelmatig tussendoor.
  • Vriendschap en ontmoetingen; ik maak bewust aandacht en tijd vrij voor gezin en vrienden.
  • Kennis vergaren/ mijn brein actief houden; hiervoor lees ik veel, volg ik presentaties, doe ik aan coaching.
  • Dingen maken/ creativiteit; ik werk in de tuin en maak dingen van hout.
  • Fluiten bij voetbal en hardloopwedstrijden; ik heb totale focus op deze prestaties op het moment zelf.

Een oprechte vader en partner zijn

  • Aandacht voor M. en kids; ik wil echt luisteren en bijvoorbeeld de tv stilzetten wanneer ze iets vertellen.
  • Activiteiten met ze doen die zij leuk vinden; ik ga vaak fluiten of vlaggen bij wedstrijden van mijn dochter, met mijn zoon ga ik naar BVB, met M. ga ik fietsen.
  • Samen eten.
  • Samen familie bezoeken.

Het was spannend om dit op te schrijven en te delen met jou. Nu het eenmaal op ‘papier’ staat voelt het goed.

Update: de wekelijkse video ging ook over dit onderwerp:

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid zodat ze door het groeiplafond breken zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 8 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno