Ik vind het spannend om dit te schrijven en met je te delen. Als ik dit deel, betekent dat dat mensen erop kunnen reageren, maar het is tijd om het openbaar te maken.
Een van de eerste elementen uit het boek van Atomic habits van James Clear is dat je de identiteit bepaalt van wie je wilt zijn. Als ondernemer bepaal je ook de identiteit van het bedrijf dat je wilt hebben.
Dit boek helpt je om gewoontes aan te leren die goed voor je zijn en om je slechte gewoontes te verminderen. De eerste stap is dus: bepaal wie je wilt zijn.
Ik wil een ontspannen ondernemer zijn. Voorbeelden van ondernemers die voor mijn gevoel ontspannen zijn:
Deze ondernemers zie ik op afstand, ik volg hun blogs en presentaties. Ze geven mij het beeld dat ze ervoor kiezen om op een bepaalde manier te ondernemen. Ze nemen bewust om de dingen te doen die ze zij het belangrijkste vinden. Ze delen hun expertise met de wereld.
Dit is hoe ik de ontspannen ondernemer voor me zie:
Impact hebben is van nut zijn voor meer mensen. Volgens Derek Sivers zijn dit vier richtlijnen voor meer impact:
Neem bijvoorbeeld iemand als Mark Vletter van Voys, die nu in de top zeven van de meest vermogende jonge Noordelingen staat en hiermee impact heeft op verschillende vlakken.
In het begin van je carrière is het goed om veel dingen te ontdekken en tegen alles ja te zeggen. Het is telkens weer een ervaring en je weet van tevoren niet wat deze ervaringen gaan opleveren.
Wanneer je bedrijf eenmaal draait en de klanten en contacten op je af komen, dan wordt het tijd om je beslissingen te veranderen. Vanaf dat moment ga je voor Hell Yeah of nee (Sivers). Je tijd is vanaf nu het meest kostbare bezit. Die wil je goed besteden.
Wanneer iemand je vraagt voor een afspraak, gesprek, presentatie of samenwerking, of wanneer iemand op een andere manier jouw tijd vraagt, moet je kieskeuriger worden. Het is tijd om dit rigoureus te doen door een heel duidelijke keuze te maken.
Wanneer je het gevoel hebt dat het resultaat van een samenwerking supergaaf is en de samenwerking je energie gaat opleveren, zeg je JA!! In alle andere gevallen zeg je nee. Dit geldt voor potentiële klanten die op je af komen, medewerkers, partners, leveranciers, vrienden, familie. Iedereen.
Door veel meer nee te zeggen zorg je ervoor dat je tijd en ruimte overhoudt om JA!! te zeggen wanneer er iets bijzonders langskomt. Wanneer je aan te veel dingen werkt die leuk zijn, heb je geen ruimte om nog JA!! te zeggen tegen dingen die supergaaf zijn.
Als ontspannen ondernemer wil ik impact hebben. Meer ondernemers ontspannen door de rollercoasterfase helpen. Volgens Sivers is het dus tijd om beroemd te worden – beroemd bij ondernemers die tegen de overgang naar de rollercoasterfase aanlopen. Dat is een opdracht voor mezelf waarvan ik me ongemakkelijk ga voelen. Afgelopen week daagde een klant mij uit: “Wie het eerste bij Pauw aan tafel zit.” Ik voelde het gelijk in mijn buik.
“Zo beroemd hoeft natuurlijk ook weer niet”, krabbelde ik terug.
“Juist wel, je moet in de hoogste antenne zitten, zodat jouw doelgroep je ziet.”, ging hij verder.
Het is geen doel waar ik naar streef, maar een proces waar ik dagelijks aan werk. Op dit moment gebruik ik het volgende proces om beroemd te worden:
Dit is een geleidelijk proces en het draait vooral om doorzetten. Dan word ik steeds beter vindbaar en worden mijn publicaties over het onderwerp ‘betere beslissingen voor ondernemers in de overgang van de startup- naar de rollercosterfase’ steeds meer gelezen.
De volgende stappen op weg naar deze identiteit zijn:
Het voordeel van mijn mening naar buiten brengen is dat mensen zich ertegen kunnen afzetten of zich erbij kunnen aansluiten. Wanneer mensen zich ertegen afzetten kunnen zij hun mening naar buiten brengen. Dat geeft mij ook de gelegenheid om nog meer voor mijn mening te staan, zodat nog meer ondernemers die twijfelen een keuze kunnen maken.
Het voordeel van het groepsprogramma is dat ondernemers elkaar gaan helpen en het programma makkelijker delen met nieuwe potentiële deelnemers.
Het groepsprogramma is een combinatie van:
Dit groepsprogramma vullen met de juiste ondernemers is de uitdaging voor de rest van 2019. Uiteraard op een ontspannen manier zonder het doel uit het oog te verliezen.
Naast dat ik een ontspannen ondernemer wil zijn, zijn er een aantal andere aspecten van mijn identiteit.
Hoe ouder je wordt, des te meer aandacht je krijgt voor je gezondheid. Mijn verwachting is dat ik nog ruim 30 jaar voor me heb. Dat is nog voldoende ruimte om ontspannen te ondernemen en beroemd te worden. Dat geeft ergens rust.
Deze 30 jaar wil ik zo vitaal mogelijk leven. Vandaar dat een gezond persoon zijn onderdeel is van mijn identiteit.
Wat doe ik om ontspannen en vitaal te zijn?
Het was spannend om dit op te schrijven en te delen met jou. Nu het eenmaal op ‘papier’ staat voelt het goed.
Update: de wekelijkse video ging ook over dit onderwerp:
Erno is een businesscoach die je helpt met beslissingen nemen, maar je ook uit je tunnelvisie haalt en je een breder perspectief laat zien. Een gesprek met Erno leidt altijd tot scherpe, nieuwe inzichten. Wil je brandjes blijven blussen of ga je doen wat het belangrijkste is voor je bedrijf? Erno houdt je bij de les, loodst je door de prioriteiten en helpt je om stap voor stap de juiste beslissingen te nemen om een gezonde groeimotor te bouwen, zodat de onderneming vanzelf loopt met je team, de juiste klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee hij klanten helpt: – Beslis hulp nu – Betere beslissingen actie groep – Focus en stok achter de deur. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.
Dit zijn de onbewuste excuses die je tegenhouden
Waarom poker je een betere ondernemer maakt