Wil je liever dat ze over je of met je praten?

Door Erno Hannink | Keuzes

mrt 16
Wil-je-liever-dat-ze-over-of-met-je-praten

Als mens wil je graag dat iemand je attent maakt op je slechte gewoontes zodat je deze kunt verbeteren. Natuurlijk wil je liever dat ze met je praten over zo’n gewoonte en niet achter je rug om. Toch is dit laatste precies wat in de praktijk gebeurt. Waarom?

Tijdens de Viisi Insights over belonen en beoordelen vertelde Kilian Wawoe dat deze vraag hem bezighoudt. Sterker nog: zijn volgende boek gaat over dit onderwerp: elkaar aanspreken op gedrag.

Noot: voor dit evenement werd ik uitgenodigd door Tom, mede-oprichter van Viisi.

De vraag van Kilian Wawoe aan ons was:

“Hoe komt het dat we elkaar niet aanspreken op gedrag, maar dat we zelf wel graag willen dat anderen ons aanspreken op ons gedrag?”

Kilian heeft deze vraag al bij verschillende bedrijven, studenten en bijeenkomsten gesteld. De resultaten van zijn onderzoek tot nu toe zijn:

We spreken elkaar niet aan omdat:

  1. Geen formele rol (zelfsturende teams);
  2. Geen tijd ingeruimd;
  3. Voorbeeldgedrag leidinggevende;
  4. Geen veilige omgeving.

We willen aardig gevonden worden

Met Charlotte van de gemeente Utrecht, die naast me zat tijdens deze Viisi Insights, kwam ik tot de conclusie dat we vooral bang zijn dat mensen ons niet meer aardig vinden.

Het belang van coaching en training om beter te worden blijkt duidelijk uit vele onderzoeken. Hierbij is het belangrijk dat mensen om je heen je aanspreken op je verkeerde gewoontes (Good habits, bad habits).

Gewoontes zijn dingen die we automatisch doen, zonder erover na te denken. We hebben zelf niet in de gaten dat we deze dingen doen. Dit betekent dat we deze gewoontes alleen maar kunnen veranderen wanneer anderen ons er opmerkzaam op maken.

Bij het trainen in de wedstrijdgroep van de atletiek merk ik dit. Joeri, onze trainer, maakt mij attent op bewegingen die ik niet goed uitvoer tijdens de warming up, de loopscholing of de interval. Mijn looptechniek verbeteren lukt alleen wanneer een coach mij wijst op gewoontes die niet bijdragen aan een goede looptechniek. Wanneer ik de aanwijzingen van Joeri gebruik en een betere techniek ontwikkel, worden mijn tijden beter.

Dit zie ik ook wanneer een scheidsrechter mij beoordeelt en coacht na een wedstrijd die ik fluit. Het uitgebreide coachrapport geeft inzicht in waar ik aan moet werken om beter te worden als scheidsrechter.

Ontwikkelen en groei

Als ondernemer en businesscoach wil ik dit ook. De beste oplossing heb ik nog niet gevonden, maar hier ga ik mee aan de slag de komende jaren. Met een aantal ondernemers zit ik in een mastermind. Iedere maand delen we met elkaar wat we doen. Aan het begin van iedere werkdag heb ik een kort gesprek met mijn buddy. Dit is een goede start van de dag.

Het nadeel is dat de anderen moeten afgaan op wat ik ze vertel. Ze zien niet wat ik doe. Daar zit de valkuil. Slechte gewoontes herken ik niet bij mezelf. Daarvoor zou er eigenlijk regelmatig iemand een halve dag naast me moeten zitten voor kleine aanwijzingen en terugkoppeling op mijn gewoontes en gedrag.

Dat wil ik wel organiseren om beter te worden, om te groeien. Groeien en met meer gemak betere resultaten behalen maakt me superblij. Daar krijg ik de energie van om me verder ontwikkelen.

Net zoals je altijd kunt werken aan het verbeteren van je beslissingen stopt groei nooit. Hoe goed je ook bent, je kunt altijd betere beslissingen nemen, en je kunt altijd groeien.

Het raakt me

Waarom is het accepteren van feedback op mijn gedrag dan toch zo lastig?

Waarom word ik eerst diep geraakt wanneer ik het rapport lees waarin de verbeterpunten staan voor mij als scheidsrechter of als iemand verbeterpunten geeft voor iets wat ik gemaakt of geschreven heb?

Bij mij komt dit doordat ik het lastig vind om te beoordelen wat mijn slechte gewoontes zijn. Wanneer ik een wedstrijd fluit, denk ik dat ik het aardig doe. Na de wedstrijd kan ik wel momenten bedenken waarop ik beter had kunnen handelen. Ik weet bijvoorbeeld dat ik anders had kunnen omgaan met commentaar, of dat ik voor die ene overtreding toch geel had moeten geven.

Wat me niet lukt is om mijn gebaren te beoordelen, of mijn gebrek aan signalen. Ik weet niet altijd welke overtredingen ik te mild beoordeeld heb en ik kan mijn loopgedrag, mijn houding en mijn manier van communiceren niet goed beoordelen. Daarvoor heb ik terugkoppeling van anderen nodig die verstand van zaken hebben. Mensen die ik vertrouw en wier expertise ik waardeer.

In eerste instantie ben ik wat geëmotioneerd, maar geef me even wat tijd en ruimte, en daarna waardeer ik de terugkoppeling enorm en ga ik op zoek naar het belangrijkste punt waarmee ik de volgende keer als eerste aan de slag ga.

Experts helpen de leerling

In het werk geldt hetzelfde. De ervaren medewerkers, de experts (bovenaan de S-curve uit Build an A-team van Whitney Johnson), moeten tijd vrijmaken om de mensen die midden in de S-curve zitten te coachen en te begeleiden en ze terugkoppeling te geven.

Dit gaat veel verder dan ze aanspreken op gedrag als te laat komen of niet komen opdagen bij een overleg. Wanneer je dit gedrag toelaat, zet dat de toon voor de cultuur van je bedrijf. Zoals je één ding doet, doe je alles, en dat is de cultuur van je bedrijf.

Wanneer je wilt dat mensen hun werk serieus doen, kwaliteit leveren, op tijd zijn voor een afspraak of een overleg, dan is het belangrijk dat iedereen elkaar op dit soort dingen aanspreekt. Bij een klein bedrijf heeft de eigenaar de neiging om deze taak op zich te nemen, maar het is slimmer om een cultuur te creëren waarin iedereen elkaar helpt en aanspreekt. Zoals je met elkaar omgaat, zo ga je ook (ongemerkt) met klanten om. Wat je zegt over die lastige klant wanneer je de telefoon hebt opgehangen beïnvloedt de relatie met deze klant. En niet alleen jouw relatie met die klant, maar ook die van je team.

Wanneer ik beter wil worden, is het belangrijk dat ik luister naar de terugkoppeling op mijn werkwijze, gedrag en acties. Ik moet dus niet direct reageren, want op het moment dat ik kritiek krijg, zit ik nog vol emoties. Ik moet geen excuses aanvoeren, alleen maar luisteren en dankbaar zijn voor de lessen. Op een later moment neem ik de tijd om te ontdekken wat ik met de terugkoppeling kan doen.

In het kort

Krijg je feedback? Mond dicht en oren open.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 8-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij beslissingen voor meer resultaat zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Drie keer per jaar organiseer ik het 4B evenement, voor ondernemers die met andere ondernemers willen sparren over onderwerpen als focus, missie, winst, communicatie, marketing, medewerkers en meer. Erno is auteur van 10 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) de RSS feed of via LinkedIn.