Winst is de zuurstof voor positieve impact

Zonder winst kan een bedrijf niet overleven. Terwijl ik dit zo opschrijf twijfel ik over deze stelling. Wanneer een bedrijf evenveel kosten heeft als omzet dan maakt ze geen winst, maar kan het wel bestaan. Wanneer je als bedrijf financiers hebt met diepe zakken dan kun je zelfs lange tijd voortbestaan met meer kosten dan omzet.

Uiteindelijk willen die financiers hun geld terugzien met een bepaald rendement. Daarvoor heb je een keer winst nodig. Wanneer je werkt met (te) weinig winst dan heb je geen ruimte om te investeren in je bedrijf. Bedrijven die zich ontwikkelen op een bootstrapped manier en ieder jaar langzaam groeien in omzet hebben bijvoorbeeld het probleem van te weinig winst. Telkens worden er meer kosten gemaakt om te groeien en blijft er geen winst over aan het einde van het jaar. 

De bedrijven die Hermann Simon onderzocht als Hidden Champions, werken in een kleine niche, en stellen de kwaliteit van het product en de klant centraal. Hierdoor zijn ze in staat om een hogere prijs te vragen voor het product en te concurreren op kwaliteit en minder op prijs. Hierdoor realiseren ze ieder jaar een gezonde winst die ze gedeeltelijk investeren in de verbetering van de kwaliteit, de ontwikkeling van medewerkers en de groei van het bedrijf.

Wanneer je als ondernemer met je bedrijf een positieve impact wilt hebben op de planeet en de maatschappij dan is winst belangrijk.

“Een vaak gehoord misverstand is dat purpose ten koste gaat van winst. Alsof meer purpose automatisch betekent dat je minder winst maakt.

Dat maakt purpose onaantrekkelijk. Want winst is de zuurstof voor groei. Zonder winst is het einde oefening.”

Pieter van Osch

De betekenisformule: IMPACT = PROFIT x PURPOSE

Deze formule, die Pieter van Osch beschrijft in zijn boek De betekenisformule, laat direct zien dat wanneer je geen winst hebt, je ook geen impact hebt. Nul keer purpose blijft nul. Wanneer je een negatief resultaat hebt dan is je impact ook negatief.

Is winst dan belangrijker dan purpose? Nee. Hoe organiseer je dit dan?

Werkwijze voor dynamisch evenwicht

Pieter stelt hier een dynamisch evenwicht voor:

“Breng profit en purpose is een dynamisch evenwicht en laat beide hand in hand groeien. Bijvoorbeeld: kies elkaar kwartaal een perspectief: profit of purpose. Om het volgende kwartaal het andere perspectief te kiezen.”

“Profit is de zuurstof voor groei. Purpose is brandstof voor bloei.”

Pieter van Osch

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.