Wat doe je met de winst?

Door Erno Hannink | Keuzes

okt 07

Wat is het minimale inkomen dat je nodig hebt uit je bedrijf? Wat is dat getal waarvan je zegt: wanneer ik dat bereikt hebt, ben ik tevreden? Pak nu pen en papier, of je telefoon, en schrijf dit getal op. Nu hebben we een startpunt voor de volgende vraag.

Wat ga je doen met de winst uit je bedrijf wanneer je dat getal, dat je zojuist opschreef, bereikt hebt? 

Dit is een goed moment om hierover na te denken. Waarom nu? De kans is groot dat je het getal dat je zojuist opschreef nog niet bereikt hebt. De kans is ook groot dat wanneer je nu niet bewust nadenkt over wat je gaat doen met de winst, nadat je dat getal bereikt hebt, er straks een nieuw getal komt dat hoger is.

Door de toename van je inkomen ga je andere dingen doen en stijgen je kosten, waardoor je denkt dat je nog meer inkomen nodig hebt.

Er zijn ondernemers die op een bepaald moment hier bewust over hebben nagedacht. Ze vonden dat ze genoeg inkomen en vermogen hadden en dat er iets anders moest gebeuren met de winst.

In het boek Small Is Beautiful kwam ik in aanraking met dit onderwerp en leerde ik over andere vormen van eigenaarschap en de verdeling van de winst. Daarbij gaat niet alle winst naar de aandeelhouders omdat zij vinden dan ze de hoogste risico’s lopen. Mazzucato schrijft hier ook over, in De waarde van alles.

Bedrijven die de winst anders verdelen

Enkele voorbeelden van bedrijven waarbij de ondernemers of opvolgers bewust hebben nagedacht over deze vraag en hebben vastgelegd wat er moet gebeuren met de winst. Ze hebben vaak ook vastgelegd dat er niet iemand kan komen om het bedrijf op te kopen.

Bosch – het bedrijf wordt bestuurd door een stichting en stewards mogen maximaal 5 jaar het bedrijf besturen. De winst van het bedrijf komt voor 92 procent in een andere stichting, die dit geld aan goede doelen schenkt.

Zeiss – al in 1888 stopte de toenmalige leider de aandelen van het bedrijf in een fonds. Hier gaat de winst ook naar goede doelen, en naar onderzoek en onderwijs.

John Lewis – de eigenaar besloot dat de winst grotendeels bij alle werknemers terecht moest komen en niet alleen bij de aandeelhouders. In mindere tijden, zoals nu met corona, betekent dit dat niemand een bonus krijgt, ook niet de mensen in de top.

Rolex – dit bedrijf heeft geen aandeelhouders en verdeelt de winst over de opleiding van de werknemers, milieu-onderzoek en de ondersteuning van kunst en cultuur.

Einhorn – de twee oprichters werken aan eerlijk en duurzaam ondernemerschap. Zij hebben gekozen voor self-ownership, waardoor de aandelen niet kunnen worden verkocht aan mensen buiten het bedrijf.

In een documentaire vertelt Waldemar Zeiler over de worsteling in zijn hoofd met betrekking tot wat hij zou kunnen kopen wanneer ze het bedrijf verkopen en de keuze die ze hebben gemaakt voor self-ownership.

Meer over deze voorbeelden in het artikel op Tegenlicht.

Vragen

Er zijn enorm veel vragen die ik heb rondom dit onderwerp, daarom ben ik bezig verschillende gasten uit te nodigen voor de podcast die ervaring hebben met andere vormen van eigenaarschap. Ik ga met ze in gesprek en stel vragen om te leren over dit onderwerp. Zoals gewoonlijk deel ik die inzichten dan weer met jou.

Wat kan ik met deze andere vorm van eigenaarschap doen voor mijn bedrijf? Er is vandaag misschien nog niet veel ruimte om de winst terug te brengen naar de gemeenschap, maar wat verandert er als het bedrijf groeit? Wat doe ik dan met de winst?

Een vraag waar ik nog geen antwoord op heb, omdat nu het resultaat terugvloeit in het bedrijf zodat het verder kan groeien. Wanneer ben ik tevreden met de groei? Wat ga ik dan doen met de winst?

Werkt de groei van mijn bedrijf verslavend? Werkt meer winst verslavend? De reclame en mijn omgeving laten me geloven dat we vooral meer spullen nodig hebben om gelukkiger te zijn. Wat als ik tevreden ben met de auto die ik heb, mijn huis (de hypotheek is bijna afgelost) en de een of twee korte vakanties per jaar? Wat doe ik dan? Beleggen, in de hoop op nog meer resultaat? Wanneer is het genoeg en wat doe ik dan met de winst?

Daarom denk ik er nu over na. Wat ga ik doen met de winst wanneer ik mijn doel heb bereikt? Hoe kan ik mijn bedrijf zo inrichten dat dit nu al in werking wordt gezet en doorgaat wanneer ik niet meer betrokken ben bij het bedrijf?

Hoe heb jij dit georganiseerd? Heb jij dit anders georganiseerd? Ik ben benieuwd en leer graag van je. Stuur een bericht en ik ga met je in gesprek.

Follow

About the Author

Er komen constant moeilijke beslissingen op je af. Je wordt continu in de onderneming gezogen. Je hebt weinig mensen die echt met je kunnen sparren en snappen hoeveel bordjes je als ondernemer probeert draaiende te houden. Erno houdt je bij de les, ik loods je door de prioriteiten en help je stap voor stap om de juiste beslissingen te nemen om uiteindelijke een gezonde groeimotor te bouwen zodat je bedrijf vanzelf loopt. Ik breng ervaring mee van meer dan 1000 klanten die exact met dezelfde vragen zitten. De ondernemers die ik help met lastige beslissingen, bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.