Zo word je echt succesvol

In mijn onderzoek of er een correlatie is tussen gewoontes en succes begin ik met de vraag: wat is succes eigenlijk? Wanneer vind je jezelf succesvol?

Het gevoel van succes betekent voor de een iets anders dan voor de ander. Al ligt in de Angelsaksische wereld een duidelijke focus bij financieel succes. Succes betekent dat je groeit in omzet en winst; je doet alles om de aandeelhouder rijker te maken. Een kortetermijnvisie die niet verdergaat dan een kwartaal of een jaar. Dat dit model ook voor problemen zorgt is duidelijk. De focus op het financiële succes gaat altijd ten koste van de aandacht voor de sociale en ecologische waarde van het bedrijf. 

Door je volledig te concentreren op materieel succes heb je de kans dat je op andere fronten tekortschiet. Zo gaan de mens in het bedrijf, de omgeving van het bedrijf en de ecologie vaak gebukt onder de groei voor de aandeelhouder en het onttrekken van winst.

In een meer Rijnlandse omgeving is er meer dan alleen het financiële succes. Er is een langetermijnvisie voor het bedrijf en voor succes. We kijken meer naar de gevolgen voor alle betrokkenen in plaats van naar het financiële succes voor enkele. We kijken bijvoorbeeld naar de ontwikkeling van de mensen in het bedrijf. In een Rijnlands bedrijf is succes dan ook breder dan alleen financieel succes.

In het boek Moeiteloos ondernemen beschrijft Martijn Meima vier succesbrillen:

  • 1. Materie
  • 2. Relaties
  • 3. Gemoedstoestand
  • 4. Vervulling

Materieel succesvol 

Hier gaat het onder andere over het verdienen van geld. Dit geeft je de gelegenheid om spullen te kopen. Je kunt vaker op vakantie. Je kunt een huis, auto en kleren kopen. Je kunt ook mensen ondersteunen en sponsoren met het geld dat je verdient.

Relationeel succesvol

Een goede sfeer in je bedrijf en in je omgeving is ook een onderdeel van succesvol zijn. Je bent emotioneel stabiel. Je hebt goede relaties om je heen, privé en rond je bedrijf.

Gemoedstoestand succesvol

Jouw mentale weerbaarheid is ook belangrijk. Wanneer je voor een probleem staat zie je altijd weer oplossingen. Jullie zijn in staat om soepel mee te bewegen met de ontwikkelingen in de markt en de maatschappij. Je hebt een duidelijk visie voor je bedrijf en je team draagt hieraan bij.

Vervulling succesvol

Jullie bedrijf draagt bij aan een betere wereld. Met jullie diensten en producten hebben jullie een positieve impact. jullie werken aan een groter doel waar jullie energie uit halen.

Er zijn dus verschillende manieren om naar succes te kijken. Het is goed om duidelijkheid te krijgen over wat succes betekent. Het zou wat onhandig zijn wanneer je je met je bedrijf concentreert op financieel succes en er later achter komt dat het je niet gelukkig maakt.

Let op: wanneer je de focus hebt op vervulling dan kan het zijn dat je het je financieel gezien niet lukt om echt positieve impact te hebben. Winst is belangrijk voor je bedrijf, want zonder kan het niet bestaan en dus ook geen impact hebben.

Dit is een artikel in de serie van mijn onderzoek of er een correlatie is tussen gewoontes en succes.

Wat betekent succes voor jou? Wanneer ben jij succesvol?

Ik ben benieuwd. Deel het hieronder in de reacties met me.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.