Zakelijke Facebook profielen worden echt verwijderd

Door Erno Hannink | d. Narrow Networking

jan 29

De afgelopen tijd krijg ik veel uitnodigingen en vragen over profielen die duidelijk niet persoonlijk zijn. Ze hebben de naam van een bedrijf en/of een logo als profielfoto. In het artikel Account voor je bedrijf of prive op Facebook maken? heb ik dat toegelicht en uitgelegd wat volgens de richtlijnen van Facebook wel/niet mag.

Verder heb ik nog mijn persoonlijke mening hierover toegelicht:

“Voor mij geldt altijd dat je persoonlijk in gesprek gaat met iemand. Dit doe je in het dagelijkse leven, en dus ook op de sociale netwerken. Je gaat niet in gesprek als een bedrijf, of een logo, bedrijfsnaam, pand. Je hebt persoonlijke interesse in die ander. Dus je hebt altijd een persoonlijk account met een foto van jezelf, op Hyves, Twitter, LinkedIn, Facebook…. Een zakelijk account heeft regelmatig een koppeling met een RSS van de site, met nieuwtjes van het bedrijf. Geen aanleiding tot interactie.”

Aan het einde van het artikel heb ik een oproep gedaan voor mensen die weten van anderen waar een profiel van is gesloten. Daar heb ik 2 namen uit gekregen en dit zal ik nog opvolgen.

DutchCowboys kwam met het bericht dat een zakelijk profiel van een bekend platform is gesloten, het Rotterdams Uit Buro Let op : Facebook verwijdert onaangekondigd bedrijfspagina’s welke niet voldoen aan de regels

De titel van het artikel is misleidend want het gaat niet over een pagina die gesloten is maar een zakelijk opgezet profiel. Motivatie voor het gebruik van de titel heeft Henk toegelicht:

@Erno, ik begrijp je wat je bedoelt met de titel. In de perceptie van bedrijven is het echter hun bedrijfspagina wat in werkelijkheid een verkeerd gebruikte profielpagina is. We willen echter graag bedrijven op deze manier waarschuwen over wat hen kan overkomen.

Voor iedereen die nog weinig ervaring heeft met Sociale media en zeker met Facebook is het ook niet echt allemaal even duidelijk te begrijpen hoe al dit soort zaken werken. Wij gaan in ieder geval de komende tijd meer en meer aandacht geven aan deze onderwerpen.

Dat is waar, voor veel mensen is het een lastige keuze. Maak ik een profiel zakelijk op Twitter of Facebook of als persoon? Het is slim om vooraf wat onderzoek te doen over de verschillende netwerken, zeker over wat wel en niet mag.

Het vervelende is dat er heel wat marketing experts/goeroes zijn die zeggen dat je zo een zakelijk ‘profiel’ voor je bedrijf moet maken, want zo kun je zelf actief mensen uitnodigen om vrienden van je te worden. Iets wat bij een pagina veel lastiger is.

Voor een organisatie als het Rotterdam Uit Buro is het goed om vooraf wat meer onderzoek te doen naar de gebruiken en mogelijkheden. Nu ben je het opgebouwde netwerk kwijt en kun je weer van vooraf aan beginnen met je pagina.

Ondertussen staat de fanpagina weer en hebben ze al ruim 100 fans en een eigen URL http://www.facebook.com/uitburorotterdam.

Gebruik dit voorbeeld bij je eigen keuze hoe je een Facebook profiel opzet, zakelijk of persoonlijk.

Dank je wel voor de tip Hans.

Tip:
1. Maak een profiel persoonlijk
2. Maak een pagina voor je bedrijf Verleid bezoekers om fan van je te worden – Maak een opmaat Facebook pagina

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij beslissingen voor meer resultaat zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 10 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno Volg de nieuwste artikelen via de RSS feed of via LinkedIn.

Comments are closed