Ik heb weer zin in verkopen

Door Erno Hannink | Keuzes

mei 29
ik-heb-weer-zin-in-verkopen

Tijdens die eerste persconferentie werd het steeds duidelijker: we gaan een spannende tijd tegemoet en we gaan een intelligente lockdown in. De zaterdag voor deze persconferentie had ik met mijn gezin al een ‘slechtste-scenario’-gesprek gehad. In de dagen na de persconferentie werd mij snel duidelijk wat het effect was van de lockdown.

Ik kreeg maandagochtend gelijk een e-mail van de eerste klant: “We stoppen per direct onze samenwerking.” Later die week volgden er meer gesprekken met klanten met wie de samenwerking voorlopig ook werd stopgezet.

Een paar jaar geleden had ik er heel bewust voor gekozen om juist offline te gaan werken en klanten te bellen en persoonlijke ontmoetingen te organiseren. Ontmoetingen met contacten, voor de gesprekken in de podcast en met klanten. Deze gesprekken vonden meestal bij de ander plaats of bij het Hanzepand in Doetinchem.

Ontmoetingen en persoonlijk contact zijn voor mij belangrijk. Ik wil geen grote lijsten met e-mailadressen zonder gezichten, maar een kleine lijst in een spreadsheet van mensen die ik graag vaker ontmoet. Na de eerste 12 jaar zo veel mogelijk online te hebben gewerkt vond ik het in 2018 tijd om weer naar buiten te gaan.

Nu twijfelde ik: moest ik terug naar online? Moest ik online coaching opzetten, weer werken vanuit mijn beschermde wereld, of moest ik het uitzingen en wachten tot we uit de lockdown zouden komen? Op dat moment had ik nog geen idee hoe lang de lockdown zou gaan duren, en ik weet het nog steeds niet.

Na drie weken, toen we de eerste schok een beetje hadden gehad, ging ik met de paar overgebleven klanten online werken. Het was even wennen. Niet het online werken, want dat was ik wel gewend, maar de andere manier van werken. De nieuwe verwachtingen van klanten, het helpen rondom de nieuwe omstandigheden, het uitwerken van nieuwe producten met het team, coaching van de ondernemer en enkele teamleden via Zoom.

Ik vond het vooral lastig om weer contact op te nemen met de mensen in mijn netwerk. Ze waren druk met organiseren, klanten helpen en online overleggen. Wie zat er nu op mijn telefoontje te wachten? Niet veel mensen, heb ik gemerkt in die dagen. Ze waren gewoon hartstikke druk met van alles en nog wat. Schakelen naar de nieuwe manier van werken, afstand houden, online overleggen en veel vaker overleggen.

Ondertussen had ik veel geleerd over de taak die de klant te doen heeft (Job to be Doneboek Kindle). Wat is het dat de klant wil doen? Wat is de taak waarmee ze vooruitgang realiseert? Businesscoaching was zelden het antwoord op de deze vragen. Het is wel het product dat ik lever, maar niet de taak die de klant moet uitvoeren.

Door alle klanten en trajecten goed na te lopen ontdekte ik drie duidelijke taken. Daarmee ben ik aan de slag gegaan om mijn aanbod en website aan te passen. Mijn nieuwste boekje heb ik zelfs twee weken later naar de drukker gestuurd omdat ik de aanpassing van businesscoaching naar de drie taken wilde verwerken. En nog steeds vond ik het lastig om contacten te bellen om te horen wat de ontwikkelingen bij hen waren.

Totdat ik een bericht via LinkedIn kreeg met een vraag of ik kon helpen. Iemand zocht hulp bij een beslissing over een prijs voor haar nieuwe training. De training was iets anders dan ze gewend was en ze wist niet wat ze ervoor moest vragen. Op dat moment dacht ik: hé, dit is een taak. Een taak waar ik vast meer ondernemers mee kan helpen.

Dus ik maakte een product aan in de webshop, met een korte omschrijving en een prijs, en een knop in het menu op mijn website. De volgende dag heb ik de eerste factuur verstuurd voor dit nieuwe product. Ik ben benieuwd of ik gelijk heb en er meer mensen deze taak hebben waar ze hulp bij zoeken.

Diezelfde dag kreeg ik een bericht via WhatsApp met een foto en gearceerde tekst uit mijn eigen nieuwste boekje, Betere beslissingen rondom een crisis (vrije download). In dit boekje had ik het over een netwerk van ondernemers om mee te sparren. Daar schreef ik bij: ‘Stuur mij een kort bericht met je telefoonnummer, dan bel ik je.’

Betere beslissingen, rondom een crisis

Iemand had contact met me opgenomen, dus nu moest ik ook bellen. Voordat ik belde had ik kort voor mezelf uitgeschreven hoe ik voor me zag dat het zou gaan werken en wat de prijs zou zijn. In het gesprek werd mij duidelijk dat de taak die hij gedaan wil hebben zit in de vooruitgang op verkoop. De taak is accountability, terugkoppeling op wat hij doet en tips om te proberen.

Deze taak zag ik precies zo voor me toen ik het idee had opgenomen in het boekje, terwijl ik nog geen product had. Aangezien hij de waarde van deze taak schatte op twee keer de prijs die ik had opgeschreven voor mijzelf was het verkopen van dit nieuwe product eenvoudig. Hij committeerde zich direct voor drie maanden.

Daarna heb ik het product aangemaakt in de webshop en in MoneyBird. Later die middag stuurde ik nog een factuur.

En het voelde fantastisch, ik had een gevoel van een overgang. De tijd is er rijp voor, ik voel het. Het is tijd om weer te verkopen. Alleen dit keer niet mijn product, maar de oplossing voor de taak die een potentiële klant te doen heeft. 

De twee nieuwste producten die ik verkocht:

  • Beslis hulp nu – In 20-30 minuten neem jij een betere beslissing over de belangrijke keuze waar je voor staat. Denk aan marketing, verkoop, de organisatie van je bedrijf.
  • Better decisions Action Group – Eén keer per week nemen we via Zoom door waar je mee bezig bent en wat je belangrijkste taken zijn en krijg je oprechte feedback van de andere deelnemers. Focus op de taak die je te doen hebt voor vooruitgang.

Heb jij een van deze twee taken? 

Bestel dan nu en ik neem contact met je op voor een afspraak.

Voor de duidelijkheid: het gaat niet om de verkoop op zich, het gaat erom dat de klant een taak heeft waarvoor ze besluit hulp in te schakelen. Dat ik mag helpen om betere beslissingen te nemen en over te gaan tot actie. En dat voelt goed.

Voel jij deze energie ook weer of is die nooit weggeweest bij jou?

Follow

About the Author

Erno is een businesscoach die je helpt met beslissingen nemen, maar je ook uit je tunnelvisie haalt en je een breder perspectief laat zien. Een gesprek met Erno leidt altijd tot scherpe, nieuwe inzichten. Wil je brandjes blijven blussen of ga je doen wat het belangrijkste is voor je bedrijf? Erno houdt je bij de les, loodst je door de prioriteiten en helpt je om stap voor stap de juiste beslissingen te nemen om een gezonde groeimotor te bouwen, zodat de onderneming vanzelf loopt met je team, de juiste klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee hij klanten helpt: – Beslis hulp nuBetere beslissingen actie groepFocus en stok achter de deur. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.