Zo krijg je meer klanten

Door Erno Hannink | Keuzes

feb 05
zo krijg je meer klanten

Je krijgt meer klanten
met aandacht.

Persoonlijke aandacht is een schaars goed vandaag de dag. Dat we minder aandacht krijgen en geven, daarbij speelt het internet een belangrijke rol.

Bij het online winkelen is nauwelijks ruimte voor persoonlijke aandacht. Ondernemers willen meer schaalbaar werken en met minder inzet meer klanten helpen. Online programma’s met video’s en werkbladen zodat de deelnemer zelf aan de slag gaat. Online bankieren. Online netwerken. Online daten. Overal is het persoonlijke contact verminderd.

Onder druk van omzetstijging, kostenverlaging en meer winst, wordt de aandacht voor de klant minder.

Mijn website verhuizing

Verhuizen van een website is voor mij een lastig proces met risico’s. Wanneer de verhuizing niet goed gaat verlies ik misschien links en verkeer of misschien is de website lang niet bereikbaar. Werkt de website na de verhuizing sneller? Veel onzekerheden waardoor ik het verhuizen zo lang mogelijk uitstel.

Een korte schets van mijn ervaring met ManagedWP hosting van Ramon Fincken. We leerden elkaar kennen tijdens WordCamp Nederland, ongeveer 10 jaar geleden.

Het afgelopen jaar bleef de kosten van mijn hosting oplopen. Als het bedrag van de nieuwe factuur nog hoger is dan de vorige zoek ik contact met Ramon. “Kunnen jullie dit beter?”

Na ons contact hebben ze de huidige site gekopieerd op hun eigen server. Daarna heeft Ramon een afbeelding gestuurd met de snelheid van beide sites in beeld, huidige hosting en bij Managed WP hosting. Mijn website was sneller op hun server, goed nieuws dus. Hier heb ik niet veel voor gedaan, behalve mijn login gegevens afgeven.

Daarna heeft hij mij een voorstel gedaan voor de maandelijkse kosten. Ramon stuurde een op maat aanbod, waarmee ik akkoord ging. Nu moest ik alleen nog opzeggen bij mijn huidige host.

We spraken een tijdstip af wanneer we over zouden gaan op hun hosting. Daarvoor moest ik zelf wat veranderen aan de instellingen bij Transip, waar mijn domeinnaam staat. Dit kon ik ook aan hun overlaten, maar ik koos ervoor om het zelf te doen. Stom, want daar ging het even mis.

Ik stuurde een e-mail.
Volop in de zenuwen. Zou de site nu tot morgenvroeg uit de lucht zijn?
Ik zette snel de oude waarden terug.
15 minuten later ging de telefoon. (om 21.15u!)

“Het gaat niet helemaal goed?”, vroeg Ramon. Nee.
Hij legde uit wat ik moest doen.
Aan de telefoon. Persoonlijk.
In een half uur was het opgelost.

De volgende dag kwam ik er achter dat er iets niet goed ging nog met mijn e-mail. Die kwam niet binnen. Opnieuw een e-mail naar Managed WP hosting. Wat later ging weer de telefoon. Ook nu was het snel opgelost, met persoonlijke aandacht.

Ik heb al met veel hosting bedrijven te maken gehad, voor mijzelf en van klanten. Heel vaak is het niet of bijna onmogelijk om iemand te spreken. Nu bellen ze mij om het samen op te lossen.

Aandacht maakt alles beter.

Nu vertel ik jou er over. Ik deelde het al op Twitter en vertel er nog meer mensen over. Als iemand mij vraagt, ken je nog een goed hostingbedrijf? Dan weet ik het antwoord nu direct.

Alle aandacht voor Tafel 4

Het boek This is Marketing van Seth Godin (via Youbedo) heb ik aan al mijn klanten gegeven nadat ik het had gelezen. Seth Godin beschrijft hierin veel dingen die ik gebruik in mijn bedrijf en bespreek met mijn klanten.

In een podcast aflevering met Seth over het boek geeft hij het voorbeeld over aandacht voor een restaurant. (Bekijk het interview hier: https://youtu.be/O9CzKwhpiiI)

Een restaurant heeft bijvoorbeeld 60 tafels. Als ondernemer heb je het gevoel dat het jouw taak is om iedere avond 60 tafels te vullen. Druk zijn met het werven van nieuwe klanten, 60 tafels.

Een alternatief is dat je alle aandacht geeft aan tafel 4. Bezorg de mensen aan tafel 4 een onvergetelijke avond. Geef ze het gevoel dat jij er alleen voor hun bent deze avond. Deze mensen gaan naar huis met een mooie ervaring waar ze nog lang over praten. Ze komen beslist terug en nemen vrienden mee de volgende keer. Ze willen deze ervaring delen.

Wat werkt beter (op de lange termijn) volgens jou?

Meer geduld nodig

Sinds de start van mijn bedrijf heb ik gewerkt met omzetdoelen per jaar. Om het omzetdoel te bereiken moest ik een bepaald aantal producten verkopen, aan een bepaald aantal klanten. Daardoor had ik veel aandacht voor het werven van nieuwe klanten. Funnels, lanceringen, webinars en meer. Telkens weer producten bedenken waarmee ik meer klanten kon helpen.

De belangrijkste verandering in mijn werkwijze sinds 2018 is dat ik me concentreer op de klanten die ik heb. Mijn beste inzet geven aan deze ondernemers. Ik ga voor het beste resultaat van de klant. Alle aandacht voor de klant.

Hiervoor heb ik moeten leren om geduld te hebben. Het duurt soms even voordat er een nieuwe klant komt. Maar ik weet nu dat wanneer ik het beste resultaat lever voor de klant, met persoonlijke aandacht, dan komen er ook nieuwe klanten.

Dit vindt iedereen fijn

Kies de kleinst mogelijke groep van mensen die jij nodig hebt om te ondernemen. Geef al je aandacht aan deze groep (klanten). Met goede resultaten en persoonlijk aandacht komt de klant terug en neemt ze een vriend mee. Plotseling heb je twee klanten.

Iedereen houdt van aandacht.

Wat gebeurt er in de marketing van een bedrijf?
We proberen de groep die we willen bereiken zo groot mogelijk te maken.
Dan kun je (bijna) geen persoonlijke aandacht geven.

Door de groep die je wilt bereiken zo klein mogelijk te maken kun je veel meer aandacht geven. De mensen in deze groep verrassen. Een geweldige prestatie voor ze neerzetten.

Deze mensen blij maken.
Oprecht aandacht schenken aan de ander betekent dat je ze waardeert.
Niet omdat je een opdracht najaagt.
Niet omdat je iets terug verwacht.

Zij zullen nooit het gevoel hebben dat je ze spamt wanneer aandacht echt persoonlijk is.
Je kunt niet te vaak contact hebben wanneer je ze oprecht wilt helpen.
Mensen voelen dat.

Iedereen houdt van aandacht.

Dit begint al direct na de geboorte en dit stopt pas wanneer je overlijd. Daartussenin vinden we aandacht krijgen van (de juiste) mensen heel fijn.

Oprecht aandacht voor de ander.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid zodat ze door het groeiplafond breken zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 8 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno