Zo overleeft je missie meerdere generaties

Door Erno Hannink | Impact

mrt 26

Wanneer je niet snel organiseert wat er met je bedrijf en je missie gebeurt voor wanneer jij er niet meer bent, dan gaat de wereld iets missen. Doordat jij niet meer betrokken bent sterft de missie als een kamerplant die geen water en voeding krijgt.

Met je bedrijf en je product heb je een positieve impact op de planeet en je omgeving. Het team groeit gestaag, net als het aantal klanten en de omzet. Dat is schitterend, maar wat gebeurt er als jij er niet meer bent?

Als je niets organiseert dan kan er van alles gebeuren, jouw erfgenamen kunnen bijvoorbeeld jouw aandeel in het bedrijf verkopen. De achterblijvers proberen in jouw geest te handelen, maar de kans is groot dat de missie van je bedrijf verandert met de nieuwe eigenaar. Langzaam maar zeker verdwijnt jouw missie via de achterdeur uit het bedrijf.

Zonde, al die jaren en lange werkweken die je gewerkt hebt aan een positieve impact gaan dan verloren. Wat als je dit kunt voorkomen?

Zelf heb ik nog een ander punt dat je misschien herkent. Sinds ik ondernemer ben heb ik lange tijd een angst voor succes gehad. Die angst is een stuk minder nu, maar is nog steeds niet helemaal weg. 

Lach niet, maar die angst heeft te maken met de liefde. De liefde voor M. Het is de angst voor scheiden. In mijn hoofd heeft succes als ondernemer een directe connectie met scheiden. Hoe dat komt is een ander verhaal en dat deel ik nog wel een keer met je. Het idee in mijn hoofd is dat wanneer ik succesvol word en daardoor veel geld verdien, ik een groot risico loop om te scheiden. Dus wanneer ik niet echt succesvol word, dan blijf ik ‘normaal’ verdienen en blijven we bij elkaar. Ik weet het, het is een wat vreemde kronkel, maar zo werkt dit in mijn hoofd.

De winst blijft in het bedrijf

Toen ik voor het eerst hoorde over deze andere vorm van eigenaarschap zag ik de uitweg voor mijzelf uit dit dilemma. Door zelf niet langer de eigenaar van het bedrijf te zijn en de winst in het bedrijf te laten kan ik dit doorbreken. Het bedrijf mag dan enorm succesvol worden, werkend aan de positieve impact op ondernemers, terwijl ik een vast salaris ontvang.

Het is misschien een beetje vreemd om hierover na te denken terwijl ik nu vooral alleen aan mijn bedrijf werk, maar in mijn denkwereld past het. Door het nu te onderzoeken en op te starten kan ik het eigenaarschap in een vroeg stadium organiseren. Het team kan dan groeien en de mensen die mee willen bouwen aan dit bedrijf kan ik laten deelnemen. Dit ondersteunt de motivatie van die mensen om mee te bouwen aan de missie.

Door met meer mensen te praten over deze eigenaarsvorm realiseer ik me dat steward-ownership de oplossing is voor veel gedoe. Zoals Gijsbert zegt: het is de beste manier om de missie van het bedrijf te borgen.

“Steward-ownership is een manier om eigendom van een bedrijf vorm te geven. De kern van steward-ownership is dat een bedrijf ‘van zichzelf’ is en bestaat om zijn missie (purpose) te dienen. Steward-ownership is de beste manier om de missie van een bedrijf te borgen.

Met steward-ownership is winst geen doel, maar een middel om positieve impact op de korte en lange termijn te kunnen maximaliseren. Als het ons serieus is met gelijkheid en de duurzame transities waar onze wereld nu voor staat, dan is steward-ownership het fundament om op te gaan bouwen.”

Gijsbert Koren – We Are Stewards

De missie komt niet langer onder druk te staan door investeerders en aandeelhouders die meer belang hebben bij rendement. Winst is belangrijk voor het bedrijf om te groeien, maar gaat niet boven alles.

Met steward-ownership heb je een eigenaarsvorm die veel gedoe voorkomt. Gedoe met financiers en aandeelhouders. Zij hebben geen inspraak in de strategie van het bedrijf en kunnen daardoor niet ingrijpen op de missie. Zij kunnen hierdoor jullie positieve impact niet veranderen in een negatieve impact om zo meer winst te realiseren voor zichzelf.

Voor mij is het een veel eerlijkere vorm van eigenaarschap. Een vorm die ervoor zorgt dat het enorme verschil tussen de rijkste en de armste mensen niet verder oploopt. Het is een vorm van eigenaarschap die veel meer kansen biedt voor de generaties na ons.

Heb je nu een vonkje voor een eerlijke vorm van eigenaarschap en de toekomst van jullie missie? Wakker dat vuurtje aan en lees verder op de site van We Are Stewards en luister vanaf 15 april 2021 naar het gesprek met Gijsbert Koren in de ErnoHanninkShow.

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.