9 acties die je nu kunt doen voor je marketing #thuiswerken

Door Erno Hannink | Keuzes

mrt 25
9-acties-voor-je-marketing

Via Bryan Harris (@Harris_Bryan) kwam ik op onderstaande tweet van Dave Gerhardt. Ik kende Dave nog niet, maar deze ideeën zijn zeer waardevol voor een ondernemer. Dit zijn negen acties die je kunt ondernemen voor je marketing als je klanten nu niet van je afnemen. Tip: begin met één van deze acties.

Ik heb de negen ideeën van Dave als basis genomen en aangevuld met mijn eigen ervaringen en inzichten, en Nederlandse tips.

Kijk ook deze video

Start een podcast

Begin een podcast. Het is een heerlijk medium en niet ingewikkeld. De middelen voor een goede podcast zijn niet kostbaar (zie deze lijst). Bedenk wat je wilt bieden met je podcast. Interview bijvoorbeeld experts in de jouw markt en vraag hoe zij omgaan met de crisis. Interview je klanten. Bespreek boeken. Bespreek de ontwikkelingen in je bedrijf.

Een podcast is een fantastisch middel om in gesprek te komen met mensen die anders niet snel ja zeggen om even een kop koffie te drinken. Mijn belangrijkste doel met de podcast is leren van de gast waarmee ik in gesprek ben en dit delen. Wanneer maar één andere persoon iets leert van dit gesprek ben ik blij. Ik heb weinig aandacht voor het aantal downloads. Dit geeft rust.

De dynamiek van de opname is in de afgelopen weken wel iets veranderd, van op bezoek gaan bij de gast naar online. Het gesprek, de interactie en het leren blijft hetzelfde. Een podcast kun je eenvoudig online opnemen. Luister naar de nieuwste aflevering in de Erno Hannink Show.

Community

Ontwikkel een online gemeenschap van je klanten of van vakgenoten. Zet een platform op waarin jullie ideeën kunnen uitwisselen en vragen stellen. Zeker in deze onzekere tijd zoekt iedereen hulp en richting.

Dit heb ik al meerdere keren gedaan en ik ben nu bezig om dit opnieuw te starten voor ondernemers in de rollercoaster fase. Een plek waar je veilig je vragen kunt stellen aan anderen die zelf ook aan het ontdekken zijn en ervaringen hebben.

Om te beginnen kan dit eenvoudig in bestaande kanalen zoals een Facebook groep, een LinkedIn groep, Slack, WhatsApp wat voor jou maar het makkelijkste werkt.

Beoordelingen scoren

Wat is het platform waar klanten een beoordeling voor jouw bedrijf kunnen achterlaten? Enkele voorbeelden zijn

  • Klantenvertellen,
  • Google review,
  • Facebook review,
  • Trustpilot,
  • TripAdvisor,
  • Klantervaringen,
  • Glassdoor (voor medewerkers),
  • Zorgkaart.

Vraag klanten van de afgelopen maanden om een beoordeling achter te laten op het beoordelingsplatform voor jullie markt. Benader de klanten persoonlijk en vraag ze een eerlijke beoordeling te schrijven, eventueel in ruil voor een kleine beloning.

Verwijzing (referral)

Vraag de klanten die super enthousiast zijn over wat jij voor ze betekent of ze een andere potentiële klant kennen voor jou. Vraag ook de klanten die recent zijn gestopt.

De vraag die ik altijd stel “Ken je iemand die mijn hulp hard nodig heeft?

Dit doe ik altijd in een persoonlijk gesprek. Een bulk e-mail sturen naar je klanten levert niet veel reacties op. Doe het persoonlijk en probeer in het gesprek de verwijzing te krijgen. Vaak krijg ik de reactie, ”Er schiet me nu niemand te binnen, maar ik denk erover na.” Dit levert zelden nog een reactie op. Probeer in het gesprek gelijk een naam te krijgen. Geef ze even de ruimte om erover na te denken.

Wanneer ik dan een naam krijg vraag ik altijd wat voor soort ondernemer het is en waarom ze denkt dat ze mijn hulp nodig hebben. Dan heb ik een eerste indruk of de klant mij goed heeft begrepen wie ik het beste help.

Of zoals Dave zegt, vraag of ze je laatste bericht in je blog op update op LinkedIn willen delen. Dat zorgt er vaak ook voor dat je zichtbaar wordt in een nieuw netwerk. Uiteraard doe je dit ook af en toe voor jouw klanten.

Content

Geef extra gas op content publiceren. Schrijf de artikelen voor je blog die al een tijd op de plank liggen. Maak nieuwe video’s voor LinkedIn of YouTube. Publiceer extra afleveringen in je podcast. Dit is hét moment om meer zichtbaar te worden en deze content blijft zichtbaar ook wanneer de COVID-19 crisis afneemt.

Zo heb ik het plan opgepakt om een aantal extra afleveringen op te nemen voor de podcast waarin ik ondernemers spreek over hoe zij omgaan met de crisis en het werken vanuit huis. Luister bijvoorbeeld naar het gesprek met Tom van der Lubbe over de medewerkers op één tijdens de crisis.

Daarnaast heb ik in de eerste dagen artikelen in een serie tweets en LinkedIn updates uitgestuurd over wat je nu kunt doen. De eerste tweet serie over werken vanuit huis heeft ervoor gezorgd dat ik in de Volkskrant werd vermeld en in het Friesch Dagblad.

In de media

In aanvulling op de vorige kun je er nu ook voor kiezen om in de platformen van anderen te komen. Door je bijvoorbeeld op te geven als potentiële gast in verschillende podcasts of je nieuwste artikel te delen met een redacteur of journalist die schrijven voor een vakblad in jouw branche.

Voor mij is dit een mooi moment om goed na te denken met welke onderwerpen ik zichtbaar wil worden. Wat de juiste platformen voor deze onderwerpen zijn. Wie de redacteuren van deze platformen zijn en daar contact mee te zoeken.

Nieuwsbrief

Voor je marketing hoor je het telkens weer, bouw een lijst. Een lijst met adresgegevens van mensen die jouw berichten willen ontvangen. Vertrouwen er niet op dat sites als Google, Facebook, LinkedIn en andere jouw berichten blijven tonen of altijd blijven bestaan. Bouw altijd je eigen lijst op.

Een eenvoudige manier is via e-mail. Je hebt alleen een e-mailadres nodig. Het lastige is dat de inbox van jouw doelgroep al helemaal vol zit. Zo ontving ik de afgelopen dagen allerlei e-mails van bedrijven waar ik ooit iets heb gekocht, over wat zij doen met COVID-19. Een goed moment om direct af te melden van de lijst.

Zelf heb ik een hele kleine lijst waarmee ik contact houdt. Een lijst die ik een soort van papieren nieuwsbrief stuur. Ieder kwartaal ontvangen ze een klein boekje van mij via de post. Op een aantal momenten ontvangen ze een kaart met een persoonlijk bericht. Persoonlijke aandacht.

Nu ligt er een nieuwe kaart klaar om verstuurd te worden. 🙂

Video aanbeveling

Aanbevelingen op je website zijn belangrijk. Dit geeft potentiële klanten net dat duwtje in de rug om te bestellen of contact op te nemen. Wanneer je een oprechte aanbeveling leest van klanten die op jou lijken dan geeft dat vertrouwen.

Een video-opname van een klant die jou aanbeveelt gaat nog een stap verder. Hiermee neemt het vertrouwen verder toe. Een tekst kan iedereen op de website zetten. Een video van de klant zelf die vertelt over jouw dienst of product is een plus.

Vraag jouw beste klanten die bijvoorbeeld een mooie beoordeling gaven om een korte aanbeveling met de telefoon op te nemen. Je kunt ze helpen door ze goede vragen te sturen die ze kunnen beantwoorden. Maak het zo makkelijk mogelijk voor ze om dit te doen.

Boek schrijven

Wilde je altijd al een boek schrijven? Dit is het moment. Wanneer je nu een veel minder klanten hebt, maak dan ruimte in je agenda. Plan focusblokken in om je boek te schrijven.

Het editten en publiceren van je boek kan straks wanneer alles weer aantrekt. Dit besteed je uit aan de experts. Voor nu schrijf je alleen jouw boek.

Een boek hoeft niet perse de bekende vorm te hebben van 200 pagina’s. Je kunt ook een serie van kleine boeken schrijven over jouw onderwerp. Zie bijvoorbeeld de serie over betere beslissingen voor ondernemers.

Ontdek LinkedIn

Neem de tijd om nu eindelijk het platform echt eigen te maken waar je al tijden over denkt, bijvoorbeeld LinkedIn. Er zitten zoveel elementen in LinkedIn die je waarschijnlijk nog niet ontdekt hebt. Test live video uit, test een video maken en uploaden. Schrijf eens dagelijks een update voor de komende twee weken. Start een evenement. Neem actie mee in de gesprekken in een LinkedIn groep van vakgenoten. Nodig klanten, relaties, leveranciers en experts uit om mee te verbinden. (Dit is mijn profiel)

Werk je profiel bij zodat het er herkenbaar uitziet voor je klanten (hier enkele tips). Bespreek met je team hoe zij het profiel op LinkedIn kunnen aanpassen voor meer herkenning op LinkedIn van jullie bedrijf. Zie bijvoorbeeld de medewerkers van Installatiebedrijf Verspeek.

Werk de bedrijfspagina op LinkedIn helemaal bij zodat alle medewerkers zichtbaar zijn, de contactgegevens kloppen, de uitstraling past bij je bedrijf en plaats een bericht met een vaste frequentie, bijvoorbeeld iedere dag om 11.00 met een korte update van de ontwikkelingen op dit moment in jullie bedrijf.

Hulp nodig hierbij?

Als je hulp zoekt op één of meerdere van deze acties laat het me weten. Dan gaan we kijken hoe ik je het beste kan helpen. Stuur mij een bericht of reageer hieronder dan bellen we.

Follow

About the Author

Er komen constant moeilijke beslissingen op je af. Je wordt continu in de onderneming gezogen. Je hebt weinig mensen die echt met je kunnen sparren en snappen hoeveel bordjes je als ondernemer probeert draaiende te houden. Erno houdt je bij de les, ik loods je door de prioriteiten en help je stap voor stap om de juiste beslissingen te nemen om uiteindelijke een gezonde groeimotor te bouwen zodat je bedrijf vanzelf loopt. Ik breng ervaring mee van meer dan 1000 klanten die exact met dezelfde vragen zitten. De ondernemers die ik help met lastige beslissingen, bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.