25 tips voor meer fans en volgers op je Facebook pagina

Een van de meest gestelde vragen over Facebook zakelijk gebruik is:

Hoe krijg ik meer fans voor mijn Facebook pagina

Dat is nog een stuk lastiger dan het lijkt maar met deze tips bereik je zeker meer mensen.

Volgens mij zijn er 3 verschillende manieren om meer fans te krijgen:

  1. Fans (om)kopen
  2. Truuks/spam gebruiken
  3. Natuurlijke groei

Zelf ben ik een groot voorstander om fans te krijgen op een organische manier. Vanzelf laten groeien, vooral door hele goede tips, artikelen, informatie, gesprekken te geven en organiseren.

Hierin sta ik niet alleen, kijk maar eens naar de reacties op deze vraag Wat doe jij om meer fans te krijgen?
Zoals van Marcel Eilers:

Fans zou ik van ‘binnen-uit’ werven. Beginnen met directe contacten, zoals relaties en personeel. Vervolgens je richten op de relaties daarvan en zo verder. Verder regelmatig aandacht op de site voor de FB-pagina. Natuurlijk veel twitteren met regelmatig links naar artikelen op de Facebook.

Waarom wil je meer fans?

Een vraag die we mogelijk vergeten, waarom willen we eigenlijk meer fans? Wat is je doel?
A. Wil je de doelgroep leren kennen? Wil je met ze in gesprek? Wil je dat ze vertrouwen in jou en je producten krijgen?
B. Of wil je gewoon meer, net als meer verkeer naar je site en meer volgers op Twitter? En zie je wel wat het waard wordt in de toekomst.

Is jouw doel A. dan is een Facebook pagina heel handig en verwacht ik dat je meer fans gaat aantrekken. Je maakt gerichte keuzes en hebt een duidelijk doel. Voor dit doel weet je ook wie je doelgroep is. Dit laatste is belangrijk, heel belangrijk. Met een duidelijke doelgroep, kun je zinvolle inhoud toevoegen aan je pagina.

Is jouw doel B, je wilt gewoon meer. Dan kon het wel eens lastig worden. Op twitter kun je eenvoudig met veel mensen communiceren, en met allerlei mensen in gesprek gaan die je niet kent. Op een Facebook pagina is dat wat lastiger. Mensen moeten eerst vrijwillig een keuze maken om fan te worden van je pagina. Dan pas kun je daar met ze in gesprek.

Zelf wil ik fans om met ze in gesprek te gaan. Een plek te bieden waar we met elkaar kunnen praten, discussiëren, helpen hoe je meer klanten krijgt via internet. Een plek waar we elkaar open en eerlijk advies kunnen geven.

Waarom deze plek op Facebook?
LinkedIn groepen en je website voldoen toch ook? Dat klopt maar het platform en aantal deelnemers aan dit platform is enorm. De kans dat ik hier zelfstandigen vindt die dit gesprek willen aangaan, die meer willen leren over klanten krijgen via internet, is hoog.

Handige manieren waarmee je meer fans krijgt.

Laten we de verschillende mogelijkheden eens bekijken.

1. Zinvolle inhoud voor je doelgroep op je pagina

Allereerst is het allerbelangrijkste dat je zinvolle inhoud op je pagina hebt. Je hebt gekozen wat de doelgroep is en je kent de behoefte. Daar is je bedrijf op gebouwd en dus je website, nieuwsbrief, en LinkedIn acties hebben daar ook de focus. Jouw Facebook bedrijfspagina heeft dus ook deze focus.

De inhoud sluit aan bij de behoefte van je doelgroep.

Een mooi gekozen doelgroep, een niche zelfs, Culinaire vakanties naar Italië.

Bouw een goed platform en ze komen op je af? Ja, dat is zeker zo. Je kunt het daarnaast ook versnellen door de mensen te wijzen op je platform.

Gebruik ook de juist keywords in de titel van je pagina. Zo verschijnt je Facebook pagina ook regelmatig in de resultaten van de zoekmachines.

2. Welkom tab op je pagina

Een welkom tab op je pagina, meer dan verdubbelt het aantal nieuwe fans. Mensen die voor het eerst landen op het prikbord (standaard instelling) weten vaak niet waar ze moeten beginnen. Op een welkom tab kun je ze uitleggen wat en voor wie het is, wat ze er kunnen verwachten, en vragen op de Like (‘Vind ik leuk’) knop te klikken. Oproep tot actie helpt, mensen volgen dat beter, dan dat ze zelf moeten uitzoeken wat ze moeten doen.

Deze welkom tab van Fabienne Fredrickson is een goed voorbeeld, mooi, eenvoudig en oproep tot actie:

3. Vrienden en bekenden uitnodigen

Deze optie wordt vaak te vroeg gebruikt. De pagina wordt gestart, bijna alles is ingevuld er is verder nog geen actie op de pagina, en dan worden de Facebook vrienden uitgenodigd.

Zet je pagina op. Zorg dat de pagina er goed uit ziet, met een mooie banner en een welkom tab. Zorg voor status updates en afbeeldingen, mogelijk zelfs een video. Zorg er voor dat het informatie deel helemaal is ingevuld, met links naar je website. Als het eenmaal loopt gebruik je deze knop.

Dan kun je uit je vrienden van je persoonlijke profiel kiezen:

Gebruik de optie een of twee keer. Het is een mail van jou waar ze niet naar gevraagd hebben. Mogelijk hebben ze er geen interesse in en ervaren ze het als spam. Binnenkort krijg iedereen in Facebook de mogelijkheid om mensen en berichten te markeren als ongewenst/spam.

4. Je netwerk een mail sturen

Het netwerk wat je kunt benaderen via je email adressen in je mailprogramma kunnen we ook eenmaal benaderen.
Je gaat naar ‘Pagina bewerken’, direct onder je profiel afbeelding.
Dan klik je op ‘Marketing’ en dan ‘Vertel het je fans’

Dit kan door een .csv bestand te importeren. Dit moet je dan eerst exporteren uit je mailprogramma. Of de inlog gegevens te gebruiken van je online mailoplossing zoals Gmail.

Denk hier ook aan de mensen die je gaat lastig vallen met je bericht, terwijl ze er niet naar gevraagd hebben en ook niet binnen je doelgroep vallen. Natuurlijk ben je zelf enorm enthousiast over je pagina, maar is de ontvanger dat ook?
Schrijf een leuk persoonlijk bericht dan is de kans groter dat ze het niet erg vinden ook al zijn ze niet je doelgroep zijn.

De mensen die (nog) geen gebruik maken van Facebook zullen eerst een account moeten aanmaken voordat ze fan kunnen worden van je pagina.

5. Updates van je pagina verspreiden via sociale netwerken

Als je een update plaatst in je Facebook pagina die nergens anders staat, verspreid dit bericht dan eens via Twitter en/of LinkedIn. Zeker als je doelgroep ook actief is op deze netwerken. De link naar de status update zit achter de datum.

Bijvoorbeeld deze vraag op de pagina van Social Media Examiner staat alleen op de pagina. Deze vraag kun je ook verspreiden in andere sociale netwerken. Zo trek je nieuwe mensen naar je pagina.

6. Je pagina vermelden in de handtekening van je email

In ieder mail programma heb je de mogelijkheid een handtekening te plaatsen. Standaard onder iedere e-mail die je verstuurd komen je contactgegevens te staan. Dat deed je nu ook al, toch? Bij deze contactgegevens zet je ook de link naar je Facebook pagina.

Bijvoorbeeld:

Met vriendelijke groet,

New World Creater
Sandra

06-23413454
twitter.com/sandrabel
facebook.com/newworldcreater

Eenvoudig en effectief. Iedereen waar je een e-mail naar stuurt kan je Facebook pagina zien en direct klikken op de link (maak de link dus klikbaar).

7. Je nieuwsbrief abonnees uitnodigen

Er bestaat een grote kans dat de doelgroep van je nieuwsbrief gelijk is aan de doelgroep van je pagina. Besteed een nieuwsbrief aan je pagina en een klein deel van je abonnees wordt fan van je pagina.

Dit doen ze alleen als er een reden is om OOK volger van van je pagina te worden. Leg uit welke informatie ze daar krijgen die ze nergens anders krijgen. Geef iets weg op je pagina wat je als nieuwsbrief abonnee anders niet krijgt.

Zie het voorbeeld van Guy Kawasaki in punt 12. Guy kreeg er 4.000 fans bij (zie de diagram) door een e-mail te sturen aan zijn 140.000 abonnees en ze op de Facebook pagina een gratis boek (pdf) te geven.

8. Inhoud die alleen te zien is voor fans

Hier zie je een voorbeeld van een intrigerende welkom pagina waarmee je de inhoud pas te zien krijgt als je op de ‘Vind ik leuk’ knop hebt geklikt. In dit voorbeeld schijnt de tekst er doorheen, het geheel is een afbeelding.

Dit kun je laten doen en je kunt ook een Facebook toepassing gebruiken, Exclusive (naar de app).

9. Like box op je website

Je kunt dit doen met een Pagina-badge (1) of een ‘Vind ik leuk’-badge (2). Dit zijn eenvoudige badges, met je profielafbeelding, naam van je pagina en eventueel aantal fans en laatste status.

Mooier is een ‘Vind ik leuk’-box, kost wel meer ruimte, die de laatste updates laat zien inclusief de afbeelding van de update. Daarnaast ziet de bezoeker van je site ook andere fans van de pagina. Als ze zelf zijn ingelogd in Facebook, zien ze onder andere fans die ook in hun eigen netwerk zitten.
Je ziet bekenden die al fan zijn. Dat nodigt uit om ook fan te worden.

Je plaatst de button of box in de sidebar van je site zodat deze op iedere pagina van je site te zien is.

Voor de box en de badge ga je naar ‘Pagina bewerken’ op de Facebook pagina, direct onder je profiel afbeelding. Dan klik je op ‘Marketing’ en dan ‘Maak een badge’ of “Voeg een ‘Vind ik leuk box’ toe aan je website”.

10. Aandacht vragen in je blog

Je kunt bijvoorbeeld in een artikel waar je iets vertelt over Facebook of over jouw onderwerp mensen wijzen op je Facebook pagina. Je kunt ook de ‘WP Greet Box’ plugin gebruiken. Mensen welkom heten in je blog als ze dat nog niet eerder bezocht hebben. In deze box kun je ze gelijk attent maken op je fan pagina.

Dit ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:

11. Like knop bij ieder artikel

Deze like knop zorgt voor een verspreiding van jouw artikel binnen Facebook. Iedereen die op je blog, in een artikel komt, en een Facebook account heeft kan zo jouw artikel verspreiden.

Hiermee wordt je artikel dus in het netwerk van deze persoon op Facebook verspreid. Daarmee trek je weer fans naar je blog. De Like-box uit punt 9. of de WP-Greet-box uit 10. zorgen er dan weer voor dat ze ook je pagina zien en kunnen bezoeken.

Er zijn heel veel verschillende manieren om een like knop bij een artikel te plaatsen.
Een aantal WordPress plugins die ik zelf gebruik:

Like

Digg Digg
Een zeer uitgebreide plugin waarmee je buttons kunt plaatsen bovenaan het artikel, links of rechts. Onderaan het artikel. Maar ook naast je site en dat deze meescrollen als de lezer naar beneden scrollt. Dit ziet er zo uit:

Sociable
Een serie knoppen om je artikel te verspreiden op verschillende sociale platformen.

Voor andere platforms vind je hier meer informatie van Facebook over de Like button.

12. Iets weggeven als mensen fan worden

Guy Kawasaki heeft voor zijn boek Enchantment gekozen alleen een Facebook pagina te gebruiken. Er is geen website. Alle actie loopt via de Facebook.

Je kunt zijn eerste boek nu volledig gratis krijgen in een PDF door op Like te klikken. Daardoor wordt er nieuwe inhoud zichtbaar.

Nog geen fan:

Geklikt op ‘Vind ik leuk’

Guy heeft uitgelegd in een artikel hoe hij 4.000 fans er bij kreeg (zie de diagram), door deze methode en een e-mail aan zijn 140.000 abonnees.

13. Fans foto’s laten taggen

Je maakt foto’s van je fans of doelgroep bijvoorbeeld tijdens een evenement. Dan voeg je deze foto’s toe aan je Facebook pagina en vraagt mensen om (zichzelf) te taggen. Mensen gaan dan zichzelf en andere taggen. Zo verspreid de foto zich over verschillende prikborden en jouw pagina wordt meer bekeken. Daar komen vanzelf nieuwe fans uit.

14. Nodig experts uit voor een Facebook chat

Social Media Examiner doet dit regelmatig. Ze nodigen een expert uit die op vrijdag vragen beantwoord die fans stellen op de pagina. Dit is een voorbeeld van vrijdag 21 januari. De vragen en antwoorden vliegen over het prikbord.

Ze vieren hun fans. Als ze een nieuw rond getal bereiken wordt deze fan bekend gemaakt en ook hebben ze een fan van de week.

Social Media Examiner is een goed voorbeeld van een pagina die de fans centraal stelt. De expert helpt de fans door vragen te beantwoorden. De Expert krijgt meer fans want heeft toegang tot een enorm platform. En de fans van de expert maken kennis met de pagina van Social Media Examiner.

15. Gebruik video

In dit mooie voorbeeld van Mari Smith op de welkom tab van haar pagina waar ze in

16. Verleid klanten om Facebook fan te worden

Op je website verkoop je mogelijk ook producten via een webshop of een shopping cart. Als iemand daar wat koopt landen ze meestal aan het einde van het koopproces op een ‘Dank je wel’-pagina. Op deze pagina kun je mensen oproepen om fan van je pagina te worden.

Dit is een uitstekend moment om dat te doen. Mensen zijn namelijk blij met de beslissing die ze hebben genomen. Ze hebben iets gekocht wat ze verder gaat helpen. Een klik op een ‘Vind ik leuk’ knop is dan nog maar een kleine stap.

Zeg op deze pagina expliciet dat ze fan ‘moeten’ worden van je pagina om op de hoogte te blijven. Een oproep tot actie (CTA – Call to Action)

17. Toevoegen aan dank je wel pagina nieuwsbrief

Je hebt op je website aanmeldvelden voor je nieuwsbrief. Als iemand abonneert op je nieuwsbrief willen ze graag meer van je weten. Jouw Facebook pagina is ook iets om van op de hoogte te blijven

Als de aanmelding voor de nieuwsbrief geslaagd is kun je in je nieuwsbrief-software een landingspagina instellen. Op deze pagina roep je mensen op de ‘Vind ik leuk’ knop te klikken.

Maak het zo eenvoudig mogelijk. Een link naar je pagina betekent extra stappen voor de bezoeker. Een box met de vind ik leuk knop of alleen de knop, betekent 1 klik en ze zijn fan.

18. Toevoegen aan visitekaartje

Dit is het visitekaartje van Stephanie Ward en op de achterzijde vind je haar pagina op Facebook.

19. Ondertekenen bedanken LinkedIn verbinding

Als iemand mij een uitnodiging stuurt om te verbinden op LinkedIn stuur ik altijd een dank je wel e-mail. Als de persoon in mijn doelgroep valt staat er in de handtekening van deze mail vaak een link naar mijn Facebook pagina.

20. Zorg dat de reacties van jezelf EN je fans zichtbaar zijn

De pagina’s waar de meeste interactie is, zie ik altijd de berichten van de fans en de pagina zelf. Standaard staat een pagina op alleen maar berichten van de pagina. Dit kun je eenvoudig aanpassen.

Aanpassen kun je door op instellingen te klikken (mogelijk moet je eerst op filter klikken). Kies ‘Alle berichten’ bij Standaardachtergrond.

21. Met tag verwijzen naar artikel in je pagina op je prikbord

In het begin heb je waarschijnlijk meer vrienden in je profiel dan fans in je pagina. Jouw vrienden op Facebook die nog geen fan zijn van je pagina missen de updates van deze pagina. Je kunt deze updates ook verspreiden via je persoonlijke updates.

Doe dit met mate, mensen kiezen er bewust voor om vriend te worden en geen fan je pagina te zijn. Als ze dan nog alle updates via je profiel te zien krijgen, gaan ze je mogelijk ont-vrienden :0)

22. Opvallende pagina (laten) maken

Zorg er voor dat je een heel opvallende pagina hebt waarmee je in het nieuws komt. Gary Vaynerchuk heeft een hele mooie tab op zijn pagina, daarmee is deze pagina al op verschillende sites onder de aandacht gekomen.

23. Tags gebruiken op foto’s

Als je foto’s upload naar je pagina kun je mensen taggen in deze foto. De mensen die getagd hebt ontvangen hiervan een melding en het verschijnt op hun prikbord. Daarmee verspreid deze foto zich via deze prikborden.

Je kunt zelfs mensen taggen (alleen vrienden) in een foto waar ze niet in staan. Dit zou ik niet doen want het is een soort spam. Je probeert mensen op een onechte manier attent te maken op de foto in je pagina.

De mensen die je getagd hebt kunnen gelukkig eenvoudig de tag verwijderen.

Bijvoorbeeld je hebt een boek gelezen van een bekende schrijver. Geef een korte indruk of een review op je pagina. Plaats de afbeelding van het boek in je pagina en tag deze met de auteur.

Noot: Je kunt alleen vrienden taggen en de update verschijnt op zijn persoonlijke profiel.

24. Tags gebruiken in updates

Je kunt in jouw update wijzen/linken naar een andere pagina. Dit doe je door eerst een @ te typen in je update. Dan verschijnt er een lijst en kun je de naam van de pagina typen en selecteren.
Dit kan alleen met pagina’s waarvan je al fan bent.

Deze update verschijnt dan ook op de pagina die je getagt hebt.

Met onderstaande update werd ik ook zichtbaar voor de fans van Appbistro:

Je kunt maximaal 6 personen of pagina’s taggen in een status update.

Gebruik dit ook verstandig. Tag alleen personen en/of pagina’s die ook werkelijk een relatie hebben met de inhoud van je update.

25. Ondertekenen van reacties

Mari Smith geeft hier een voorbeeld hoe zij een bericht op een andere pagina ondertekend met een link naar haar eigen pagina.

Ze zegt er zelf over:

“This needs to be used with discretion and I would advise against doing this on any potentially competing fan page!”

26. Adverteren

Je kunt ook gewoon een advertentie gebruiken.
Op de vraag op mijn Facebook pagina reageerde Pieter Kirkels.

Ik heb laatst gewoon op FB geadverteerd. Bijna 200 likes in 2 weken…

Bijna 200 likes uit 400 kliks op de advertentie, voor nog geen Euro per fan voor de pagina Kids en Jongeren, zoals Pieter uitlegt in de reacties.

Een voorbeeld van Weekly World News. In het artikel krijg je een volledig uitleg en tips hoe zij bijvoorbeeld ruim 600 fans erbij kregen voor minder dan US$ 1,00.

Je kunt natuurlijk ook advertenties op andere plekken kopen om mensen naar je fanpagina te leiden, bijvoorbeeld via Google AdWords.

Fans omzetten in klanten – Denise Wakeman

Waarom heb je fans in je pagina? Voor Denise is het een groot platform waar je nieuwe klanten vindt. Dit moet je dan ook gebruiken. Op verschillende plekken nodigt ze je uit om te abonneren op je nieuwsbrief, haar gratis lessen te krijgen. Zo kom je in haar sales funnel.

Fans krijgen en behouden

Onthoud dat de inhoud van je pagina er voor zorgt dat het grootste deel van de mensen fan worden en fan blijven.

  • Publiceer regelmatig nieuwe updates.
  • Updates gaan over je fans niet over jou.
  • Zorg voor goede inhoudelijke updates.
  • Zorg voor exclusieve updates, die nergens anders te vinden zijn.
  • Stel vragen.
  • Reageer op vragen van fans.
  • Verwijder spam.
  • Zet je fans in het zonnetje.

Is de Facebook pagina Erno Hannink – Social Media voor Zelfstandigen Specialist succesvol? Ik ben tevreden :o)
Dit is een grafiek van de groei.

Bronnen:

Ontvang deze E-mail succes mindmap en checklists

e-mail lijst checklist

Lees ook het artikel Meer klanten met de tool die weinig mensen goed gebruiken.

"Disclosure of Material Connection: Some of the links in the post above are "affiliate links." This means if you click on the link and purchase the item, I will receive an affiliate commission. Regardless, I only recommend products or services I use personally and believe will add value to my readers. I am disclosing this in accordance with the Federal Trade Commission`s 16 CFR, Part 255: "Guides Concerning the Use of Endorsements and Testimonials in Advertising."

Comments

  1. Trix Vertogen says:

    Hoi Erno,
    wederom zeer nuttige tips, waarvoor dank. Wat ik graag zou willen weten is hoe je een Welkom pagina maakt voor je FB pagina. Heb je daar een tip voor?
    Thanks
    Trix

  2. Trix dank je wel
    Hier is een artikel over je welkom tab https://ernohannink.nl/verleid-bezoekers-om-fan-van-je-te-worden-facebook-pagina/
    Als je meer wilt weten laat het me dan weten

  3. greetje says:

    Hallo Erno

    Bedankt voor de tips,ik ga het uitproberen
    vr.groetjes Greetje

  4. Beste Erno, ik heb een aantal malen geprobeerd vrienden die al op facebook zitten of mailadressen via csv te importeren en uit te nodigen om fan te worden van onze pagina, maar de uitnodigingen komen niet aan.
    Weet jij waaraan dat zou kunnen liggen? Alvast bedankt voor je antwoord.
    mvrgr, Jacqueline

  5. @Greetje graag gedaan. Als je zelf een mooie tip hebt dan hoor ik dat graag.

    @Jacqueline wat als je maar 1 adres importeert, bijvoorbeeld die van mij? Kun je dat eens testen svp

  6. Beste Erno,
    Allereerst een compliment: Onder andere dankzij jouw nieuwsbrieven en heldere uitleg durfde ik het aan om in de social-media-wereld te stappen. Ben paar maanden geleden eerst prive gaan deelnemen aan Facebook, daarna voor twee bedrijven een aparte pagina gemaakt. Als eerste wil ik PaccoNL verder uitwerken. Goede tip van die welkomstpagina. Nu mijn vraag. Ik weet wel iets van html, maar zie de tekst nog niet verschijnen. Gebruik ik een standaard html documentje met head, title, body en zo? Vriendelijke groeten, Sylvie Zuidam

  7. Beste Erno,

    sorry voor mijn late reactie op je antwoord, de griepbacillen hadden me ineens te pakken.
    Ik heb je eerst per ongeluk een uitnodiging gestuurd voor mijn eigen profiel, maar daarna voor de bedrijfspagina waar ik het over had (http://www.facebook.com/pages/Vakantiepark-t-Posterbos/145206848870485). Ik ben benieuwd of je die ontvangen hebt. Alvast bedankt voor je antwoord! gr Jacqueline

  8. Hallo Sylvie,

    Je gebruikt niet het gehele HTML document maar vooral het deel in de *body* en je werkt met een *table*
    Hier is een artikel over je welkom tab https://ernohannink.nl/verleid-bezoekers-om-fan-van-je-te-worden-facebook-pagina/

  9. Erno, dank je voor je tips over het adres en de posts. We zijn hard bezig om fans te werven. ik heb ook geprobeerd reacties van anderen te laten zien, maar als ik het heb ingesteld staat het bij de volgende keer inloggen weer op alleen eingen berichten. ik weet niet hoe ik het kan “vastzetten”

  10. OK, jacqueline weer een stapje verder 🙂
    https://ernohannink.nl/berichten-van-anderen-op-je-facebook-pagina-prikbord/
    Ziue dit artikel hoe je de berichten van de pagina en de fans kunt “vastzetten”.

  11. Sylvie Zuidam says:

    Dank je Erno, het gaat de goede kant op: http://www.facebook.com/PaccoNL
    Leuk hoor dit! (als het lukt tenminste ;-))
    Groet, Sylvie Zuidam

  12. het is gelukt hoor, het vastzetten. hoewel ik het eerder al op die manier had geprobeerd en het niet lukte. nu heb ik maar eerst voor spam gekozen en daarna weer terugveranderd in iedereen en dat is gelukt. gaaf, dank je wel. we hebben nog 8 fans te gaan en dan kan ik de naam wijzigen, dat zal een hoop schelen.

  13. Beste Erno,
    Ken jij voorbeelden van bedrijven die het forum van Facebook gebruiken? Ik zie wel mogelijkheden, maar ik kan er nauwelijks informatie over vinden.
    Vriendelijke groeten, Sylvie Zuidam

  14. @Sylvie Die voorbeelden zijn er wel kijk hier maar eens http://www.facebook.com/craftymummas?v=app_2373072738
    Zelf vind ik het prikbord meer een forum, alleen is het veel vluchtiger dan het echte forum. Bezoekers die fan zijn landen automatisch op het prikbord (Wall), naar een forum gaan is een extra stap.
    Doe de test maar eens en kijk hoeveel mensen er naar het forum gaan, is klein deel in mijn ervaring.
    Met extra aandacht voor het forum kun je daar natuurlijk in sturen.

  15. Sylvie Zuidam says:

    Mooi voorbeeld Erno! Dank je.
    ‘Likers’ kunnen sowieso zowel prikbord als forum gebruiken toch? Ik ga gewoon afwachten wat er gebeurt. Zal zo’n vaart niet lopen. Groet, Sylvie

  16. @Sylvie dat klopt, ze kunnen beide gebruiken als ze eenmaal fan zijn. Jij bent wel de trekker en stimuleert de discussie in deze beide platformen.

  17. beste Erno,

    we zijn lekker bezig en hebben de url kunnen aanpassen. Nu zou ik graag geplaatste links aan de linkerkant van het scherm willen zien verschijnen in een “box”. ik ben al een paar dagen aan het zoeken of ik kan vinden hoe dat moet, maar zonder resultaat. heb jij een oplossing?
    Verder zag ik ergens op een andere pagina dat iemand de namen van de beheerders ook links in de boxenbalk heeft staan. Hoe krijgen ze dat voor elkaar?
    Alvast hartleijk dank voo rje antwoord. gr Jacqueline

  18. Jacqueline, de links komen automatisch in die box als je links deelt via de status updates op je prikbord. Als je een link verwerkt in je status update dan gebeurt dat. Je kunt deze dus niet beheren verder.

    Kun je dat voorbeeld van die links naar de beheerders een URL/link geven, dan kan ik het zien. Ik heb 2 ideeen hiervoor.

  19. jacqueline says:
  20. Jacqueline, dat is een groep en geen pagina. Daar zijn dingen anders voor georganiseerd.

  21. jacqueline says:

    o, jee, wat een pech, niet goed gekeken, sorry!

  22. @Jacqueline, update: Met de compleet vernieuwde pagina’s binnen Facebook is nu ook de mogelijkheid om beheerders te laten zien. Ze verschijnen dan rechts bovenaan. 🙂

  23. dat is ook toevallig: ik zat net de nieuwe toepassingen te bekijken en dacht: ze hebben bij Facebook zeker het blog van Erno gelezen!
    Je krijgt nu ook notifications van prikbordberichten op je pagina, en je kan als “pagina” ook andere pagina’s “leuk vinden” waardoor je op die pagina berichten kan plaatsen. leuk!

    • Dag Jacqueline,

      Ik krijg maar niet gevonden hoe je als pagina een andere pagina kunt ‘vind ik leuken’.
      Hoor graag van je.

      Hartelijke groeten,
      Wendy

      • Jacqueline says:

        Beste Wendy,

        Volgens mij moet je dan eerst naar je eigen pagina gaan>> aanmelden bovenaan als je eigen pagina>> dan naar de pagina die je wilt leuken>> op vindikleuk klikken! Succes!

        • Ga het testen!!

        • Hallo Wendy, naar je pagina gaan. Klik op ‘Pagina bewerken’ en dan klapt er een menu uit. Onderaan staat Facebook gebruiken als ‘jouw pagina naam’. Dit aanklikken. Dan kun je pagina’s Liken en reacties achter laten als jou pagina. Denk er aan naderhand weer terug te zetten naar Facebook gebruiken als ‘jouw naam’.

          Dank voor je hulp Jacqueline 🙂

  24. Klopt Jacqueline, dat zijn interessante wijzigingen van de nieuwe pagina. 2 punten waar veel mensen al lang op zaten te wachten en nu is het er 🙂

  25. Hoi Erno,

    Kan het zijn dat de Exclusive app niet werkt? Ik zie ‘m niet tussen de toepassingen staan. Of ligt dit aan het soort FB pagina dat ik gebruik oid?

    Groet,
    Mara

  26. Hall Mara, heb je al de nieuwe pagina opmaak? In mijn lijstje zie ik de toepassing wel staan. Heb je al gekeken via Bewerken – Toepassingen?

  27. Een goede website om meer twitter volgers te krijgen heb ik gemaakt. Wellicht interessant voor mensen die meer volgers willen. Bovenstaand staat de link!

  28. Dank je wel voor de tip Luc – alleen voor het artikel wat minder van toepassing, gaat over Facebook.

  29. Hoi Erno,

    Nee die heb ik inderdaad niet:

    http://www.facebook.com/pages/Bigdennis/130597473616960?v=app_4949752878

    Ik twijfel 1. of ik wel de nieuwe pagina opmaak kan implementeren en 2. heeft de nieuwe opmaak pagina dan geen invloed op de Welkom pagina?

  30. @Mara – natuurlijk kun jij ook over naar de nieuwe pagina layout http://www.facebook.com/pages/status/
    Ook al wil je het niet met ingang van 10 maart gaat iedereen over.

    Nieuwe opmaak effect op je welkom tab – het kan zijn dat nieuwe bezoekers op dit moment niet landen op je welkom tab. Mijn eigen pagina heeft daar bijvoorbeeld ook last van. Dit zal zeker nog verholpen worden door Facebook.
    Verder is de profielfoto kleiner geworden 180x 520.

    Ik werk aan een uitgebreid artikel over alle Facebook pagina wijzigingen.

  31. Erno,

    Dank je wel voor je snelle reactie. Als ik naar de Toepassing ga (via mijn favorieten) dan blijft de pagina leeg. http://apps.facebook.com/ns-payupdate/ Ook heb ik ‘m opnieuw toegevoegd aan mijn favorieten en vervolgens gekeken tussen mijn Toepassingen, maar helaas. Heb nu dus wel de nieuwe opmaak!

  32. @mara dit lijkt een relatie te hebben met North Social’s gratis/betaalde apps. Heb je meerder apps van North Social gebruikt? Je kunt er maximaal 2 gebruiken uit de free set.

  33. Erno,
    Ik heb nu 2 fbml- tabs toegevoegd en wil er graag nog één toevoegen. Ik vind alleen dat grijze icoontje zo lelijk. Nu zie ik op de Hema- pagina dat ze hele mooie rode Hema-icoontjes hebben toegevoegd.
    Kan ik dat ook ergens toevoegen als ik een fbml-tab aanmaak of misschien al heb?

  34. @Jacqueline Die icoontjes kun je alleen toevoegen bij toepassingen (apps) – die je bouwt/laat bouwen. Zie http://www.facebook.com/ErnoHanninkEN?sk=app_156188107767785

  35. Irene says:

    Hallo Erno,

    Ik heb vol belangstelling al je tips over Facebook gelezen, erg interessant! Maar nu is Facebook vernieuwd en kan ik de tabs niet meer terugvinden. Is het nog mogelijk om een welkom tab te maken en zo ja, hoe?

    Ik wacht met smart op je volgende artikel! Hopelijk kun je me helpen.

  36. @Irene de ‘tabs’ staan nu links – onder de profiel afbeelding in je zakelijke pagina. Dat artikel komt er aan, volgende week gaat namelijk iedereen over naar de nieuwe pagina opmaak.

    Welkom tab kun je nog steeds maken met de static FBML app. je moet wel snel zijn want 8 maart kun je de static FBML app niet meer toevoegen aan een pagina.

    Je kunt natuurlijk ook altijd het webinar bekijken 🙂 http://bit.ly/FBwebinarEH

  37. Irene says:

    Erno,

    Bedankt voor je snelle reactie, ik ga het direct proberen! Zal ook zeker eens de webinar gaan kijken, ben benieuwd!

  38. Sylvie Zuidam says:

    Beste Erno,
    Tussen de bedrijven door zie ik dat die fbml app mogelijkheid er binnenkort niet meer is. Als ik ze nu toevoeg, kan ik ze later dan nog weer (van naam) wijzigen?
    Groet, Sylvie

  39. @Sylvie als je de app nu toevoegd blijft die voorlopig gewoon staan op je bedrijfspagina en kun je deze ook bewerken en dus ook de naam van de tab wijzigen.

  40. Hallo Erno,

    Ik ben bezig met het vullen van een Facebook pagina en wil daarbij vrienden uitnodigen. Ik heb het getest bij iemand die nog geen lid was, maar die krijgt geen melding. Enig idee hoe dit kan? Is dit veranderd ten opzichte van de ‘oude’ versie?

    Groetjes, Irene

  41. @Irene Op dit moment zijn er wat problemen bij Facebook sinds de nieuwe pagina opmaak. Het uitnodigen van vrienden is een zo’n probleempje (bug).

  42. Ah… oke 😉 Nou, dan wacht ik het nog wel even af 🙂 Bedankt voor je antwoord.

  43. Hallo Erno,

    Ik ben echt een leek,en wil een welokmstpagina maken maar dat lukt van geen kanten,heb je ook een artikel daarvan in lekentaal SORRY
    Greetje

  44. Sylvie says:

    Beste Erno,
    Als iemand op het prikbord post, krijg ik een mail. Is het ook mogelijk om een mail te ontvangen wanneer iemand een vraag stelt op het forum?
    Groet, Sylvie

  45. @Sylvie dat is een goeie vraag. Ik heb het niet gevonden, het forum op een pagina gebruik ik niet. Het prikbord is een soort forum 🙂

  46. Sylvie says:

    Beste Erno, ik kon het ook al niet vinden. Jammer, ik zie nog steeds voordelen van een forum. Het blijft tenminste staan. Klanten kunnen daar makkelijker kijken of hun vraag (en dus antwoorden) daar tussen staat. Niet iedereen durft zelf een vraag te posten.

  47. @Sylvie daar ben ik het mee eens. Mijn ervaring is dat niet veel mensen het forum vinden.

  48. Sylvie Zuidam says:

    Ben aan het klungelen met wijzigen van mijn gravatar, ik test even 😉

  49. Beste Erno,

    Het is ons zojuist gelukt om een welkomspagina te maken.
    Nu wilde wij ook een extra pagina aanmaken met als kopje “vacatures” weet jij of daar misschien een gratis optie voor is? ik hoor graag van u.

    Met vriendelijke groet,

    Maaike

  50. Beste Erno,

    Ik heb een facebook pagina aan gemaakt voor een bedrijf.
    Ik krijg alleen de ‘vind ik leuk’ knop er niet op. Als ik ‘get code’ druk dan gebeurd er niet veel.
    Kunt u mij in stapjes vertellen hoe ik dat er op krijg?

    Met vriendelijke groet,

    Suzanne

  51. nee gewoon op mijn facebook site.
    Je kunt de: aande slag, en dan de knop vind ik leuk toevoegen.
    (ik neem aan dat dit bedoeld is voor op je facebook pagina?

  52. Ik ben zojuist bezig met de extra app toetevoegen maar op een gegeven moment krijg ik het bericht dat ik een gsm of kredietkaart moet verfieren, betekend dat dat dit geld kost of niet?

  53. via deze link: https://developers.facebook.com/apps?auth_token=930db1f7255a773ab2b15bc8b0d44f08

    bij de facebook developers… ik ben nu ook aan het kijken bij frame wrapper

  54. Super, bedankt voor u snelle reactie en de hulp!
    ik ga even kjiken of het mijn zo gaat lukken!

  55. oke dank je wel.
    Ik heb de pagina nu geupdate, alleen kan ik hem via mijn eigen profiel niet vinden. Moet ik hem ergens ‘publiceren’ of gaat deze vanzelf ‘online’ zodat de mensen deze kunnen vinden?

  56. alvast nog een vraag.
    Als in mijn account verwijder, verwijder ik dan ook automatisch de gekoppelde pagina?
    Als ik mijn account verwijder kan ik die gegevens (naam etc.) op een nieuw account gebruiken? of is dat niet mogelijk?

  57. Beste Erno,

    Het is zojuist gelukt om een vacature tab aan te maken, kijk maar even op de link: http://www.facebook.com/pages/Olympia-Uitzendbureau-Alkmaar/213857731979661?v=app_283491915009743

    zoals u kunt zien staat er verder geen tekst in, weet u misschien hoe ik dat er wel in krijg?

    Groetjs, Maaike

  58. Beste Erno,
    ik heb een persoonlijke pagina op facebook met daaraan gekoppeld 2 bedrijfspagina’s. Als ik op mijn pers. pagina middels een csv bestand uitnodig lukt dit, maar de uitnodigingen via mijn bedrijfspagina (middels een csv bestand) komen niet aan. Kunt u mij vertellen wat ik niet goed doe.
    Alvast bedankt voor de moeite

  59. Dank je wel Erno voor je snelle reactie. Wel jammer overigens dat deze funktie (bewust) niet werkt. Heb je enig idee of er een soort van omweg is om hetzelfde te bereiken? Of wordt het wachten tot facebook het heeft opgelost?
    Nogmaals dank

    • Zo jammer is dat niet Corné. Als bedrijf denken wij nog veel te vaak in het pushen naar onze doelgroep. Actief de doelgroep achterna jagen. Social Media is veel meer een relatie aangaan met de klant. De klant bepaalt zelf wanneer deze naar jou toekomt.
      Wat kun je er voor doen om te zorgen dat de klant op je afkomt?
      Goede informatie geven, je informatie laten zien op plekken waar de klant is, neem je Facebook pagina op in je email, in je nieuwsbrief, op kaartjes in je bedrijf, en publiceer regelmatig (eens per 2 dagen bijvoorbeeld) op je pagina. Dan komen ze geleidelijk en steeds meer op je af.

  60. Beste Erno,

    Onlangs heb ik een 2 facebook pagina’s aangemaakt voor twee bedrijven.
    Bij de 1: heb ik eerst een persoon aangemaakt en via die persoon een pagina aangemaakt. Nu wil ik alleen die persoon wissen en de pagina behouden. Kan dit gewoon?
    Bij nummer 2: heb ik alleen een pagina aangemaakt (geen persoon), nu kan ik hem alleen niet vinden als ik op zoeken druk boven in. Dus voor andere is de pagina niet te vinden, hoe kan ik dat veranderen?

    Alsvast bedankt,

    Groet Suzanne

    • Hallo Suzanne,
      1. als je de beheerder (de persoon) verwijderd kun je de pagina niet meer beheren. Niet doen dus. Is ook niet nodig, de fans kunnen niet zien welke persoon de pagina heeft aangemaakt.
      2. Welke pagina is het? Heb je al op publiceren geklikt. Je kunt geen pagina aanmaken zonder een profiel. Als het niet persoonlijk is, dan heb je een zakelijk profiel gemaakt.

  61. http://www.facebook.com/pages/Fakkeltocht-Eindhoven/167713123308440

    Dit is de site. Ik kan het ‘publiceren’ niet vinden, waar kan ik dat doen.?

    Ja het de 2de is een zakelijk account. Maar dat kan ik dan met 1 ook doen; verwijderen en en dan een nieuwe zakelijke pagina aanmaken?

    • Suzanne:
      1. Ik heb op ‘Vind ik leuk’ geklikt nu verschijnt die bij mij wel in de zoekresultaten
      2. gelukkig hoef je niet op nieuw te beginnen.
      a. Aanmelden in het persoonlijke account.
      b. op de pagina ‘Vind ik leuk’ klikken
      c. Aanmelden met het zakelijke account.
      d. Klik op x mensen vinden dit leuk (er verschijnt een scherm met alle mensen die de pagina leuk vinden)
      e. Maak het persoonlijke account beheerder
      f. Meld aan in het persoonlijk account
      g. verwijder eventueel de zakelijke beheerder.

  62. Bedankt voor de hulp en de snelle reactie! het is mij helemaal duidelijk geworden!

    Groet suzanne

  63. Suzanne says:

    Wanneer ik een bericht schrijf op mijn beheerde pagina, hoe kan ik dan een naam van iemand toevoegen op het bericht waarbij er meteen een link is naar die persoon of bedrijf? zodra je in die tekst op die persoon klikt?

  64. Thanks voor de uitleg, hier kan ik zeker wat mee!

  65. Dag Erno,

    Ik gebruik net als jou de plugin van facebook op mijn website http://www.reclamevoorbedrijven.nl alleen zie ik daar niets als ik niet ben ingelogt met facebook. Wat doe ik fout? Op jouw site en bijvoorbeeld msn zie ik wel afbeeldingen zonder ingelogt te zijn. Ik hoor graag van je

    Groeten
    Ron Wubs

  66. Nee ik heb een andere gebruikt wel een die daar (jouw link) te vinden is. namelijk Facepile.

    Je kunt het wel vinden in de code van mijn website, maar er wordt niets geladen.

  67. Hoi Erno,
    ik heb facebook fanpagina gemaakt.
    http://www.facebook.com/amyvanson#!/pages/Koersvaren-NLP-coaching-training-Ingrid-Jeuring-Drenthe-Groningen/141856515857783
    Vragen:
    hoe kan ik de titel van de pagina’s veranderen en hoe kan ik de inhoud veranderen. Ik heb namelijk een aweber formulier ingevoegd maar er moet tekst bij. Bovendien is mijn welkom pagina niet goed en het lijkt alsof ik die pagina niet kan bewerken. Ik krijg graag advies in jip en janneke taal!

  68. Suzanne says:

    Hoi erno,

    Ik heb onlangs een facebook pagina gemaakt over een bedrijf. Nu blijkt dat er al een facebook pagina was aangemaakt over dat bedrijf, echter stond er niet qua info op. Eigenlijk wil ik die andere pagina weghebben, alleen niemand binnen de organisatie weet iets van inloggegevens oid. Hoe kan ik deze pagina dan verwijderen? Het is anders heel verwarrend als er 2 pagina’s van 1 bedrijf zijn.

  69. Dag Erno,
    Via Google kom ik hier terecht. Ik ben één en al in bewondering voor alle info die je hier geeft.
    Een klein vraagje: Een eenvoudige welkom pagina zoals hier bij weekblad Humo: http://www.facebook.com/humo.be kan je dat ook als betalende optie bij facebook aanvragen? Of moet je dat zelf regelen?
    grt,
    Koen

  70. Beste Erno,
    Naast het kopen van Fans en Likes kan je ze ook uitwisselen door middel van een punten systeem.
    Op mijn site kunnen mensen punten toewijzen aan websites of fb pagina’s waardoor deze deze die kunnen verdienen door deze te “Liken” of “Fan te worden.”Deze punten kunnen zij weer toewijzen aan hun eigen websites of pagina’s. Bij inschrijving krijg je direct 50 punten watal goed is voor 10-50 Likes of Fans.

    • Dank je wel voor de aanvulling, net als bij het kopen van fans geldt hier hetzelfde. Deze fans hebben meestal geen echte interesse in jouw pagina, alleen in meer fans voor mijn eigen pagina door andere pagina’s te liken waar je zelf niets mee hebt.

      • Jazeker, dat is niet de opzet maar dat gaat wel gebeuren. Het voordeel hiervan is wel dat het wel allemaal `echte` actieve Nederlandse gebruikers zijn. Bij het kopen krijg je wereldwijde gebruikers waarvan 90% bot , of een neppe account is. Hier krijg je de keus om iets wel of niet te Liken , ongeacht of je er wel of geen punten voor krijgt. Dit lijkt me altijd beter dan 500 inactieve nepaccounts uit India haha

  71. Beste Errno,

    Ik had net ook een vraag geplaats, maar zag hem er niet meer bij staan vandaar nogeens.
    Ik heb een praktijk voor osteopathie en heb http://www.facebook.com/osteopaatamsterdam
    Deze vermelding komt allen naar voren bij plaatsen. Weet jij hoe ik hem onder pagina’s kan zetten?

    Alvast bedankt

    Groeten jop

  72. Hoi Erno,

    Dank je!

    Gr jop

  73. Sarah Furia says:

    Hoi Erno,

    Vorig jaar had ik in het bedrijf een Facebookpagina aangemaakt voor een evenement. Helaas stond er 2011 achter.
    We lanceerden een nieuwe Facebookpagina met een nieuwe logo, gewijzigde naam, … Het probleem is, bij onze oude pagina hebben we 4000 likers, graag zouden we hun “uitnodigen” naar onze nieuwe pagina. Ik vind geen manier om hun uit te nodigen naar de nieuwe pagina? Weet jij misschien een oplossing?

    Groetjes Sarah

  74. Hoi Erno,
    Allereerst dankje voor alle interessante info over de sociale m. wereld! Ongeveer een half jaar geleden ben ik gestart met een webshop en er zijn nu nog een aantal zaken die ik maar niet voor elkaar krijg! het eerste is een ‘vind ik leuk’ knop op mijn website.. ik heb al vanalles geprobeerd met de code, maar zie niets verschijnen op de site. Het tweede is dat ik graag een welkomspagina wil op mijn bedrijven pagina, ook dit wil maar niet lukken. Ik heb een fbml abb geinstaleerd, en een welkomspagina gemaakt die online staat wat ik graag wil laten zien als mensen op mijn fb terecht komen. maar ik denk dat ik iets verkeerd doe in de code. Vandaag heb ik geprobeerd om via iframe een welkomspagina te maken maar dan vraagt fb om mijn account te verriferen met gsm of kredietkaart, hier heb ik wat moeite mee. kun je me verder op weg helpen?
    groetjes Suzan

  75. Bedankt, erg handig stukje!

  76. Mathijs says:

    Zelf gebruik ik het systeem van facebookfan dat werkt echt super!
    Hier de link:
    http://bit.ly/J04xsF

    • @Mathijs Dat is geen systeem, dat is gewoon fans kopen. Of dat nou zo goed is?
      Hoe meer fans je hebt die niet reageren op wat je schrijft en publiceert des te lager wordt je Edgerank.

  77. Beste Hanno
    3 september 2012
    Heb enorme moeite om csv bestand geimporteerd te krijgen in Facebook ivm uitnodigingen om te liken te verturen aan eigen database……..
    Is dit uberhaupt nog mogelijk in facebook, wat kan ik het beste doen?

  78. Hallo,
    Ik heb een pagina aangemaakt voor onze voetbalclub. Nou zou het leuk zijn als iedereen berichten en foto’s kan plaatsen die meteen op de tijdlijn te zien zijn. Nu komen alleen mijn berichten erop en die van anderen komen in een aparte box “berichten van anderen”. Is dit aan te passen?

  79. Beste Erno,
    Ik heb geruime tijd geleden een fanpagina aangemaakt voor onze vereniging, maar het lukt me niet om als vereniging ook ‘vind-ik-leuks’ te publiceren … dus wij als vereniging die ook andere pagina’s ‘liken’ …en dan bijgevolg links kunnen publiceren … het rubriekje over pagina’s ‘uitlichten’ maakt me weinig wijzer …
    Heb jij de ultieme tip voor me ?
    Alvast dank om na te kijken.

  80. Dennis Fenijn says:

    Beste Erno,

    Ik heb een website waar meerdere filialen aan verbonden zijn, nu hebben deze ook allemaal een apparte facebookpagina. Mijn vraag is: Is het mogelijk een “Like” Button of Box op je site te zetten met een foto, of titel van het desbetreffende filiaal? Zodat de bezoeker ook duidelijk kan zien welke facebook pagina hij of zij “Leuk vind”?

    Met vriendelijke groeten,

    Dennis Fenijn

    • Hallo Dennis, voor de Like button of box gebruik jij, als beheerder van de site, de URL van een pagina. Ergens moet je dus Like buttons plaatsen voor ieder afzonderlijk filiaal. Met programmeerwerk kan ik me voorstellen dat je kunt achterhalen wat de locatie is van de bezoeker en dan kun je de juiste Like box laten zien. Net zoals Google je de lokale zoekresultaten laat zien afhankelijk van waar jij bent. Dit is wel een uitgebreide klus.

  81. Hallo Erno,
    Ik heb vanuit mijn persoonlijk profiel een fanpagina aangemaakt. Als er nu gezocht wordt in het zoekvenster van Facebook op mijn bedrijfsnaam wordt en het bedrijf en mijn persoonlijk profiel getoond. Als ik via de url in google http://facebook.com/mijnbedrijfsnaam/ intik kom ik terecht op mijn persoonlijke pagina. Hoe kan ik nu zorgen dat ze dan alleen op mijn fanpagina komen en dat ook alle reacties via die fanpagina lopen. Eigenlijk wil ik mijn persoonlijke pagina liever niet gebruiken. Ik had al eerder een bedrijfspagina aangemaakt niet vanuit mijn persoonlijk profiel maar dan kan ik geen vrienden/fans uitnodigen via mijn bestaande klanten-mailbestand. Vandaar dat ik deze nu gekoppeld heb aan mijn persoonlijk account.

  82. Hallo,

    ik heb een vraagje over de bedrijfspagina. hoe kan ik mensen uitnodigen om op de bedrijfspagina op vind ik leuk te drukken? we hebben wel een persoonlijke facebook. maar die willen wij verwijderen als we weten hoe we mensen uit kunnen nodigen om op de bedrijfspagina op vind ik leuk te drukken.

    met vriendelijke groet,
    Ilse neppelenbroek

  83. Beste Erno,
    Heb al heel wat informatie van je opgenomen, via de tips en jouw info. is bijna alles oke. Een ding krijg ik tot nu toe niet onder de knie. Ik heb 2 vind ik leuk knoppen op mijn website met verschillende aantal vind ik leuk, hoe dit gekomen is, voor mij een raadsel? ook de aantallen vind ik leuks zijn verschillend. Graag zou ik er een van willen maken uiteraard met behoud van de beide aantallen vind ik leuks.
    Groeten Marleen

    • Hallo Marleen, onderaan de homepage zie ik twee ‘Like’ knoppen. Ze laten mij hetzelfde aantal ‘Likes’ zien. Je hebt hier twee keer de ‘Like’ knop toegevoegd aan de site. Een keer de losse ‘Like’ functie en een keer via de ‘Add This’ optie.
      Deze knoppen doen niets anders dan die pagina (de home page) Liken.
      Daarnaast heb je een Facebook link naar je pagina bovenaan je homepage. Op je Facebook pagina heb je een ander aantal Likes aangezien dit het aantal Likes zijn op je Facebook pagina en die staan los van je site.

      Mijn advies, verwijder de Like knop uit de Add-This optie. Voeg daarnaast een zogenaamde ‘Like box’ toe aan je site zodat de bezoekers van je site, jouw Facebook pagina kunnen Liken zonder dat ze de website verlaten.

  84. Beste Erno,

    Aangezien jij veel lijkt te weten over facebook, stel ik je deze vraag.
    Hoe kan het dat ik spontaan mijn eigen pagina,s niet meer kan zien.
    En dat de tijdlijn van vorig jaar verdwijnt als ik er op klik.
    Echter op de smartphone en ipad kan ik wel alles zien.
    Ik probeer het op een pc van mijzelf, en van mijn dochter, en zelf op het werk.
    En op alle pc,s lukt het niet om mijn berichten te zien, zoals fofo,s etc.
    Er is dus iets gewijzigd zodat het op een windows pc niet meer werkt.
    Ik kan het helaas niet vinden, waar het probleem zit.
    Als ik op de tijdlijn klik op 2012 dan springt die weg, en zie ik alleen nog NU en Geboren staan.
    De rest is dan gewoon weg.
    Heb jij enig idee hoe dit op te lossen is.

  85. Bram Ernens says:

    Dag Erno,
    Veel van je site geleerd. Even een ander vraagje. Ik wil binnenkort een presentatie houden bij een Motorclub over FaceBook. Heb jij toevallig een algemene Powerpoint presentatie over FB.
    Ik hoor graag van je.

  86. Er blijkt een Facebook app te bestaan waardoor je heel snel vrienden kunt uitnodigen voor een event of ander relevant artikel. Nu moet je steeds te vrienden selecteren door ze allemaal aan te klikken/vinken.
    Weten jullie wellicht welke app of programma dat doet?

    Met vriendelijke groet

  87. dag Erno,

    Hoop dat jij me kunt helpen met deze vraag: ik ben beheerder van de FB pagina van ons bedrijf. Mijn voorgangster heeft mij beheerder gemaakt en is zelf weg en dus ook niet meer verbonden aan onze pagina. Nu wil ik graag eigenaar worden van onze bedrijfspagina om apps toe te kunnen voegen en op die manier FB optimaal voor ons bedrijf in te kunnen zetten.

    Is dat mogelijk?

    Hartelijk dank
    Nicole

  88. Silvia says:

    Hallo Erno,

    Ik heb naast mijn persoonlijke facebook pagina nu ook een bedrijven pagina aangemaakt.
    Nu heb ik op de bedrijven pagina geen vrienden,maar likers. Op de persoonlijke facebook pagina kan ik mijn vrienden taggen in een bericht. Op mijn bedrijven pagina kan ik dat niet doen. Als ik @ typ en dan de naam krijg ik alleen andere bedrijven pagina’s te zien. Is er een mogelijkheid om vrienden te taggen op een bedrijven pagina?

  89. Hallo Erno,
    Ik volg al je al een tijd via e-mail en vindt het echt top hoe je iedereen voorziet van de beste tips.

    Ik heb een vraag over het bedanken van fans die je pagina liken. Is er een manier om een bedankje te sturen?
    Ik kan als ik FB gebruik als mijn pagina niet op de tijdlijn een bericht plaatsen van de “liker” of een berciht sturen.

    Alvast bedankt voor je antwoord!
    groetjes
    dennis

    • Dank je wel Dennis. Een deel van de volgers hebben een bericht niet open staan voor iedereen maar veel van je volgers kun je een berichtje sturen door naar hun profiel te gaan. Ik doe dat dan niet als de pagina maar als mijzelf, namens de pagina. Ik denk dat iedereen het leuker vindt een persoonlijk bericht te krijgen dan een ‘onpersoonlijk’ bericht van een pagina.

  90. Hoi Erno,

    Werkt iets als fans kopen nou echt?
    Ik hoor hier wisselende verhalen over. De een vindt het super, het zorgt voor meer likes en beter ‘aanzien’. Terwijl de ander zegt dat fans kopen iets is wat twijfelachtig is.

    Hoor graag je mening.

    • Hallo Peter, ik heb je reactie iets aangepast om het promotie-aspect er uit te halen.
      Kopen van fans heeft een negatief effect op je pagina. Fans die geen interesse in jouw updates hebben en hier dus niet op reageren, liken of delen betekent dat de berichten die jij deelt vanaf je pagina steeds minder fans bereiken. Inactieve fans hebben een negatief op het bereik van de berichten in je pagina.

  91. Hallo Erno,

    Als je Facebook wilt inzetten voor verkiezingen om het winnen van stemmen,hoe zorg je ervoor dat je de likers ook voor volgende verkiezingen kunt benaderen.Verkiezing gaat niet via FB,maar via website.
    Om In te loggen bij een verkiezing met een Facebook-account, welke voordelen zijn er en waar moet ik op letten. Ik hoor graag jouw tips/opmerkingen.

    Hartelijke groet,
    Mark Gieben

  92. Angelique says:

    Hallo Erno,
    de laatste twee weken staan vele herinnnerings foto’s, kaarsen enz over de vermoorde jongentjes Ruben en Julian…..Nu gaan mijn gedachten ook uit naar de familie van de vader van de jongetjes…..is ook zo vreselijk, wanneer jou kind, broer enz zo’n vreselijke daad heeft begaan.
    Graag zou ik voor die familie ook een mooie foto met melevende tekst rondsturen op FB….ik heb echter geen idee hoe ik dit kan doen, kun jij mij hier bij helpen?
    groet,
    Angelique

  93. Bedankt voor de tips! Ik ben sinds een tijdje ook bezig me een FB pagina voor mijn blog. Mijn blog trekt maandelijks zo’n 7500 bezoekers, maar mijn FB likes willen niet zo vlotten. Ik ga eens aan de slag met je tips! Groetjes Nadia
    http://facebook.com/xSunkissed/

    • Hallo Nadia, leuk je site. En gefeliciteerd dat je al weer 4 jaar bestaat!
      Tip zet in het ‘Over’ gedeelte op je Facebook pagina de link naar je site. Verder zou ik in de profielfoto een foto van jezelf plaatsen.
      De video’s ook apart uploaden naar Facebook (naast Youtube) in plaats van Youtube video’s embedden.
      Verder volg de tips hierboven voor meer Likes.
      Veel plezier.

  94. Ik wil meer volgers krijgen door ze op de LIKE button te laten klikken bij mijn facebook pagina. Maar nu weet ik niet hoe ik de LIKE of ‘vind ik leuk’ knop daar rechtsboven krijg. (Dus niet op een webiste, maar op facebook zelf) Heeft er iemand een idee?
    Bedankt!

    • Hallo Es-ster, de plek van knoppen op Facebook kun je niet aanpassen. De ‘Like’ knop staat altijd rechts onder de afbeelding bovenaan je pagina. Bij de pagina die je beheert staat daar nog het admin gedeelte boven. De andere bezoekers van jouw pagina zien de ‘Like’ knop op dezelfde plek als op alle pagina’s.

      • Maar als mijn vrienden mijn facebooksite bezoeken staat er geen Like knop bovenaan de pagina.

        • Oke het is me gelukt om mijn profiel om te zetten naar een bedrijf. Door dat te doen kreeg ik ook een ‘vind ik leuk’ knop. Helaas is daarmee ook mijn HELE facebook gewist! Alle reacties van klanten en de foto’s die ik geplaatst had ben ik kwijt. AAHHH Wie weet wat te doen?

          • Je had dus geen pagina maar een persoonlijk profiel snap ik hieruit.
            Deze heb je nu dus omgezet naar een pagina?
            Heb je hiervoor deze uitleg gebruikt? https://ernohannink.nl/persoonlijk-profiel-omzetten-naar-een-facebook-pagina/ (zie ‘Let op’).

            Je kunt nu niet terug naar je profiel.
            Heb je de inhoud ook nog bewaard met een backup?

          • Inderdaad ik heb het omgezet en gekozen voor bedrijf (er staat alleen community onder mijn profielnaam, klopt dit?). Ik heb de link die je beschrijft gebruikt, maar kreeg helaas dus een lege pagina terug (alleen met mijn vrienden als ‘likes’). Dit is dus niet meer terug te halen? Zelf geen backup gemaakt weet niet hoe dat moet… maar heb wel de foto’s nog op mijn computer staan.

          • Es-ster, je kunt een andere categorie kiezen dan community in de instellingen van de pagina. De korte uitleg hierover vind je hier https://www.facebook.com/help/www/222732947737668.

            Bij het gebruik van de link, en dus de overgang van een profiel naar een pagina kreeg je, als het goed is, de vraag of je een backup wilde maken. Dat kan nu niet meer.
            Het klopt ook, zo werkt het bij Facebook op dit moment, dat alleen de vrienden overgaan naar Likes. De inhoud wordt niet meegenomen. Dit staat ook in de uitleg hierboven.

            Je kunt dit nu niet meer terughalen, jammer genoeg Es-ster.

          • Ik heb in mijn beheer nu twee keer een pagina aangemaakt waarvan ik er 1 niet volledig heb voltooid. Deze wilde ik namelijk niet en dacht door het niet te voltooien ongedaan te maken. Nu moet ik als ik inlog kiezen naar welke pagina (op facebook) ik ga. Kan ik deze ‘verkeerde’ niet voltooide pagina wissen? En hoe doe ik dat?
            Dank voor je antwoord.

          • Hallo Es-ster,
            Hier vind de je uitleg (4 stappen) hoe je de pagina die je niet hebt afgemaakt kunt verwijderen. https://www.facebook.com/help/223786757631885

  95. Dag Erno, Ik heb een vraag. Van een aantal pagina’s die ik LEUK vond maar nu niet meer LEUK vind ontvang ik desondanks nog steeds updates. Kun je mij vertellen hoe ik dit eruit krijg? Groet Henk

    • Hallo Henk,
      Wanneer je de pagina niet meer ‘Liked’ – dus er staat weer een knop ‘Vind ik leuk’ als je de pagina bezoekt – dan ontvang je er geen berichten meer van.
      Tenzij de pagina adverteert. Dan zie je berichten die ze promoten. Dan kun je met de muis over het bericht gaan. Er verschijnt rechts een driehoekje naar beneden. Klik daar op en klik op ‘Wil ik niet zien’ (of zo iets). Dan worden dit soort advertenties uit jouw nieuwsoverzicht gefilterd.

  96. Es-ster says:

    Hoe kan ik mensen die mijn pagina (op facebook) nog niet ‘liken’ uitnodigen om de pagina leuk te vinden?
    Gr Esther

  97. Hallo Erno,

    Over dit punt “4. Je netwerk een mail sturen” vraag ik mij af hoe dit juridisch zit mbt de emailadressen die je upload. Wat mag/doet Facebook met deze emailadressen?

    Groet,
    Jeroen

    • Hallo Jeroen,

      Als je de methode van Facebook gebruikt dan wordt in je adresboek gekeken. De email adressen worden niet opgeslagen en verder niet gebruikt door Facebook (dat zou spam zijn).

  98. Hoi Erno,
    Ik heb alles doorgelezen en er zitten veel goede tips bij, maar wat ik zoek heb ik nog niet gevonden of over heen gelezen:

    Momenteel ben ik beheerder van de fb pagina van mijn werk: https://www.facebook.com/foto.booms
    Nu willen wij wat meer likes/followers creeren door een weggeef actie.
    Alleen als ik een foto plaats met tekst ben ik bang dat de mensen alleen de foto liken en niet onze pagina.
    Kan ik ervoor zorgen dat de mensen onze pagina ook liken ?
    En ik neem aan dat ik dan wel kan zien wie ons geliked heeft zodat we iemand kunnen uitloten welke dan een camera wint ?

    Alvast bedankt,

    Wouter

  99. Jee, wat is Facebook lastig…
    December 2012 maakte ik een zakelijke Facebook pagina (ik heb geen persoonlijke pagina):
    https://www.facebook.com/pages/Sjaak-van-der-Vooren-grafische-vormgeving/118863518280096
    Afgelopen weekend maakte ik voor een andere aktiviteit opnieuw een zakelijke pagina, maar niet vanuit de eerste, dus met een nieuw account (en dat blijkt geloof ik niet slim):
    https://www.facebook.com/pages/Het-lichte-werk/248803908616744
    Na het inloggen heb ik in de tweede pagina meer instelmogelijkheden. Er is een persoonlijk profiel (heb ik niet ingevuld) waarmee ik kan switchen. Bij de eerste zakelijke pagina zie ik dat niet.
    Blijkbaar heb ik iets verkeerd gedaan, had ik misschien de tweede pagina vanuit het eerste account moeten maken?
    Of is de manier van aanmaken van zakelijke pagina’s inmiddels gewijzigd?
    Ik heb je site en de help van Facebook doorgeploegd, maar kom er niet echt uit. Wat raad je me aan om te doen? Hoe zorg ik dat ik de twee pagina’s alsnog onder één account krijg. De tweede stelt nog weinig voor en kan ik eventueel opnieuw maken. Of is het slimmer om de eerste onder de tweede te zetten, als dat kan…
    Bij voorbaat heel hartelijk dank voor je advies.

  100. Goedemorgen,
    Erg interessante tips!
    Ik heb ook vraagje, heb voor ons raceteam aparte bedrijfspagina gemaakt, maar ook (zoals in 1 van tips al wordt gewaarschuwd) te vroeg vrienden van mijn persoonlijke facebook uitgenodigd…

    Als nu op uitnodigen klik bij mensen dan gebeurt niks meer, alleen bij nieuwe friends- wat meestal ook positief reageren op mijn uitnodiging om andere pagina te liken

    Kan ik ook de (ong. 300) eerder gestuurde uitnodigingen ongedaan maken, zodat ik friends OPNIEUW kan uitnodigen?

    Alvast bedankt voor hulp!

    Mijn pagina waar over gaat;
    http://www.facebook.com/timliekeracing

  101. Hallo Erno, een bijzondere vraag die we nog niet zijn tegengekomen. Ik wordt herhaaldelijk uitgenodigd om een FB-pagina te liken. Ik wil dat echter niet, en de enige keuze die FB mij lijkt te bieden is “liken”.. of zie ik iets over het hoofd? VRAAG is dus: Hoe kom ik van al die uitnodigingen af?

  102. Hallo Erno,

    Misschien heb ik iets enorm over het hoofd gezien, maar ik zou graag een welkom tab op mijn zakelijke pagina willen hebben maar kan nergens vinden hoe ik zoiets doe? De apps die ik wel kon vinden zijn door fb al uitgeschakeld of weggegehaald..

  103. Beste Erno,

    Ik heb zowel een prive pagina als mijn zakelijke pagina (www.facebook.com/laanstrafotografie) die daar aan gelinkt is. Hierdoor krijg ik heel veel vriendschaps verzoeken van mensen die ik persoonlijk niet ken en dus ook nog niet bevestig omdat ik het liever gescheiden houd. weet jij hier zo een oplossing voor?

    In afwachting van je reactie,

    Mvg,
    Monique

  104. […] 25-tips voor meer fans en volgers op je facebookpagina Erno Hannink […]
    https://www.braindotsforpc.com/

  105. Beste Erno,
    Bedankt voor de tips, helder uitgelegd. Ik ben nog niet zo lang bezig met mijn site en FB pagina https://www.facebook.com/eurokoken, maar alle tips zijn welkom 🙂

  106. Beste, Ik weet niet of dit allemaal nog actueel is? maar ik ben op zoek naar iets zoals bij punt 8 beschreven is.
    Wil op mijn website dus een “nieuwe facebookvriendjes korting” aanmaken, en dus een afbeelding of iets plaatsen die alleen de mensen zien die “vind-ik-leuk” gebruiken…..

  107. Goedenavond
    Ik vraag mij af of ik mijn zakelijke pagina wel onder de juiste categorie heb geplaatst.
    Ik heb een webshop onder welke categorie zouden jullie dit plaatsen en welk sjabloon zouden jullie aanhouden?
    Onderneming of winkelen ??

  108. Hoi,

    Ik kan de marketing knop/regel niet vinden, en het lukt me ook niet om een vind ik leuk box aan te maken (ik kan niet vinden waar). Kun je daar misschien iets meer info over geven?

  109. Cassandra says:

    Beste Erno, voor mijn nog te verschijnen boek heb ik uitgevers weten te interesseren. In alle onbescheidenheid denk ik dat er in de toekomst buitenlandse vertalingen kunnen komen. Het idee is nu om eerst een FB-groep onder mijn eigen naam te beginnen, en dan later met een andere auteursnaam, namelijk eentje die ook is uit te spreken voor iemand in bijv. Spanje of Japan. Nou weet ik dat het “gedoe” kan geven als je bij een privépagina op FB opeens een andere naam aanneemt, bijv. de regel dat je die nieuwe naam dan tenminste 1 jaar moet hanteren. Weet jij of een naamsverandering bij een FB-groep misschien ook “gedoe” kan geven? Groet Cassandra

    • Hallo Cassandra,
      Volgens de richtlijnen van Facebook moet een persoonlijk profiel altijd je eigen voornaam en achternaam hebben. Bij twijfel kunnen ze om je ID vragen om dat te controleren.
      De naam van een pagina of groep staat daar geheel los van. Deze kun je elke naam geven die je maar wilt. Aanpassen kan meestal binnen een dag,

Trackbacks

  1. […] veel manieren Naast bovenstaande methodes vind je hier en hier meer goede manieren om Facebook fans te […]

  2. […] 25-tips voor meer fans en volgers op je facebookpagina Erno Hannink […]

  3. […] Bovenstaand zijn een aantal simpele tips uitgewerkt, natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijke manieren om je Facebook pagina succesvoller te maken. Deze tips zijn terug te vinden via deze link. […]

  4. […] Hannik, E. (2011, February 2). 25 tips voor meer fans en volgers in je Facebook pagina. Retrieved March 2, 2015, from https://ernohannink.nl/25-tips-voor-meer-fans-en-volgers-op-je-facebook-pagina/ […]

Geef jouw mening

*