7 tips voor meer verkeer en Likes op je zakelijke Facebook pagina

Door Erno Hannink | Facebook marketing blog

jun 06

Een van de meest gesteld vragen is, “Hoe krijg ik meer Likes voor mijn pagina?”

Let wel, met de huidige, zogenaamde Timeline / tijdslijn pagina indeling is het aantal Likes minder belangrijk geworden.

Veel belangrijker is het of de mensen die je pagina volgen (‘Likers’) ook daadwerkelijk je bericht zien en daarop reageren.

Facebook

Als veel mensen op de ‘Vind ik leuk’-knop van je Facebook pagina hebben geklikt en niet op je berichten reageren dan worden je berichten nog minder getoond.

De kwaliteit van de ‘Likers’ is dus veel belangrijker geworden. Deze mensen moet je pagina ook echt leuk vinden en de interactie met jouw berichten aan gaan. Interactie betekent hier een reactie achter laten op een bericht, het bericht delen of op ‘Vind ik leuk’ bij een bericht klikken.

Standaard wordt je bericht aan een (klein) deel van je volgers getoond. Hoe belangrijker het bericht des te meer mensen het kunnen zien in hun nieuwsoverzicht. As je bericht aan minder dan 10% van je volgers wordt getoond dan is dat te weinig.

Probeer een bereik te krijgen van boven de 20% – 30% voor ieder bericht dat je plaatst. Een reactie of een bericht delen heeft wel meer waarde dan een ‘Like’ maar uiteindelijk betekent deze interactie dat het bericht in het nieuwsoverzicht van meer volgers van je pagina worden getoond. En dat is wat je wilt.

Het grootste deel van de mensen die ooit je pagina hebben bezocht en op ‘Vind ik leuk’ hebben geklikt bezoekt de pagina namelijk noooit weer. Ze volgen alleen nog de berichten in hun nieuwsoverzicht.

Een goede verhouding van updates op je Facebook pagina is de 10-4-1 regel. Voor iedere 10 berichten naar andere sites (eventueel met link), 4 berichten over je bedrijf met links naar je site of blog en 1 bericht waar je iets in aanbied met een link naar de verkooppagina of landingspagina.

Een van je belangrijkste doelen moet meer verkeer naar je eigen website zijn. Probeer uiteindelijk fans van je Facebook pagina naar je website te krijgen en niet andersom.

Facebook is enorm groot en jouw doelgroep zit er vast ook, een goede plek dus om ze met jou kennis te laten maken. Een plek ook waar je met jouw updates vertrouwen kunt krijgen. Enkele tips dus om meer verkeer naar je pagina te krijgen.

Unieke URL

Heb je meer dan 25 Likes, of als het je eerste pagina is kun je dit gelijk doen, dan vraag je de unieke URL aan via facebook.com/username. Let op dat je hier geen fouten maakt want je kunt deze URL niet meer aanpassen.

De URL maakt het eenvoudiger voor (niet)fans om je pagina te bereiken en te onthouden. Het is ook eenvoudiger voor jezelf te onthouden als je deze wilt delen.
Kies een URL met je bedrijfsnaam en/of een belangrijk zoekwoord.

Een Facebook pagina met een goede URL en naam wordt beter gevonden in de zoekmachine.
Dus verkeer van mensen die je zakelijke Facebook pagina nog niet kennen.

Bijvoorbeeld Van Mook Schoentechniek facebook.com/Van.Mook.Schoentechniek staat op de eerste pagina in Google als je hun naam zoekt.

Van Mook Schoentechniek

Kwaliteit van de status berichten

Plaats berichten die de fans van je pagina, je doelgroep, interessant vinden. Voorkom veel berichten met aanbiedingen. Plaats andere leuke berichtjes. Verras je lezers met persoonlijke of grappige status berichten tussendoor.

Bijvoorbeeld deze status berichten van Olthuis Schoenen
Olthuis Schoenen

Vermeld jullie Facebook pagina overal

Promoot je zakelijke Facebook pagina overal. Waar jij er al helemaal aan gewend bent dat je de pagina hebt zijn er telkens weer mensen die het voor de eerste keer ontdekken. Vermeld je pagina in de handtekening van je email, op je website, in profielen op de andere netwerk sites, in je winkel, op je visitekaartje, in advertenties (als je die nog gebruikt).

Update regelmatig

Als jij geen berichten, foto’s of video’s plaatst op je pagina dan valt deze stil. Dit betekent dat de noodzaak voor Facebook om je berichten nog te laten zien in het nieuwsoverzicht van je volgers steeds kleiner wordt.

Plaats je weinig berichten dan zie je dit gelijk terug in het bereik, zie je statistieken van Facebook (Insight)

Zie bijvoorbeeld de statistiek van mijn pagina:
Plaats regelmatig updates op je Facebook pagina

Promoot je updates met afbeeldingen

Aan de opkomst van sites als Pinterest en apps als Instagram zie je hoe leuk we het vniden om foto’s te delen en naar foto’s van anderen te kijken. Dit is dus ook zo op Facebook. We zien graag foto’s van anderen, reageren er snel op en delen deze dan weer met anderen.

Amy Porterfield:

Visual marketing is about creating what I call relevant viral content — content your core audience can’t resist sharing. They’re the people who are most likely to buy from you, so focus on catering to their interests with relevant and appealing images and strong calls to action.

Deel uitspraken van de belangrijkste spelers uit jouw branche. Gebruik een foto van deze VIP en voeg de uitspraak toe. Het geeft jou ook weer meer expertise want jij volgt en deelt de belangrijkste spelers in de markt.

Laat je eigen expertise zien. Gebruik een quote uit je blog of uit je laatste presentatie, maak er een afbeelding van en vraag de lezers of deelnemers van je presentatie deze te delen. Wel vragen he, dat werkt altijd beter.

Plaats een reactie van een klant in een afbeelding, eventueel in een foto met de klant. Zorg voor een link naar de pagina met aanbevelingen of beter nog de productpagina van het product dat wordt aanbevolen.

De meeste mensen zitten op Facebook voor hun plezier. Het is een vrijetijdbesteding. Maak je berichten persoonlijk, grappig, en eenvoudig te delen.

Stel juiste vragen

Vragen resulteren in interactie. Stellingen of mededelingen laten jouw expertise zien. Wees geinteresseerd in je volgers en stel zinvolle vragen. Leer van ze.

Type vragen die je kunt stellen:

  • Eenvoudige ja/nee vragen, snel te beantwoorden door iedereen.
  • Feedback: laat iets zien wat nog niet af is en vraag om feedback. Wat vinden jouw volgers er van.
  • Emotioneel: stel vragen die wat uitdagend zijn waarbij je weet dat dit belangrijke onderwerpen zijn voor je doelgroep.
  • Waarde: een slim idee om veel aandacht te krijgen voor een lancering.

    “I just finished my new e-book and I’ll release it next week. Who wants a free copy of chapter 1? Say YES and hit ‘like’!”

Gebruik video momenten

Maak een korte videoopname rechtstreeks op Facebook. Houd de video kort (1 minuut) en geef de kijker ruimte om het aan te vullen.

  • Stel vragen: gebruik boventstaande voorbeelden voor goede vragen die reacties uitlokken.
  • Korte tip: Geef een kleine tip (onderdeel van een artikel) hoe ze iets kunnen verbeteren met een (korte) link naar het artikel.
  • Aankondiging: een korte video waarin je een aankomend evenement aankondigt zoals een boeklancering, webinar, seminar, workshop. Geef de link naar het inschrijfformulier

Inspiratie:
Amy Porterfield
SocialAppsHQ nieuwsbrief

Meer Likes

Wat is jouw tip voor meer Likes op je pagina? Heb je een voorbeeld van een succesvolle update op je pagina, deel het hieronder.

Meer tips voor Facebook Likes

 

Follow

About the Author

Erno is de Social funnel Specialist. Zijn missie, de slechte online resultaten van goede bedrijven de wereld uit helpen. Cursussen, Advies en Coaching voor ondernemers en organisaties. Winstoptimalisatie van jouw online marketing en verkoop dat is waar je Erno voor inschakelt. Erno is auteur van 7 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show en wekelijkse case study videos. Lees meer over Erno

Leave a Comment:

(22) reacties

abdel 9 december 2012

like en pb

Reply
Chelsea Bosters 30 mei 2013

Hallo Erno,

Fantastische tips voor beginnende, zakelijke Facebook gebruikers. Ik zal hem dan ook delen met mijn publiek.

Ik hoor vaak van beginnende social media gebruikers dat ze het lastig vinden om de eerste 100 likes binnen te halen en dat is zeker het geval als je er niet alles vanaf weet;)

Reply

[…] Bron : Erno Hannink, 7 tips voor meer verkeer en Likes op je zakelijke Facebook pagina. Geraadpleegd op 1 juni van :  https://ernohannink.nl/verkeer-likes-facebook-pagina/#sthash.V0YlfmgG.dpuf […]

Reply
WouterT 23 september 2013

Bedankt voor deze nuttige informatie, veel toegepast en de zaken gaan duidelijk beter!

Reply
WouterT 27 september 2013

Nuttig, direct gedeeld! 😉

Reply
Bart 11 november 2013

Erno, je zegt: “Een van je belangrijkste doelen moet meer verkeer naar je eigen website zijn. Probeer uiteindelijk fans van je Facebook pagina naar je website te krijgen en niet andersom.” Alleen… Facebook lijkt dergelijke linkvermeldingen af te straffen. Wat me steeds weer opvalt: een post op een eigen fanpagina zonder link haalt een beduidend hoger bereik dan met link. Wat is jouw ervaring?

Reply
    Erno Hannink 11 november 2013

    Klopt Bart, dat zijn de laatste ervaringen van de veel mensen op Facebook. Dit was anders en mogelijk komt dat weer terug. Dat is natuurlijk wat Facebook graag wil, dat iedereen binnen Facebook blijft. Jij als ondernemer wil dat de mensen naar jouw domein komen.
    En daar mee speel je in je updates. Sommige met alleen tekst, andere met een afbeelding, andere met een link naar een artikel van je site, of een andere site.
    Je kunt ook tekst plaatsen en de link in een reactie plaatsen, wordt ook mee gespeeld. 🙂

    Reply
Job Wijnstra 20 april 2014

Het is erg lastig om meer likes binnen te halen, dan je eigen vrienden. Het kan dan een beetje stokken.
Zelf heb ik gebruik gemaakt van:
http://www.facebookfortuin.nl.

Nadat ik deze likes had ontvangen was mijn pagina Booming 😀

Reply
Hoe start je een webshop 29 september 2014

[…] zou ik nu eerst je social media registreren. Maak een zakelijke LIKE pagina aan op Facebook. Via deze link wat Like tips. Claim je bedrijfsnaam alvast bij andere social media netwerken, zoals Twitter, Instagram en […]

Reply

[…] Erno Hannink, Ernohannink.nl, 7 tips voor meer verkeer en Likes op je zakelijke Facebook pagina, Geraadpleegd op 3 januari 2015 van https://ernohannink.nl/verkeer-likes-facebook-pagina/ […]

Reply
Carla Oldenburger 21 september 2015

Ik heb een Facebookpagina (Carla Oldenburger) met bedrijfspagina (Eerst Groenehistorie, die ik onlangs qua naam veranderd heb in Oldenburgers Binnenstad en Buitenleven). Ik verloor ca. 20 likes daarmee. Ik krijg al heel lang geen paginalikes meer, want de duim onder mijn omslagfoto is verdwenen, nu moet men eerst naar Meer…
Kan ik dat veranderen of waarom is dit gebeurd?

Reply
richard valentijn 15 juni 2016

hoi Erno,
ik ben beginnend ondernemer sinds 1 april 2016.
mijn vraag is wat vind je van mijn fb pagina: Badman Valentijn? ( jij als ervaren persoon )
klopt het dat je geen vreemde mensen kan uitnodigen om jou pagina te liken?
dus alleen vrienden die in jou fb lijst staan?

mvg Richard Valentijn

Reply
Andreia Garcia 30 augustus 2016

Bedankt voor de tips!
Ik zal deze zeker proberen toe te passen!
https://www.facebook.com/mygirlylife/

Reply
Fay Fuentes 27 september 2016

Zeker goeie informatie! Wij gaan er meteen mee aan de slag 🙂
Wij hebben zelf een webshop met nieuwe en ook tweedehands merkkleding, erg leuk!

Neem gerust eens een kijkje bij ons op de webshop.
Of natuurlijk op onze Facebookpagina 😉 http://www.facebook.nl/FabuloussFashion

Reply
Carolina 6 november 2017

Bedankt voor de tips. Ik ben net begonnen met een facebook pagina over huisdieren. Word al veel op gereageerd in best een snelle tijd. Als er nog mensen zijn met goeie tips die zijn dan graag welkom en voor alle echte diereiefhebbers neem eens een kijkje op https://m.facebook.com/PetipediaPage en laat ons weten wat jullie er van vinden. Gr Carolina

Reply
Carolina 6 november 2017

Carolina says:

Bedankt voor de tips. Ik ben net begonnen met een facebook pagina over huisdieren ” Petipedia ” Word al veel op gereageerd in best een snelle tijd. Als er nog mensen zijn met goeie tips die zijn dan graag welkom en voor alle echte dierenliefhebbers neem eens een kijkje ophttps://m.facebook.com/PetipediaPageen laat ons weten wat jullie er van vinden. Gr Carolina van Petipedia

Reply
Alexandra Jansen 11 januari 2018

Beste Erno, ik vind je tips echt heel leerzaam en zal ze zeker gaan toepassen op mijn fb pagina! facebook.com/jouwdoula
Ik heb al veel tips gelezen maar kom toch steeds weer terug bij jou! Mijn complimenten.

Reply
    Erno Hannink 11 januari 2018

    Dank je wel Alexandra.

    Reply

[…] 7 tips voor meer verkeer en Likes op je zakelijke Facebook pagina […]

Reply
Kitty 19 juni 2018

Hallo,

een tijd geleden kwam ook ik ook al op deze site terecht, bedankt voor al je nuttige tips! Helaas krijg ik weinig nieuwe volgers. Ik heb geen zakelijke pagina, waar ik wat probeer te verkopen. Maar een reisblog. Heb je daar ook tips voor? Ik wil m’n vrienden ook niet steeds vragen om me te volgen via m’n eigen Facebook pagina Heb al eens een winactie gedaan, maar dat hielp ook niet echt. Graag hoor ik of je tips hebt voor mij! Gaat om http://www.facebook.com/4kidsopreis

Reply
    Erno Hannink 20 juni 2018

    Waarom wil je meer Likes/volgers voor je pagina Kitty?
    Wat wil je er mee bereiken?

    Reply
      Kitty 20 juni 2018

      Voornaamste reden is dat ik meer bezoekers wil op mijn website. Facebook gebruik ik om in contact te komen met mensen die ook van reizen houden en een gezin hebben. Om te kijken wat er onder hen leeft en op welke tips ze zitten te wachten. Naast dat ik dat leuk vind, ook waardevol en een inspiratiebron. Ik plaats de link van een nieuwe blog op mijn website hier ook.

      Reply
Add Your Reply

Leave a Comment: