25 tips voor meer fans en volgers op je Facebook pagina

Door Erno Hannink | Facebook marketing blog

feb 02

Een van de meest gestelde vragen over Facebook zakelijk gebruik is:

Hoe krijg ik meer fans voor mijn Facebook pagina

Dat is nog een stuk lastiger dan het lijkt maar met deze tips bereik je zeker meer mensen.

Volgens mij zijn er 3 verschillende manieren om meer fans te krijgen:

  1. Fans (om)kopen
  2. Truuks/spam gebruiken
  3. Natuurlijke groei

Zelf ben ik een groot voorstander om fans te krijgen op een organische manier. Vanzelf laten groeien, vooral door hele goede tips, artikelen, informatie, gesprekken te geven en organiseren.

Hierin sta ik niet alleen, kijk maar eens naar de reacties op deze vraag Wat doe jij om meer fans te krijgen?
Zoals van Marcel Eilers:

Fans zou ik van ‘binnen-uit’ werven. Beginnen met directe contacten, zoals relaties en personeel. Vervolgens je richten op de relaties daarvan en zo verder. Verder regelmatig aandacht op de site voor de FB-pagina. Natuurlijk veel twitteren met regelmatig links naar artikelen op de Facebook.

Waarom wil je meer fans?

Een vraag die we mogelijk vergeten, waarom willen we eigenlijk meer fans? Wat is je doel?
A. Wil je de doelgroep leren kennen? Wil je met ze in gesprek? Wil je dat ze vertrouwen in jou en je producten krijgen?
B. Of wil je gewoon meer, net als meer verkeer naar je site en meer volgers op Twitter? En zie je wel wat het waard wordt in de toekomst.

Is jouw doel A. dan is een Facebook pagina heel handig en verwacht ik dat je meer fans gaat aantrekken. Je maakt gerichte keuzes en hebt een duidelijk doel. Voor dit doel weet je ook wie je doelgroep is. Dit laatste is belangrijk, heel belangrijk. Met een duidelijke doelgroep, kun je zinvolle inhoud toevoegen aan je pagina.

Is jouw doel B, je wilt gewoon meer. Dan kon het wel eens lastig worden. Op twitter kun je eenvoudig met veel mensen communiceren, en met allerlei mensen in gesprek gaan die je niet kent. Op een Facebook pagina is dat wat lastiger. Mensen moeten eerst vrijwillig een keuze maken om fan te worden van je pagina. Dan pas kun je daar met ze in gesprek.

Zelf wil ik fans om met ze in gesprek te gaan. Een plek te bieden waar we met elkaar kunnen praten, discussiëren, helpen hoe je meer klanten krijgt via internet. Een plek waar we elkaar open en eerlijk advies kunnen geven.

Waarom deze plek op Facebook?
LinkedIn groepen en je website voldoen toch ook? Dat klopt maar het platform en aantal deelnemers aan dit platform is enorm. De kans dat ik hier zelfstandigen vindt die dit gesprek willen aangaan, die meer willen leren over klanten krijgen via internet, is hoog.

Handige manieren waarmee je meer fans krijgt.

Laten we de verschillende mogelijkheden eens bekijken.

  1. Zinvolle inhoud voor je doelgroep op je pagina
  2. Vrienden en bekenden uitnodigen
  3. Jouw netwerk een mail sturen
  4. Updates van je pagina verspreiden via sociale netwerken
  5. Jouw pagina vermelden in de handtekening van je email
  6. Jouw nieuwsbrief abonnees uitnodigen
  7. Page Plugin op je website
  8. Aandacht vragen in je blog
  9. Like knop bij ieder artikel
  10. Iets weggeven als mensen fan worden
  11. Fans foto’s laten taggen
  12. Nodig experts uit voor een Facebook Chat
  13. Verleid klanten om Facebook fan te worden
  14. Via dank je wel pagina nieuwsbrief
  15. Toevoegen aan visitekaartje
  16. Ondertekenen bedanken LinkedIn verbinding
  17. Met tag verwijzen naar artikel in je pagina op je persoonlijke profiel
  18. Tags gebruiken op foto’s
  19. Tags gebruiken in updates
  20. Ondertekenen van reacties

1. Zinvolle inhoud voor je doelgroep op je pagina

Allereerst is het allerbelangrijkste dat je zinvolle inhoud op je pagina hebt. Je hebt gekozen wat de doelgroep is en je kent de behoefte. Daar is je bedrijf op gebouwd en dus je website, nieuwsbrief, en LinkedIn acties hebben daar ook de focus. Jouw Facebook bedrijfspagina heeft dus ook deze focus.

De inhoud sluit aan bij de behoefte van je doelgroep.

Een mooi gekozen doelgroep, een niche zelfs, Culinaire vakanties naar Italië.

Bouw een goed platform en ze komen op je af? Ja, dat is zeker zo. Je kunt het daarnaast ook versnellen door de mensen te wijzen op je platform.

Gebruik ook de juist keywords in de titel van je pagina. Zo verschijnt je Facebook pagina ook regelmatig in de resultaten van de zoekmachines.

2. Vrienden en bekenden uitnodigen

Deze optie wordt vaak te vroeg gebruikt. De pagina wordt gestart, bijna alles is ingevuld er is verder nog geen actie op de pagina, en dan worden de Facebook vrienden uitgenodigd.

Zet je pagina op. Zorg dat de pagina er goed uit ziet, met een mooie banner en een welkom tab. Zorg voor status updates en afbeeldingen, mogelijk zelfs een video. Zorg er voor dat het informatie deel helemaal is ingevuld, met links naar je website. Als het eenmaal loopt gebruik je deze knop.

Dan kun je uit je vrienden van je persoonlijke profiel kiezen:

Gebruik de optie een of twee keer. Het is een mail van jou waar ze niet naar gevraagd hebben. Mogelijk hebben ze er geen interesse in en ervaren ze het als spam. Binnenkort krijg iedereen in Facebook de mogelijkheid om mensen en berichten te markeren als ongewenst/spam.

3. Jouw netwerk een mail sturen

Het netwerk wat je kunt benaderen via je email adressen in je mailprogramma kunnen we ook eenmaal benaderen.
Je gaat naar ‘Pagina bewerken’, direct onder je profiel afbeelding.
Dan klik je op ‘Marketing’ en dan ‘Vertel het je fans’

Dit kan door een .csv bestand te importeren. Dit moet je dan eerst exporteren uit je mailprogramma. Of de inlog gegevens te gebruiken van je online mailoplossing zoals Gmail.

Denk hier ook aan de mensen die je gaat lastig vallen met je bericht, terwijl ze er niet naar gevraagd hebben en ook niet binnen je doelgroep vallen. Natuurlijk ben je zelf enorm enthousiast over je pagina, maar is de ontvanger dat ook?
Schrijf een leuk persoonlijk bericht dan is de kans groter dat ze het niet erg vinden ook al zijn ze niet je doelgroep zijn.

De mensen die (nog) geen gebruik maken van Facebook zullen eerst een account moeten aanmaken voordat ze fan kunnen worden van je pagina.

4. Updates van je pagina verspreiden via sociale netwerken

Als je een update plaatst in je Facebook pagina die nergens anders staat, verspreid dit bericht dan eens via Twitter en/of LinkedIn. Zeker als je doelgroep ook actief is op deze netwerken. De link naar de status update zit achter de datum.

Bijvoorbeeld deze vraag op de pagina van Social Media Examiner staat alleen op de pagina. Deze vraag kun je ook verspreiden in andere sociale netwerken. Zo trek je nieuwe mensen naar je pagina.

5. Jouw pagina vermelden in de handtekening van je email

In ieder mail programma heb je de mogelijkheid een handtekening te plaatsen. Standaard onder iedere e-mail die je verstuurd komen je contactgegevens te staan. Dat deed je nu ook al, toch? Bij deze contactgegevens zet je ook de link naar je Facebook pagina.

Bijvoorbeeld:

Met vriendelijke groet,

New World Creater
Sandra

06-23413454
twitter.com/sandrabel
facebook.com/newworldcreater

Eenvoudig en effectief. Iedereen waar je een e-mail naar stuurt kan je Facebook pagina zien en direct klikken op de link (maak de link dus klikbaar).

6. Jouw nieuwsbrief abonnees uitnodigen

Er bestaat een grote kans dat de doelgroep van je nieuwsbrief gelijk is aan de doelgroep van je pagina. Besteed een nieuwsbrief aan je pagina en een klein deel van je abonnees wordt fan van je pagina.

Dit doen ze alleen als er een reden is om OOK volger van van je pagina te worden. Leg uit welke informatie ze daar krijgen die ze nergens anders krijgen. Geef iets weg op je pagina wat je als nieuwsbrief abonnee anders niet krijgt.

Zie het voorbeeld van Guy Kawasaki in punt 12. Guy kreeg er 4.000 fans bij (zie de diagram) door een e-mail te sturen aan zijn 140.000 abonnees en ze op de Facebook pagina een gratis boek (pdf) te geven.

7. Page plugin op je website (voorheen Like box)

Je kunt dit doen met een Pagina-badge (1) of een ‘Vind ik leuk’-badge (2). Dit zijn eenvoudige badges, met je profielafbeelding, naam van je pagina en eventueel aantal fans en laatste status.

Mooier is een ‘Vind ik leuk’-box, kost wel meer ruimte, die de laatste updates laat zien inclusief de afbeelding van de update. Daarnaast ziet de bezoeker van je site ook andere fans van de pagina. Als ze zelf zijn ingelogd in Facebook, zien ze onder andere fans die ook in hun eigen netwerk zitten.
Je ziet bekenden die al fan zijn. Dat nodigt uit om ook fan te worden.

Je plaatst de button of box in de sidebar van je site zodat deze op iedere pagina van je site te zien is.

Voor de box en de badge ga je naar ‘Pagina bewerken’ op de Facebook pagina, direct onder je profiel afbeelding. Dan klik je op ‘Marketing’ en dan ‘Maak een badge’ of “Voeg een ‘Vind ik leuk box’ toe aan je website”.

8. Aandacht vragen in je blog

Je kunt bijvoorbeeld in een artikel waar je iets vertelt over Facebook of over jouw onderwerp mensen wijzen op je Facebook pagina. Je kunt ook de ‘WP Greet Box’ plugin gebruiken. Mensen welkom heten in je blog als ze dat nog niet eerder bezocht hebben. In deze box kun je ze gelijk attent maken op je fan pagina.

Dit ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:

9. Like knop bij ieder artikel

Deze like knop zorgt voor een verspreiding van jouw artikel binnen Facebook. Iedereen die op je blog, in een artikel komt, en een Facebook account heeft kan zo jouw artikel verspreiden.

Hiermee wordt je artikel dus in het netwerk van deze persoon op Facebook verspreid. Daarmee trek je weer fans naar je blog. De Like-box uit punt 9. of de WP-Greet-box uit 10. zorgen er dan weer voor dat ze ook je pagina zien en kunnen bezoeken.

Er zijn heel veel verschillende manieren om een like knop bij een artikel te plaatsen.
Een aantal WordPress plugins die ik zelf gebruik:

Like

Digg Digg
Een zeer uitgebreide plugin waarmee je buttons kunt plaatsen bovenaan het artikel, links of rechts. Onderaan het artikel. Maar ook naast je site en dat deze meescrollen als de lezer naar beneden scrollt. Dit ziet er zo uit:

Sociable
Een serie knoppen om je artikel te verspreiden op verschillende sociale platformen.

Voor andere platforms vind je hier meer informatie van Facebook over de Like button.

10. Iets weggeven als mensen fan worden

Guy Kawasaki heeft voor zijn boek Enchantment gekozen alleen een Facebook pagina te gebruiken. Er is geen website. Alle actie loopt via de Facebook.

Je kunt zijn eerste boek nu volledig gratis krijgen in een PDF door op Like te klikken. Daardoor wordt er nieuwe inhoud zichtbaar.

Nog geen fan:

Geklikt op ‘Vind ik leuk’

Guy heeft uitgelegd in een artikel hoe hij 4.000 fans er bij kreeg (zie de diagram), door deze methode en een e-mail aan zijn 140.000 abonnees.

11. Fans foto’s laten taggen

Je maakt foto’s van je fans of doelgroep bijvoorbeeld tijdens een evenement. Dan voeg je deze foto’s toe aan je Facebook pagina en vraagt mensen om (zichzelf) te taggen. Mensen gaan dan zichzelf en andere taggen. Zo verspreid de foto zich over verschillende prikborden en jouw pagina wordt meer bekeken. Daar komen vanzelf nieuwe fans uit.

12. Nodig experts uit voor een Facebook chat

Social Media Examiner doet dit regelmatig. Ze nodigen een expert uit die op vrijdag vragen beantwoord die fans stellen op de pagina. Dit is een voorbeeld van vrijdag 21 januari. De vragen en antwoorden vliegen over het prikbord.

Ze vieren hun fans. Als ze een nieuw rond getal bereiken wordt deze fan bekend gemaakt en ook hebben ze een fan van de week.

Social Media Examiner is een goed voorbeeld van een pagina die de fans centraal stelt. De expert helpt de fans door vragen te beantwoorden. De Expert krijgt meer fans want heeft toegang tot een enorm platform. En de fans van de expert maken kennis met de pagina van Social Media Examiner.

 

13. Verleid klanten om Facebook fan te worden

Op je website verkoop je mogelijk ook producten via een webshop of een shopping cart. Als iemand daar wat koopt landen ze meestal aan het einde van het koopproces op een ‘Dank je wel’-pagina. Op deze pagina kun je mensen oproepen om fan van je pagina te worden.

Dit is een uitstekend moment om dat te doen. Mensen zijn namelijk blij met de beslissing die ze hebben genomen. Ze hebben iets gekocht wat ze verder gaat helpen. Een klik op een ‘Vind ik leuk’ knop is dan nog maar een kleine stap.

Zeg op deze pagina expliciet dat ze fan ‘moeten’ worden van je pagina om op de hoogte te blijven. Een oproep tot actie (CTA – Call to Action)

14. Via dank je wel pagina nieuwsbrief

Je hebt op je website aanmeldvelden voor je nieuwsbrief. Als iemand abonneert op je nieuwsbrief willen ze graag meer van je weten. Jouw Facebook pagina is ook iets om van op de hoogte te blijven

Als de aanmelding voor de nieuwsbrief geslaagd is kun je in je nieuwsbrief-software een landingspagina instellen. Op deze pagina roep je mensen op de ‘Vind ik leuk’ knop te klikken.

Maak het zo eenvoudig mogelijk. Een link naar je pagina betekent extra stappen voor de bezoeker. Een box met de vind ik leuk knop of alleen de knop, betekent 1 klik en ze zijn fan.

15. Toevoegen aan visitekaartje

Dit is het visitekaartje van Stephanie Ward en op de achterzijde vind je haar pagina op Facebook.

16. Ondertekenen bedanken LinkedIn verbinding

Als iemand mij een uitnodiging stuurt om te verbinden op LinkedIn stuur ik altijd een dank je wel e-mail. Als de persoon in mijn doelgroep valt staat er in de handtekening van deze mail vaak een link naar mijn Facebook pagina.

17. Met tag verwijzen naar artikel in je pagina op je persoonlijke profiel

In het begin heb je waarschijnlijk meer vrienden in je profiel dan fans in je pagina. Jouw vrienden op Facebook die nog geen fan zijn van je pagina missen de updates van deze pagina. Je kunt deze updates ook verspreiden via je persoonlijke updates.

Doe dit met mate, mensen kiezen er bewust voor om vriend te worden en geen fan je pagina te zijn. Als ze dan nog alle updates via je profiel te zien krijgen, gaan ze je mogelijk ont-vrienden :0)

18. Tags gebruiken op foto’s

Als je foto’s upload naar je pagina kun je mensen taggen in deze foto. De mensen die getagd hebt ontvangen hiervan een melding en het verschijnt op hun prikbord. Daarmee verspreid deze foto zich via deze prikborden.

Je kunt zelfs mensen taggen (alleen vrienden) in een foto waar ze niet in staan. Dit zou ik niet doen want het is een soort spam. Je probeert mensen op een onechte manier attent te maken op de foto in je pagina.

De mensen die je getagd hebt kunnen gelukkig eenvoudig de tag verwijderen.

Bijvoorbeeld je hebt een boek gelezen van een bekende schrijver. Geef een korte indruk of een review op je pagina. Plaats de afbeelding van het boek in je pagina en tag deze met de auteur.

Noot: Je kunt alleen vrienden taggen en de update verschijnt op zijn persoonlijke profiel.

19. Tags gebruiken in updates

Je kunt in jouw update wijzen/linken naar een andere pagina. Dit doe je door eerst een @ te typen in je update. Dan verschijnt er een lijst en kun je de naam van de pagina typen en selecteren.
Dit kan alleen met pagina’s waarvan je al fan bent.

Deze update verschijnt dan ook op de pagina die je getagt hebt.

Met onderstaande update werd ik ook zichtbaar voor de fans van Appbistro:

Je kunt maximaal 6 personen of pagina’s taggen in een status update.

Gebruik dit ook verstandig. Tag alleen personen en/of pagina’s die ook werkelijk een relatie hebben met de inhoud van je update.

20. Ondertekenen van reacties

Mari Smith geeft hier een voorbeeld hoe zij een bericht op een andere pagina ondertekend met een link naar haar eigen pagina.

Ze zegt er zelf over:

“This needs to be used with discretion and I would advise against doing this on any potentially competing fan page!”

21. Live video

22. Groep koppelen aan de pagina

23.

24.

25. Adverteren

Je kunt ook gewoon een advertentie gebruiken.
Op de vraag op mijn Facebook pagina reageerde Pieter Kirkels.

Ik heb laatst gewoon op FB geadverteerd. Bijna 200 likes in 2 weken…

Bijna 200 likes uit 400 kliks op de advertentie, voor nog geen Euro per fan voor de pagina Kids en Jongeren, zoals Pieter uitlegt in de reacties.

Een voorbeeld van Weekly World News. In het artikel krijg je een volledig uitleg en tips hoe zij bijvoorbeeld ruim 600 fans erbij kregen voor minder dan US$ 1,00.

Je kunt natuurlijk ook advertenties op andere plekken kopen om mensen naar je fanpagina te leiden, bijvoorbeeld via Google AdWords.

Fans omzetten in klanten – Denise Wakeman

Waarom heb je fans in je pagina? Voor Denise is het een groot platform waar je nieuwe klanten vindt. Dit moet je dan ook gebruiken. Op verschillende plekken nodigt ze je uit om te abonneren op je nieuwsbrief, haar gratis lessen te krijgen. Zo kom je in haar sales funnel.

Fans krijgen en behouden

Onthoud dat de inhoud van je pagina er voor zorgt dat het grootste deel van de mensen fan worden en fan blijven.

  • Publiceer regelmatig nieuwe updates.
  • Updates gaan over je fans niet over jou.
  • Zorg voor goede inhoudelijke updates.
  • Zorg voor exclusieve updates, die nergens anders te vinden zijn.
  • Stel vragen.
  • Reageer op vragen van fans.
  • Verwijder spam.
  • Zet je fans in het zonnetje.

Is de Facebook pagina Erno Hannink – Social Media voor Zelfstandigen Specialist succesvol? Ik ben tevreden :o)
Dit is een grafiek van de groei.

Bronnen:

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid. Mijn unieke eigenschap is om lastige vragen te stellen en je richting actie te duwen. Erno is auteur van 8 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno

Comments are closed