Welke type Facebook pagina kies je voor jouw bedrijf? – meer keuze

Door Erno Hannink | Facebook marketing blog

feb 01

Een paar jaar geleden schreef ik het artikel Welke type Facebook pagina kies je voor jouw bedrijf?. Ondertussen is er een uitgebreide indeling. Het aantal categorieën is uitgebreid tot zes en er zijn veel meer subcategorieën.

Iedereen kan een pagina maken, maar alleen officiële vertegenwoordigers kunnen een pagina maken voor organisaties, bedrijven, merken of bekende personen.

Wanneer je een pagina maakt voor je bedrijf, doe dit altijd met je eigen persoonlijke profiel. Maak geen profiel aan met je bedrijfsnaam of iets dergelijks om dan een pagina aan te maken.

Je loopt dan het risico dit profiel wordt verwijderd omdat het niet voldoet aan de richtlijnen en daarmee heb je geen beheer meer over je pagina. Voeg daarom ook altijd een extra beheerder toe.

De mensen die je pagina zien, kunnen niet zien wie de beheerder is van de pagina.

Keuze Type Facebook pagina categorie

type Facebook pagina categorie overzicht

De categorieën zijn:

  1. Lokaal bedrijf of lokale plaats
  2. Bedrijf, organisatie of instelling
  3. Merk of product
  4. Artiest, band of bekende persoon
  5. Entertainment
  6. Goed doel of community

De laatste 2 zijn community pages. Dit zijn geen pagina’s die je gebruikt voor je bedrijf, want dit zegt Facebook over Community pagina’s:

Als deze heel populair wordt (krijgt duizenden fans), wordt de pagina overgenomen en beheerd door de Facebook-community.

Hieronder meer inzicht in deze categorieën.

Video categorie Facebook pagina en groep

Lokaal bedrijf of lokale plaats

categorie lokaal bedrijf plaats facebook

Dit is een overzicht van de opties die je vindt onder lokaal bedrijf.
Je hebt echt een fysiek bedrijf met een pand. Klanten kunnen jullie pand bezoeken zonder afspraak. Het is 1 vestiging.
Bar, bioscoop, club, restaurant, vastgoed, winkel, detailhandel, museum….

subcategorie lokaal bedrijf facebook

Dit is de optie professionele diensten (services) in Lokaal bedrijf:

2. Bedrijf, organisatie of instelling

categorie bedrijf organisatie instelling facebook

Jouw bedrijf is vooral virtueel, er zijn meerdere vestigingen, het bezoekadres is niet van belang, ook openingstijden heeft jouw klant niet veel mee te maken.
Verzekering, wetgeving, opleiding, reizen, school, telecommunicatie…

subcategorie bedrijf organisatie instelling

Bijvoorbeeld een lokaal bedrijf dat professionele diensten levert dan heb je deze velden ter beschikking:

3. Merk of product

categorie merk product facebook

Hier kun je kiezen uit de verschillende soorten producten, zoals auto’s, computers, meubels, tuin, software…
subcategorie product merk

Dit is bijvoorbeeld de pagina, wanneer je kiest voor website:

4. Artiest, band of bekende persoon

categorie artiest band bekende persoon facebook

Dit kun je kiezen als je zelf een bekende artiest bent, een schrijver, een komiek, muzikant, auteur…
subcategorie bekend persoon artiest band

5. Entertainment

categorie entertainment facebook

Hier kun je een pagina maken voor je favoriete Radiostation, amateurteam, TV-programma, Film, Sportevenement….
subcategorie overzicht entertainment

Amateurteam

TV-programma

Goed doel of community

Facebook pagina categorie goed doel community

Hier is geen keuzelijst, je kunt direct je eigen doel of onderwerp invullen.

Voorwaarden van een pagina

Als je een pagina aanmaakt ga je akkoord met de voorwaarden van Facebook voor deze pagina. lees ze beslist even na.

Enkele punten uit deze voorwaarden.

  1. Een pagina voor een merk, entiteit (plaats of organisatie), of bekende persoon mag alleen worden beheerd door een gemachtigde vertegenwoordiger van dat merk en die entiteit (plaats of organisatie) of bekende persoon (een ‘officiële pagina’).
  2. De inhoud van een pagina is openbaar en iedereen die de pagina kan zien, kan de inhoud ervan bekijken.
  3. Paginanamen en Facebook-webadressen moeten de pagina-inhoud nauwkeurig weergeven. Als een pagina niet aan deze vereiste voldoet, kunnen wij de beheerdersrechten opheffen of eisen dat de paginanaam en het Facebook-webadres worden gewijzigd.
  4. Je mag inhoud niet onjuist taggen of gebruikers aanmoedigen om inhoud onjuist te taggen (bijvoorbeeld door mensen aan te moedigen zichzelf te taggen als ze niet op de foto staan).
  5. Promoties mogen worden beheerd op pagina’s of in Facebook-apps. Persoonlijke tijdlijnen en vriendschappen mogen niet worden gebruikt voor het beheer van promoties (‘Deel op je tijdlijn om mee te doen’, ‘Deel op de tijdlijn van je vrienden voor grotere kans op prijzen’ en ‘Tag je vrienden in dit bericht om mee te doen’ zijn bijvoorbeeld niet toegestaan).

Er staat meer. Lees het goed want je gaat er mee akkoord op het moment dat je een pagina maakt.

Tip: Overigens is het goed altijd ten minste 2 beheerders aan te wijzen voor je pagina. Dus die van jezelf en ten minste 1 ander. Als om welke reden dan ook jouw profiel wordt verwijderd door Facebook heb je op deze manier altijd nog toegang tot je pagina. Kies bijvoorbeeld je partner als extra beheerder.

Beste type Facebook pagina categorie voor bedrijven

Als je een bedrijf hebt en je wilt een Facebook pagina aanmaken dan kies je uit:

  • Lokaal bedrijf of lokale plaats
  • Bedrijf, organisatie of instellin
  • Merk of product

Je kunt natuurlijk ook een pagina aanmaken voor elk product, vergeet dan niet dat je elke pagina ook actief moet onderhouden. Een pagina heeft pas effect als deze actief is en er fans komen en zich abonneren en jouw inhoud verspreiden.

Ben je een persoonlijkheid en je eigen merk (schrijver, spreker) dan kun je aan de slag met:

  • Artiest, band of bekende persoon

Veel plezier bij het opzetten van je pagina en krijgen van fans.
Wil je weten hoe je dan verder je Facebook bedrijfspagina maakt ga dan naar Verleid bezoekers om fan van je te worden – Maak een opmaat Facebook pagina

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij beslissingen voor meer resultaat zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 10 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno Volg de nieuwste artikelen via de RSS feed of via LinkedIn.

Comments are closed