Welke type Facebook pagina categorie kies je voor jouw bedrijf?

Door Erno Hannink | Facebook marketing blog

dec 28

Je hebt er al veel over gelezen en je wilt een Facebook pagina maken voor je bedrijf. Dan ga je bijvoorbeeld naar facebook.com/pages/create.php en sta je gelijk voor een uitdaging, er zijn 3 mogelijkheden. Welk soort Facebook pagina categorie kies je voor jouw bedrijf?

Belangrijk voordat je verder leest: het aantal categorieën is ondertussen uitgebreid en ook de subcategorieën. Lees dit artikel voor de nieuwste informatie over het type Facebook pagina (klik op de link om naar het artikel te gaan) categorie die je het beste kiest voor jouw bedrijf.

  1. Lokaal bedrijf
  2. Merk, product of organisatie
  3. Artiest, band of bekend persoon


En achter deze 3 keuzes vind je nog eens veel verschillende opties:
Lokaal bedrijf

Merk, product of organisatie

Artiest, band of bekend persoon

We gaan er een aanal bekijken zodat je goed kunt zien wat de verschillen zijn.

Lokaal bedrijf

Je hebt echt een fysiek bedrijf met een pand. Klanten kunnen jullie pand bezoeken zonder afspraak. Het is 1 vestiging.

Noot: klik op de afbeeldingen als je de orginele grote wilt zien.

De generieke ‘Plaatselijk bedrijf’ pagina ziet er als volgt uit, dit is de eerste keuze in de lijst:

Wat opvalt je kunt een fysiek adres opgeven, en ook een internetadres. Bij een fysiek adres, een winkelpand, heb je te maken met openingstijden.

De opties daaronder kunnen er anders uit zien. Zo zien veel opties er bijvoorbeeld uit:

Professionele Dienstverlening
Autodealer-Garage, Bank, Gezondheid en schoonheid, Diensten in huis, Winkel en ook Professionele Dienstverlening.
Ze zien er allemaal als volgt uit, gelijk aan de generieke pagina:

Bar
De bar-pagina heeft meer opties en je kunt vertellen over de betaalmogelijkheden, of je moet reserveren, dress-code en meer.

Café
Café en restaurant hebben dezelfde pagina indeling. Je kunt dan ook voedselstijlen opgeven en of je afhaal hebt en prijscategorie.

Merk, product of organisatie

Jouw bedrijf is vooral virtueel, het gaat om een merk of product, er zijn meerdere vestigingen, het bezoekadres is niet van belang, ook openingstijden heeft jouw klant niet veel mee te maken.
Dit is de generieke pagina, de eerste uit de lijst opties, Producten:

Wat opvalt is dat een fysiek adres en openingstijden ontbreken. Verder kun je in het venster van website meerdere websites opsommen. Er is veel ruimte om een omschrijving, visie, informatie van je bedrijf te geven en kun je de producten en/of diensten opsommen.

Communicatie, consumentenproduct, Hotel/verblijf, Non-profit, webwinkel

Financiële dienstverlening, Professionele dienstverlening, Technologisch product of dienst

Website

Artiest, band of bekend persoon

Je kunt hier vooral persoonlijke zaken invullen, zoals een geboortedatum, je onderscheidingen, en connecties.

Acteur

Politicus

Schrijver

Welk type Facebook pagina te kiezen?

  1. Heb je te maken met een fysieke winkel, parkeerruimte, en openingstijden, dus klanten kunnen zonder afspraak komen dan kies je voor Lokaal bedrijf.
  2. Ben jij een zelfstandige, werk je vooral op afspraak, werk je op verschillende locaties, heb je een beperkt aantal producten/diensten dan kies je voor Merk, product of organisatie
  3. Ben jij een bekend persoon, een acteur, schrijver, auteur, politicus dan kies je voor Artiest, band of bekend persoon

Nu heb ik een optie nog niet genoemd, de Community pagina. Deze start je als je bijvoorbeeld een fanpagina van een artiest wilt starten of een TV programma of film, of een goed doel. Je start deze pagina niet voor jezelf of je eigen bedrijf.

Als deze heel populair wordt (krijgt duizenden fans), wordt de pagina overgenomen en beheerd door de Facebook-community.

Tribal zegt in het artikel Bedrijf op Facebook: Local of Brand Page?

Het verschil tussen een local en een brand page ligt in de info tap. Overall zijn de pagina’s hetzelfde, alleen heb je met de brand page meer mogelijkheden tot het invoeren van specifieke bedrijfsinformatie en keywords.

Voor social media optimalisatie is de keuze voor een branded business page het meest doeltreffend, omdat je hierop het meeste relevante content over je bedrijf kan toevoegen.

Follow

About the Author

Erno is de Social funnel Specialist. Zijn missie, de slechte online resultaten van goede bedrijven de wereld uit helpen. Cursussen, Advies en Coaching voor ondernemers en organisaties. Winstoptimalisatie van jouw online marketing en verkoop dat is waar je Erno voor inschakelt. Erno is auteur van 7 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show en wekelijkse case study videos. Lees meer over Erno